کدگذاری کالا هزینه‌های تجارت را کاهش می‌دهد

گروه بازرگانی - همایش نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران تحت عنوان «ایران کد» روز دوشنبه با حضور مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی، موحدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، رییس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات و جمعی از مسوولان، کارشناسان و نمایندگان مجلس در هتل المپیک تهران برگزار شد. نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات شامل کد ۱۶ رقمی است که آذر ماه سال گذشته در هیات دولت به تصویب رسید و هدف از اجرای طرح ایجاد زبان مشترک در سطح ملی و توسعه پایگاه جامع اطلاعات شرکت‌ها و توزیع اطلاعات در سطح عمومی برای کاربران مختلف در سراسر کشور بوده است.

کالاها باید قابل اعتماد شوند

میرکاظمی در این مراسم با اشاره به این که کد ملی از جمله زیرساخت‌های اساسی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: همگام با کد ملی باید استانداردها، شناسه، تصاویر، کیفیت و تنوع کالاها نیز معرفی شود.

وی ارزش تجارت مجازی در سال ۲۰۰۵ را نسبت به کل تجارت ۲۵درصد عنوان کرد و افزود: این رقم هم‌اکنون به ۵۴درصد رسیده است.

وزیر بازرگانی توسعه فعالیت‌های مجازی تجاری، سرعت بخشیدن به فضای کسب و کار، دقت و پاسخگویی موثر و کوتاه کردن چرخه پاسخگویی را نیازمند اجرای سراسری سیستم «ایران کد» برشمرد.

وی از کد شناسه به عنوان یکی از زیر ساخت‌ها نام برد و گفت: توسعه تجارت الکترونیک نیازمند توجه جدی و لازم به زیر ساخت‌ها است.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه اکنون دسترسی به مخابرات تسهیل شده، تصریح کرد: با وجود توسعه بخش سخت‌افزاری و افزایش تعداد افراد تحصیلکرده در این بخش، هنوز نتوانسته‌ایم زمینه گسترش کسب‌وکار مجازی را در کشور ایجاد کنیم.

وزیر بازرگانی، موفقیت اندک در گسترش کسب‌وکار مجازی را ناشی از عدم توجه جدی به زیرساخت‌ها می‌داند.

میرکاظمی در ادامه تصریح کرد: اگر به دنبال شناسایی کالاها هستیم، باید کد شناسایی را اساس ماهیت کالا قرار دهیم، در حالی که اکنون این گونه نیست و کد شناسایی بر مبنای شرکت سنجیده می‌شد.

به گفته وی، بی‌توجهی به کدگذاری موجب شده تا کالایی در بسیاری از انبارها به چند نام موجود باشد، اما به دلیل نبود سیستم مناسب کنترل کالا، تصور شود که این نوع کالا در دیگر انبارها موجود نیست.

میرکاظمی سپس به نحوه خرید و فروش در سیستم تجارت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در تجارت الکترونیک خریدار باید بدون مشاهده کالا، جنس خود را خریداری کند و تا زمانی که به کالای مورد نظر کد شناسه ملی داده نشود، انجام این گونه معاملات به صورت مجازی امکان‌‌پذیر نیست.

به گفته وی، اگر قرار است معامله‌ای به شیوه مجازی صورت گیرد، باید کالا قابل اعتماد باشد و تحقق این امر به مدیریت صحیح نیاز دارد.

وی معتقد است : ساماندهی زنجیره‌ها و کاهش هزینه، بدون شناسه کالا میسر نیست و بر همین اساس است که برای سر و سامان دادن به تجارت، ابتدا باید شناسه کالا را در سطح ملی معرفی و با ایجاد سامانه صحیح اطلاعات را ارایه کرد و براساس آن برنامه‌ریزی عرضه را انجام داد.

کدگذاری مانعی برای قاچاق کالا

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی نیز در این همایش گفت : «ایران کد» قابلیت سازگاری با سیستم کدینگ سازمان ملل را دارد و عملیات سازگاری با سایر سیستم‌های کدینگ داخلی و خارجی از قبیل اچ اس HS که در گمرکات استفاده می‌شود یا سی پی اس CPS که در مرکز آمار ایران است، در حال انجام است.

مسعود موحدی با بیان اینکه در زمان حاضر ایران کد در گستره وسیعی از کالاها استفاده می‌شود، ابراز امیدواری کرد: استفاده از این سیستم تا ۸ ماه آینده به اوج برسد.

موحدی با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی اکنون دانش فنی سیستم کدینگ را به طور بسیار پیشرفته در اختیار دارد، افزود: تغییرات مثبت صورت گرفته بر روی «ایران کد»، قابلیت‌های آن را در مقایسه با سایر نظام‌های کدینگ بین‌المللی، به نحو چشمگیری افزایش داده است.

به گفته وی اکنون دیگر نیازی نیست که بنگاه‌های تولیدی و صادراتی کشور با صرف هزینه‌های ارزی دانش فنی کدینگ را وارد کنند زیرا «ایران کد» بسیاری از مشکلات را برطرف کرده است.

