اپوزیسیون دولت نیستیم

رییس اتاق تهران در پاسخ به انتقاد برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نسبت به موضع انفعالی در برابر تصمیمات اقتصادی دولت تصریح کرد: اینکه برخی تصور می‌کنند اتاق بازرگانی باشگاه ضد دولت است و یا تصور می‌کنند که ما در اتاق اپوزیسیون درست کنیم اشتباه می‌کنند، اجازه چنین کاری را نخواهیم داد چراکه اتاق بازرگانی باشگاه حرفه‌ای فعالان اقتصادی است نه سیاسی.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با «ایسنا» با اظهار رضایت از عملکرد فعلی اتاق تهران افزود: اختلاف نظری در اتاق تهران نیست؛ اتاق بهترین روز‌هایش را سپری می‌کند و کمیسیون‌ها به تازگی شکل گرفته‌اند البته باید اتاق فعال‌تر از این باشد. آل اسحاق تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد اتاق سیاسی شود و اگر کسی بخواهد اتاق را به پایگاه سیاسی تبدیل کند تصور اشتباهی دارد. وی همچنین به برخی مسائل مطرح شده از سوی هیات نمایندگان درباره وضعیت اتاق تهران نیز پاسخی نداد و گفت: قصد نداریم مسائل داخلی اتاق بازرگانی تهران را به مطبوعات بکشانیم. آل اسحاق در ادامه از توافق بخش خصوصی ایران و روسیه برای ایجاد شرکت‌های نفت و گاز در قالب موافقت‌نامه شانگهای خبر داد و افزود: مشارکت در ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های بانکداری شامل راه‌اندازی شعبه و تاسیس بانک مشترک به ویژه تاسیس شعبه بانک اقتصاد نوین در مسکو از مهم‌ترین موافقت‌های بخش خصوصی کشورمان با روسیه بود. آل اسحاق همچنین با اشاره به توافقات بخش خصوصی برای توسعه روابط بندری، کشتیرانی و حمل‌ونقل با روسیه اظهار کرد: بازار روسیه زمینه مطلوبی برای صادرات کالا‌های غیر نفتی از جمله مصالح ساختمانی، کاشی، شیشه، سیمان، مواد غذایی، منسوجات و نساجی دارد و با وجود ذخایر ۴۰۰‌میلیارد دلاری قدرت خرید بازار آن بسیار بالا است. وی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در تاسیس شرکت‌های مشترک با روسیه به زیرساخت‌های بانکی نیاز دارد، گفت: در حال حاضر با وجود اینکه شعبه بانک ملی ایران در مسکو فعالیت دارد اما آن گونه که باید خدمات قدرتمندی ارائه نمی‌کند و از سویی نیز زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و دریایی و هوایی مورد نیاز برای گسترش تجارت بین دو کشور فراهم نیست.

رییس اتاق تهران کل مبادلات تجاری ایران و روسیه را در حدود دو‌میلیارد دلار دانست و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها و مذاکراتی که بین دولت‌ها و بخش خصوصی دو طرف انجام گرفته است دو کشور برای افزایش مبادلات به ۲۰‌میلیارد دلار در سال و ۲۰۰‌میلیارد دلار در ۱۰ سال آینده بر اهمیت فراهم بودن زیرساخت‌ها تاکید دارند. وی همچنین با تاکید بر نقش اتاق بازرگانی در گسترش مبادلات ایران و روسیه گفت: اتاق بازرگانی مصمم است تا از طریق اتاق مشترک ایران و روسیه بخشی از این مبادله را مدیریت کند. آل اسحاق بندر آستارا خان روسیه را یک دروازه‌ طلایی برای کریدور شمال ـ جنوب دانست و افزود: باید هر چه سریع‌تر از فرصت‌هایی که در روسیه فراهم است استفاده کنیم تا به سرنوشت بازار کشور‌های دیگر دچار نشود.