گروه بازرگانی- حمل بار از بندر بوشهر به بنادر حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مثل قطر، بحرین، کویت و دمام عربستان هم‌اکنون منظم و بدون وقفه صورت می‌گیرد.

دکتر مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفت: در‌حال‌حاضر بیش از ۸۰درصد بار صادراتی کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد که توجه به این بخش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، وی افزود: هزینه بالای خدمات بندری، نامنظم بودن زمان‌بندی حرکت کشتی‌ها، مجهز نبودن کشتی‌ها به کانتینرهای یخچال‌دار و غیره از مشکلاتی است که در بخش حمل‌ونقل دریایی وجود دارد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برای رفع این مشکلات با همکاری کشتیرانی والفجر از فروردین ماه سال جاری اقدام به برقراری مسیر منظم دریایی توسط کشتی‌های باری به کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج‌فارس کرده است که این کشتی‌ها علاوه بر دارا بودن کانتینرهای یخچال‌دار، کانتینر خشک، بار فله و ... تحت هر شرایطی در زمان تعیین شده به سمت مقصد حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ این اقدام جدید باعث شده تا صادرکنندگان به خاطر منظم بودن حرکت کشتی‌ها برای صادرات کالاهای خود که بیشتر شامل میوه و تره‌بار و کالاهای فسادپذیر است اطمینان بیشتری پیدا کنند.

غضنفری سپس به تعرفه بار با کشتی اشاره کرد و گفت: تعرفه حمل بار براساس تعهد کشتیرانی والفجر برابر تعرفه سال گذشته است.

وی افزود: در دریای خزر نیز سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری شرکت کشتیرانی خزر از بندرامیرآباد یا انزلی به مقصد بندر آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان، سفرهای دریایی منظم برقرار کرده که هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، اتاق‌های بازرگانی و سایر تشکل‌ها در این خصوص به عمل آمده است.

همچنین در نظر است برای توسعه صادرات غیرنفتی به قاره آفریقا پس از بررسی موضوع و شناسایی هدف‌های صادراتی خط منظم دریایی برای حمل بار در این مسیرها دایر شود.

معاون وزیر بازرگانی کشورمان همچنین گفت: برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت حمل بار از طریق دریا قرار شده تا با حمایت سازمان تعدادی کانتینر یخچال‌دار توسط شرکت‌های کشتیرانی و سایر شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی خریداری شود.

به گفته غضنفری در‌حال‌حاضر به خاطر کمبود این کانتینرها، صادر کنندگان اقدام به اجاره آنها می‌کنند که همین مساله موجب شده تا هزینه‌‌های حمل‌ونقل بار توسط کشتی فزونی یابد.

صادرات غیرنفتی، اوج خودباوری ملی

غضنفری با اعلام این که شرکت اسلامی بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادراتی وابسته به بانک توسعه اسلامی (IDB) با سرمایه ۱۰۰میلیون دلار در شهر جده عربستان تاسیس شده است، افزود: این بیمه به منظور حمایت از مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بین کشورهای اسلامی (خصوصا کشورهای آفریقایی) و با هدف پرداخت ضمانت به بیمه‌گذاران در مقابل خطر‌پذیری‌های تحت پوشش، تقسیم مازاد عملیات بیمه‌ای و بیمه اتکایی بین بیمه‌گذاران، سرمایه‌گذاری منابع مالی و مطابق با اصول شریعت تاسیس شده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: شرکت اسلامی بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادراتی اقدام به صدور انواع بیمه‌نامه‌های اعتبار صادرات کالا به صورت بیمه‌نامه کوتاه‌مدت جامع (CSTP)، بیمه‌نامه میان‌‌مدت تکمیلی و بیمه‌نامه جامع تسهیلات گروهی بانک‌ها با دینار اسلامی، دلار و یورو می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، وی ادامه داد: این بیمه‌نامه خطر‌پذیری‌های تجاری و غیر تجاری را به مدت یکسال و با غرامت ۹۰درصد خسارت خریدار پوشش می‌دهد.

دکتر غضنفری با اشاره به موارد تحت پوشش این شرکت بیمه گفت: ورشکستگی خریدار، ناتوانی یا خودداری خریدار از پرداخت، لغو قرارداد به طور اختیاری از طرف خریدار، غصب اموال از سوی دولت خریدار و جنگ یا ناآرامی داخلی در کشور خریدار از آن جمله است.

به گفته وی، شرکت بیمه ICIEC تاکنون بیمه‌نامه‌هایی با ارزش ۲۳۸میلیون دلار برای واردکنندگان ایرانی و شرکت‌های بیمه کشورمان صادر کرده است.