موحدی تصریح کرد: اهمیت درک مشترک در تجارت الکترونیک بسیار بالا است تا جایی که این امر به کاهش هزینه‌های مالی و زمانی و منابع ارزشمند نیروی انسانی می‌انجامد زیرا در دنیای امروز گسترش تجارت نوین جهانی بر کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت متمرکز شده است و می‌توان گفت با استفاده از تجارت الکترونیک روند تجارت در دنیا سرعت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی افزود: لزوم تبادل اطلاعات سامان یافته کالا و خدمات در فضای ملی در طول زنجیره تامین و تبادل اطلاعات با محیط‌های بین‌المللی مولفه‌های غیر‌قابل انکاری هستند و نیاز به ایجاد زیر‌ساخت‌های گسترده در بخش ملی دارند.

موحدی تصریح کرد: این زیر‌ساخت‌ها منوط به مدیریت اطلاعات تجاری بوده و این مدیریت در سایه تجمیع و پردازش سریع اطلاعات محقق می شود.

وی با تاکید بر ایجاد این زیرساخت‌ها اظهار داشت: وزارت بازرگانی با توجه به چنین احساس نیازی، نظام ملی شناسه کالا و خدمات و پرتال ملی کالا و خدمات را بنیان نهاد.

معاون برنامه‌ریزی و امور‌اقتصادی وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه تاسیس نظام کد‌گذاری کالا و خدمات نقطه عطفی در مسیر اقتصاد کشور بوده، گفت: با ایجاد این مرکز هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌ها سامان‌دهی شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی از دیگر مزایای کد‌گذاری و شناسه کالا و خدمات را کاهش هزینه‌های تولید، عرضه محصول با کیفیت و جلوگیری از قاچاق کالا و ثبات قیمت در بازار برشمرد.

ایران کد و سیاست‌گذاری دولت برای مدیریت محصولات

احمد غلامزاده، رییس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی در سخنان خود با اعلام خبر ایجاد ۴۴ نماینده فعال در ۱۶ استان کشور گفت: این نمایندگان آماده ارائه خدمات ایران کد به شرکت‌های تولیدی و توزیعی در کشور هستند.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۱ گروه کالایی در سیستم ایران کد جای گرفته‌اند که می‌توان به مواد غذایی، پوشاک، دارو و بهداشت، فرش دستباف، قطعات خودرو و لوازم خانگی اشاره کرد.

ایران در رتبه پانزدهم بانکداری الکترونیک

مدیرعامل بانک ملت نیز در این همایش طی سخنانی با اشاره به میزان استفاده مردم از بانکداری الکترونیک گفت: ایران در بین کشورهای جهان در زمینه استفاده از بانکداری الکترونیک در رتبه پانزدهم قرار دارد.

علی دیواندری، بانکداری الکترونیک را مقدمه تجارت الکترونیک دانست و افزود: اکنون که زیرساخت‌های لازم برای تجارت الکترونیک فراهم شده با انسجام بیشتر می‌توانیم به نحو شایسته‌تری برای توسعه تجارت الکترونیک برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه رقم تجارت الکترونیک در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ از رشد ۵۸درصدی برخوردار بوده، تصریح کرد: این میزان ۱۸درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

مدیر‌عامل بانک ملت به توضیح هزینه‌های کشورهای توسعه‌یافته برای خدمات اشاره کرد و گفت‌: هزینه‌های سیستم سنتی بالا است‌، در حالی که در سیستم الکترونیکی این رقم به طور جدی کاهش می‌یابد.

وی سپس به میزان رشد استفاده از پایانه‌های خود‌پرداز (ATM) در کشور اشاره کرد و گفت‌: در فاصله سال‌های ۸۳ تا۸۶، میزان بهره‌برداری از این دستگاه‌ها در ایران ۲۰۸درصد رشد داشته است‌.

دیواندری افزود: پایانه‌های فروش الکترونیکی (POS) نیز در سال‌های ۸۳ تا ۸۶ در کشور به میزان چشمگیری ترقی کرده است‌.

وی سپس هزینه سنگین پیاده‌سازی این سیستم‌، نبود بسترهای مناسب فرهنگی‌، فقدان شفافیت در قوانین موجود‌، عدم‌تطبیق ابزارهای بازار پولی و بانکی کشور با ابزارهای پولی و بانکی دنیا را از مسائل فراروی بانکداری الکترونیک در کشور برشمرد‌.

در پایان این همایش از ۱۷شرکت و یک بانک فعال در حوزه «ایران کد» با حضور وزیر بازرگانی تقدیر شد.

فولاد مبارکه سپاهان‌، صنایع شیر ایران‌، دژپاد‌، نفت سپاهان‌، سایپا‌، پلی اکریل‌، صنایع شیمیایی ایران‌، تلاونگ‌، آلومینیم پارس‌، بوتان‌، بهنوش‌، سکو‌، امرسان‌، مهرام، زبراسیا‌، دنیس تریکو‌، توزین و بانک ملت از جمله شرکت‌ها و موسساتی بودند که به دلیل فعال بودن در حوزه «ایران کد» تندیس آن را از وزیر بازرگانی دریافت کردند.