قیمت نان ثابت نمی‌ماند

محرابیان: قیمت تمام شده قند و شکر در ایران بالاتر از قیمت جهانی است

ریحانه مظاهری- روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی ایران دو نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات و صنعت نان با حضور وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع بازگشایی شد. علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع اولین فردی بود که برای افتتاح و بازدید نمایشگاه شیرینی و شکلات حضور یافت.

وی تنها به بازدید از غرفه‌های اندک صنعت نان و شیرینی و شکلات در کشور بسنده کرد و در این بین پاسخگوی تعدادی از سوالات خبرنگاران نیز بود.

محرابی قبل از پاسخگویی به سوالات نخست دست‌نوشته‌های خود را که حاوی اطلاعات و آمار و ارقام موجود در صنعت بود مرور کرد و سپس با اشاره به صنایع غذایی کشور به عنوان چهارمین بخشی که بیشترین ارزش افزوده را در کشور دارد، گفت: طی یکسال گذشته این بخش از صنایع غذایی ۲۰۰میلیون دلار ارز صادراتی وارد کشور کرده است.

واردات شکر به کشور مهم‌ترین بخش سوالات خبرنگاران بود، محرابیان در پاسخ با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده شکر در ایران نسبت به قیمت جهانی آن، افزود: اگر روی واردات شکر کنترل صورت نگیرد افزایش قیمت این محصول و اجحاف به مصرف‌کنندگان را در پی خواهیم داشت هر چند در فصل‌هایی از سال به دلیل نیاز داخلی مجبور به واردات شکر خواهیم بود همانطور که سال گذشته ۴۰درصد نیاز کشور از محل واردات تامین شد.

امسال نیز واردات به صورت کنترل شده بود اما نمی‌توانیم جلوی انبارهایی را که پیش از این واردات شکر را انباشته‌اند، بگیریم زیرا شکر محصولی فاسدنشدنی است و به راحتی می‌توان مقدار زیادی از ‌آن را انبار کرد.

وی با تکذیب کاهش کشت چغندر توسط کشاورزان تصریح کرد: امسال میزان تولید قند و شکر نسبت به سال قبل تغییری پیدا نخواهد کرد.وی همچنین درباره وضعیت کارگران کارخانه‌های قند و شکر مانند هفت‌تپه تصریح کرد: مشکل قند و شکر مشکلی است که از سال‌های قبل در کشور وجود دارد و دولت تلاش دارد با تغییر تعرفه قند و شکر اجازه اجحاف به مصرف‌کننده را ندهد.

خروج دولت از بخش اجرایی تولید نان

افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان قرار بود، با سخنرانی داوودی، معاون اول رییس‌جمهور همراه باشد اما وی در مراسم افتتاح حضور نیافت.

«یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان خرید تضمینی گندم و پرداخت دیرهنگام قیمت گندم خریداری شده بود که اکنون گندم تولیدی کشاورزان به صورت ۱۰۰درصد توسط دولت خریداری می‌شود.»مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی که در غیاب معاون اول رییس‌جمهور برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب و با تاکید مردم بر صنعتی شدن نان در کشور گفت: وزارت بازرگانی در بخش اول پرداخت‌های کشاورزان را منظم و به روز کرد و در بخش دوم نیز ساماندهی توزیع آرد را انجام داد به طوری که در حال حاضر آرد فقط در شبکه توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بازرگانی برای ساماندهی نان و تجدیدنظر در وضعیت فعلی آن، توسعه نان‌های صنعتی و جایگزینی تدریجی آن را پی‌گیری می‌کند.به گفته میرکاظمی، دولت در نظر دارد، بدون حذف کامل نان‌های سنتی به سمت تولید نان صنعتی برود زیرا دولت معتقد است، باید از بخش اجرایی تولید نان خارج شود و به نظارت بپردازد.وزیر بازرگانی دلیل اصلی گرایش به سمت تولید نان‌های صنعتی را افزایش قیمت غلات و به‌ویژه گندم در بازار جهانی عنوان کرد و گفت: با ادامه روند رو به رشد قیمت غلات در بازار جهانی پس از گذشت چند سال باید ۲۶هزار میلیارد یارانه پرداخت کنیم که همین بررسی‌ها نمایانگر اهمیت لزوم تجدیدنظر در وضعیت فعلی است.

سهمیه دولت آرد متخلفان قطع می‌شود

بخش دیگری از سخنان میرکاظمی به سوالات خبرنگاران اختصاص یافت. وی با توجه به نگرانی‌های تولیدکنندگان نان سنتی گفت: تا شکل‌گیری کامل نان‌های صنعتی نظام فعلی تولید نان در کشور تغییری نخواهد کرد. هم‌اکنون خرید آرد کاملا آزاد است تلاش ما بر این است که تولیدکنندگان نان سنتی همراه با ارتقاء کیفیت و بهداشت حفظ شوند.

میرکاظمی ارائه آرد یارانه‌ای را عاملی برای حضور پررنگ دولت دانست و گفت: تا اطلاع ثانوی نان‌های صنعتی در یک فضای رقابتی رشد خواهند کرد و مشمول نرخ‌گذاری نیستند و در این فضای رقابتی هیچ محدودیتی برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت نان صنعتی خاطرنشان کرد: نمی‌توان قیمت نان را ثابت نگه داشت بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که هزینه تولید نان‌های صنعتی بسیار کمتر از نان‌های سنتی است و اگر روند کاهش هزینه‌ها طی سال‌های آینده ادامه پیدا کند شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌ در قیمت تمام شده نان خواهیم بود.

میرکاظمی در خصوص دلایل بسته شدن تعدادی از کارخانه‌های تولید آرد در کشور گفت: ظرفیت تولید برخی از این کارخانه‌ها ۵/۲برابر نیاز کشور است اما تاکنون هیچ کارخانه‌ای از سوی دولت بسته نشده و تنها سهمیه دولت متخلفان قطع شده است. زیرا تعدادی از کارخانه‌ها با تغذیه از محل دریافت سهمیه دولتی سودهای نامشروع کسب می‌کردند که با احراز تخلف، سهمیه آنها را قطع کردیم. به گفته وی تاکنون سهمیه آرد شش کارخانه قطع شده است.

میرکاظمی همچنین به اختصاص تسهیلات ۵۰۰میلیون دلاری از محل مطالبات حساب ذخیره ارزی برای سرمایه‌گذاری در تولید نان صنعتی خبر داد و گفت: علاوه بر این حدود هزار میلیارد ریال نیز کمک که ۵درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود به این بخش اختصاص می‌یابد.