پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش دستباف و ایجاد تعامل مناسب با کشورهای عضو این سازمان، رونق فرش دستباف را در پی دارد.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی وزارت بازرگانی، مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب گفت: در سال‌های اخیر سازمان جهانی فرش از سه کشور تولیدکننده و صادرکننده فرش یعنی چین، هند و پاکستان تشکیل شده و این کشورها با عضویت در این سازمان، حضور خود را در بازارهای جهانی ساماندهی کردند. دکتر فرجی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد و نگرش نسل جدید به فرش دستباف، از نگاه مصرفی صرف به نگرش مبتنی بر هنر، فرهنگ و کالای سرمایه‌ای گفت: این امر به تنهایی از عهده بخش دولتی ساخته نبوده و در این میزان همه بخش‌ها حتی بخش‌خصوصی باید فعال باشند.

رییس مرکز ملی فرش، نگرانی برخی فعالان بخش‌خصوصی از پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش دستباف را ناشی از کم‌اطلاعی این بخش از مزایای پیوستن به این سازمان عنوان کرد.

فرجی اظهار داشت: کشورهای رقیب ایران و عضو سازمان جهانی فرش دستباف با استثمار نیروهای خود باعث شکست قیمت فرش در بازارهای جهانی می‌شوند و ایران می‌تواند با انجام تعاملاتی نرخ‌های جهانی را اعلام کند.

وی ضمن اعلام حمایت مرکز ملی فرش ایران از حضور بخش‌خصوصی و تشکل‌های تولیدکننده در سازمان جهانی فرش، تغییر نگرش و بازاریابی کالایی و جلوگیری از رقابت کاذب را از اهداف عمده عضویت در این سازمان عنوان کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان جهانی فرش به کشور پاکستان خبر داد و افزود: به دلیل کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی در بافت فرش، پیوستن ایران به این سازمان، کشورهای عضو را مجبور به رعایت حقوق ایران می‌کند.