مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی می‌گوید: ایران درحال تعدیل واصلاح نظام، قوانین و مقررات تجاری خود براساس استانداردهای سازمان تجارت جهانی است.

دکتر اسفندیار امیدبخش دیروز در همایش تخصصی «دسترسی به بازار محصولات صنعتی» در تهران ضمن اظهار این مطلب، هدف از این اقدام را حضور رقابتی در بازارهای جهانی با هدف تحقق گسترش صادرات غیرنفتی کشور، عنوان کرد. به گزارش ایرنا، وی نگاه ایران به سازمان تجارت جهانی را نگاهی ابزاری عنوان کرد و افزود: درصدد استفاده از این ابزار برای حضور رقابتی در بازارهای جهانی و توسعه صادرات غیرنفتی کشور هستیم و قوانین و مقررات در این راستا در حال نهادینه شدن است.

امیدبخش در ادامه هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی را آماده‌سازی، بسترسازی و نهادینه کردن این فعالیت‌ها در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و افزود : در مرحله نخست مذاکرات الحاق اثر مشخص و مستقیمی روی سیاست‌گذاری و مجموعه اقدام‌هایی که دستگاه‌های دولتی باید دنبال کنند، خواهد داشت.

امیدبخش سپس تصریح کرد: قوانین و مقررات تجاری ایران که براساس استاندارد‌های WTO در حال تعدیل و اصلاح است با مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل می‌شوند.

به گفته وی، موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی که ایران با برخی کشورها از جمله پاکستان، ونزوئلا و تونس امضا کرده، منطبق با روح موافقتنامه‌های سازمان تجارت جهانی است.

این کارشناس در ادامه تاکید کرد: مجلس با تصویب این موافقتنامه‌ها، در واقع این مفاد را به قوانین داخلی کشور تبدیل کرده است و ما یک گام به سوی پیوستن به WTO برداشته‌ایم.

امیدبخش با بیان اینکه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی هیچ پیامد منفی برای کلیت نظام ندارد، افزود: باید به‌تدریج قوانین مورد نیاز خود را اصلاح کنیم که این کار را پیش از پذیرش تعهدات سازمان تجارت جهانی می‌دهیم.

امیدبخش، تصریح کرد: هیچ گونه مانع سیاسی، حقوقی و اقتصادی برای بررسی تجاری رژیم ایران در سازمان تجارت جهانی وجود ندارد و فقط ناهماهنگی بین وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی باعث تعویق در ارسال گزارش رژیم تجاری ایران به سازمان تجارت جهانی شده است.

او گفت: پیوستن ایران به WTO به عنوان یک فرایند اجرایی و اداری مطرح است و هیچ ارتباطی به اعمال نفوذ قدرت‌ها و همچنین آماده نبودن صنایع کشور برای حضور در بازارهای جهانی ندارد و در اینجا از وزارت امور خارجه در خصوص تاخیر در ارسال مجموع قوانین تجاری ایران گلایه‌مندیم چون رژیم تجاری ایران از ۲۰‌تیر امسال به تصویب رسیده و اجازه رسمی آن داده شده است اما در طول این سه ماه اقدامی برای ارسال آن نشده است.

امیدبخش با اشاره به اینکه اکثر شرکای تجاری ما یا عضو WTO یا در آستانه پیوستن به این سازمان هستند گفت: آنها از ما انتظار دارند که براساس قوانین جهانی با آنها مذاکره کنیم و ما هم طی شش سال گذشته سعی در نهادینه کردن قوانینی منطبق با استانداردهای جهانی در کشور داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه موقعیت سازمان تجارت جهانی را در کشور باید حتی الامکان غیرسیاسی کرد، افزود: اصل ۴۴قانون اساسی

(خصوصی‌سازی) فضایی مناسب در کشور برای حضور رقابتی ایران در بازارهای جهانی و حضور رقابتی دیگران در بازار ایران به وجود می‌آورد.

در این همایش سپس «ژان پیر لپلم» از سازمان تجارت جهانی به طرح موارد فنی دسترسی به بازار محصولات صنعتی از جمله عوامل اصلی و تعاریف اصلی، فرمول کاهش تعرفه و موضوع‌های مربوط به فرمول، موانع غیرتعرفه‌ای و انعطاف‌پذیری برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کم توسعه یافته پرداخت.

در این همایش کارشناسان و نمایندگانی از بخش صنعت و تجارت کشور برای آشنایی با مفاد دسترسی به بازارهای صنعتی حضور داشتند و در حین سخنرانی نماینده سازمان تجارت جهانی پرسش‌های خود را مطرح می‌کردند.

این همایش دو روزه را دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری ایران با همکاری سازمان تجارت جهانی برگزار کرده است.

***

جای تعجب است که چنین همایشی بدون اطلاع‌رسانی به هنگام به رسانه‌های کثیرالانتشار اقتصادی برگزار شد.

آن‌ها یک برگ دعوتنامه برای ما فرستادند که ساعتی پیش از همایش به دستمان رسید و نشان دادند که تا چه اندازه به اطلاع‌رسانی که محور جهانی‌شدن است وفادارند.

معلوم می‌شود که «دفتر نمایندگی» حتی از ستون فراسوی WTO ما خبر ندارد و دریغا از این بی‌خبری!