سفارتخانه‌ها پاشنه آشیل صادرات کشورند

گروه بازرگانی- فعال نبودن یا ضعیف بودن وابسته‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها یکی از ضعف‌های فرآوری صادرات است که به بخش تولید نیز ضررهای بسیاری وارد کرده است.

سید ناصر رییسی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اردبیل در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه این استان ضمن بیان این مطلب گفت: سود تجار نیز بخشی از منافع ملی محسوب می‌شود که جا دارد قوی‌ترین افراد اقتصادی کشور جهت جلب سرمایه‌گذاری خارجی و بازاریابی برای صادرات کشور در سفارتخانه‌ها حضور داشته باشند که متاسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل شده است و سفارتخانه‌ها پاشنه آشیل صادرات کشورند.

وی با اشاره به تجربه کشور ترکیه در این بخش افزود: این کشور با به کارگیری افراد فعال توانسته در کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه و حتی اروپا به نتایج قابل توجهی برسد و در سال ۲۰۰۶ صادرات خود را به ۸۵میلیارد دلار رسانده است.

رییسی در ادامه به جهت‌گیری صادرات اشاره کرد و افزود: صادرات فقط به کالا ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند در بخش خدمات فنی و مهندسی باشد که با شناخت نیروهای تحصیل کرده و منابع علمی غنی و هدایت آنها به بازاریابی و انعقاد قراردادهای فنی و مهندسی درآمد سرشار ارزی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

رییس اتاق بازرگانی اردبیل همچنین به مشکل نقدینگی اشاره کرد و اظهار داشت: سال‌ها است هزینه بالای سود بانکی به میزان چند برابر جهانی، شکل کمبود نقدینگی به لحاظ بالا رفتن نرخ تورم و سیاست تثبیت نرخ ارز در کشور و نیز بهره‌وری پایین نیروی انسانی و پایین بودن کیفیت بسته‌بندی امکان رقابت را از کشور در بازار جهانی گرفته است.

رییسی تصریح کرد: براین اساس پیشنهاد می‌شود که جوایز صادراتی حداقل به صورت همزمان پرداخت شود.

وی جوایز صادراتی موجود را در حد هزینه‌های بازاریابی و تبلیغاتی محصول نیز ندانست و ادامه داد: سپری شدن زمان که عموما تا دو سال طول می‌کشد و مراحل طولانی اداری، خارج از حوصله صادرکنندگان است.

رییسی همچنان پایدار بودن قوانین و مقررات مربوط به صادرات را یکی از خواسته‌های به حق صادرکنندگان دانست و افزود: البته با توجه به قانون جدید مربوط به اصل۴۴ از این به بعد دولت حق قیمت‌گذاری و اعمال عوارض به تولیدات داخلی را ندارد و چنانچه بخواهد مصرف‌کننده را مورد حمایت قرار دهد، باید مابه‌التفاوت قیمت واقعی را محاسبه کرده و به تولیدکننده یا صادرکننده پرداخت کند.

وی انتقال تکنولوژی و دانش فنی کشور در بخش‌هایی همچون خودروسازی، سیمان، سدسازی، نیروگاه و... را عاملی برای ارزآوری مناسب در کشور دانست و گفت: در بحث گردشگری نیز فراهم کردن خدمات مناسب برای توریسم با فرهنگ‌سازی لازم در این بخش مولفه اصلی رونق اقتصادی و افزایش درآمد ارزی کشور خواهد بود.

رییس اتاق اصفهان: در چاه‌های نفت را ببندید

از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اگر مسائل تولید را ساماندهی کنیم، می‌توانیم در صادرات دنیا جایگاه خوبی داشته باشیم.

محمود اسلامیان در همایش روز ملی صادرات استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه از نظر فکری توجهی به تولید نمی‌شود و ما متکی به طلای سیاه هستیم؛ لذا تمام گرفتاری‌های ما ناشی از تفکر نادرست استفاده از نفت بوده که معضل بزرگی است و این دیدگاه اشتباه باید با تلاش و همفکری مسوولان تغییر داده شود.

وی با بیان این که کشور سالانه ۲۰ تا ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد، یادآور شد: ۳ الی ۴‌میلیون نفر بیکار با نرخ تورم ۱۰ تا ۲۰‌درصد در کشور وجود دارد که از این آمار و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که با فروش و مصرف منابع مالی راه به جایی نمی‌بریم.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: راه حل این مشکلات از مسیر تولید می‌گذرد؛ لذا با تولید، اشتغالزایی صورت می‌گیرد و تورم کنترل می‌شود.

اسلامیان اضافه کرد: دشمن سلسله اعصاب مالی کشور را مورد حمله قرار داده است و با وجود تک قطبی نبودن دنیا، بسیاری از بانک‌های خارجی به دستور آمریکا سرمایه خود را از ایران خارج و یا اصلا سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند، در این شرایط بانک‌های داخلی نیز تولیدکنندگان و صادرکنندگان را حمایت نمی‌کنند.

اسلامیان گفت: در کشوری مانند عربستان بانک‌ها وام تولیدی را به تولید‌کننده می‌دهند؛ در حالی که کاهش سود بانکی در کشور به تنهایی راه‌گشای تولید و صادرات نخواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد کرد: درب چاه‌های نفت را ببندید و فرصت تولید و صادرات را در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار دهید که نجات مملکت از این رهگذر است.