دنیای اقتصاد- به گفته معاون وزیر بازرگانی از ۴۴ صادرکننده نمونه که پنج‌میلیارد دلار صادرات داشته‌اند، فقط چهار صادرکننده دولتی حضور دارند که ۹/۳میلیارد دلار از پنج‌میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند و ۴۰ صادرکننده دیگر که خصوصی هستند، فقط ۱/۱میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. ۴۴ صادرکننده نمونه ۵میلیارد دلار کالا صادر کردند

سهم دولتی‌ها ۹/۳میلیارد دلار

رییس سازمان توسعه تجارت: جنگ قیمت‌ها در ایران مانع رقابت است

گروه بازرگانی: مهدی غضنفری، رییس سازمان توسعه تجارت در آستانه روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بررسی و مقایسه آمارهای صادراتی ایران طی یک سال گذشته پرداخت.

دکتر غضنفری با اشاره به آمار اقلام صادراتی طی ۵ماهه سال ۸۵ و مقایسه آن با مدت مشابه امسال گفت: به طور کلی اقلام صادراتی طی سال گذشته با ۱میلیارد و ۴۴۲میلیون دلار کاهش مواجه شد اما یک قلم کالا نیز با یک میلیارد و ۷۴۰میلیون دلار افزایش همراه شد که مقایسه اقلام کاهشی و افزایشی در بخش صادرات نشان‌دهنده وجود ۳۰۰میلیون دلار تراز افزایشی است که به معنی افزایش ۵درصدی صادرات کالا طی ۵ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه همچنین با اشاره به کشورهایی که روابط تجاری با ایران دارند، تصریح کرد: کشورهای امارات، ژاپن، افغانستان، کره‌جنوبی و کویت با افزایش روابط تجاری همراه بوده‌اند اما چین، عراق، هند و ایتالیا جزو کشورهایی بوده‌اند که طی ۵ماهه گذشته امسال روابط‌ تجاری آنها با ایران به دلایل متفاوت با کاهش مواجه شده است که از جمله آنها می‌توان به روابط تجاری ایران و عراق به عنوان اولین شریک تجاری کشورمان اشاره کرد که مشکلاتی که آمریکایی‌ها ایجاد کردند باعث بسته شدن مرزهای دو کشور طی روزهای گذشته شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص تاثیر مسائل سیاسی منطقه بر روابط اقتصادی ایران با عراق و شرایط کنونی دوکشور و عراق افزود: براساس گزارش‌هایی که برای ما ارسال شده هم‌اکنون مرزها باز شده و تبادلات تجاری نیز در حال انجام است و در این بخش گزارش منفی به ما نرسیده است اما به طور کلی اولین آثار این بستن‌ها باعث کاهش تجارت ما با شریک‌های تجاری خواهد بود ولی امنیت ملی مقوله‌ای پیچیده است که در صورتی که نیاز باشد ما تصمیم گیرنده نخواهیم بود.

افزایش ۷درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در سال جاری از دیگر محورهایی بود که رییس سازمان توسعه و تجارت از آن به عنوان جهشی مثبت برای توسعه بخش تجارت نام برد و ادامه داد: رقم صادرات غیر نفتی کشور طی ۵ ماهه اول امسال معادل ۷میلیارد دلار برآورد شده است.

وی سپس به فرایند گزینش صادرکنندگان نمونه سال ۱۳۸۶ پرداخت و گفت: در سال‌جاری ۲۱۵ واحد صادراتی برای ثبت نام در مراحل گزینش و انتخاب صادرکننده نمونه به وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه کرد نه که از این رقم ۴۴ واحد به عنوان صادرکننده نمونه برگزیده شدند.

وی در خصوص وضعیت گروه‌های کالایی در میان صادرکنندگان نمونه گفت: از ۴۴ واحد مذکور ۳۲ واحد نمونه در بخش صنعت و معدن، ۱۰ واحد نمونه در بخش کشاورزی و ۲ واحد نمونه در بخش خدمات فعالیت دارند، این درحالی است که در برخی از گروه‌ها نظیر زعفران، شیرینی و شکلات، گردشگری، مشاوره، فناوری اطلاعات، بازرگانی عمومی و تشکل‌های صادراتی و صندوق‌های غیردولتی صادرات برگزیده‌ای وجود نداشته است.

غضنفری همچنین درباره پراکندگی محل استقرار کارخانه‌های صادرکنندگان نمونه توضیح داد: ۱۹ واحد در تهران، ۳ واحد در خراسان رضوی، یک واحد در آذربایجان شرقی، ۶ واحد در کرمان، ۳ واحد در اصفهان، ۲ واحد در یزد، ۲ واحد در کاشان، یک واحد در سیستان و بلوچستان و یک واحد در زنجان، ۲ واحد در لرستان و ۲ واحد در قزوین مستقر هستند.

به گفته وی، از ۴۴ واحد منتخب براساس عملکرد سال ۸۵ یک واحد برای چهارمین بار، ۵ واحد برای سومین بار، ۹ واحد برای دومین بار و ۲۹ واحد برای اولین بار به عنوان صادرکننده نمونه شناخته شدند این در حالی است که شرط انتخاب صادرکنندگان به صورت مجدد در هر سال جهش صادراتی ۷۰درصدی است که واحد برگزیده‌ای که برای چهارمین بار انتخاب شده قطعا واحد قدرتمند تولیدی- صادراتی است.

معاون وزیر بازرگانی ارزش دلاری صادرات صادرکنندگان نمونه را ۵میلیارد دلار ذکر کرد و گفت ۴ واحد از این ۴۴ واحد دولتی هستند که ۹/۳میلیارد دلار از این رقم مربوط به آنها است.

وی درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف، سابقه فعالیت صادراتی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات، فعالیت بازاریابی و انجام تبلیغات موثر، دارابودن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی، بهبود شرایط رقابتی از طریق جذب سرمایه‌گذاران خارجی و دفاتر تجاری خارج از کشور و نیز عضویت در تشکل‌های صادراتی را از جمله ملاک‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه ذکر کرد.

دکتر غضنفری همچنین برند سازی و نفوذ به شبکه‌های بین‌المللی را به عنوان یکی از عوامل حضور و رقابت در بازار جهانی عنوان کرد و گفت: برند به تنهایی بازارگشایی نمی‌کند و قیمت نیز از مهم‌ترین عوامل است که در ایران برخلاف سایر کشورها هر ساله با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم و این مانعی برای رقابت در بازار جهانی است و جنگ قیمت‌ها مانع رقابت‌ است و بدون کنترل آن نمی‌توانیم وارد بازارهای جهانی و رقابت در آنها شویم.

غضنفری همچنین به افتتاح سه نرم‌افزار ثبت سفارش با نام‌های ثبتارش، یارانش و‌ آمارش اشاره و تصریح کرد: با به کارگیری این سه نرم‌افزار محاسبات و ثبت‌نام صادرکنندگان برای دریافت جوایز به راحتی و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رییس سازمان توسعه و تجارت افتتاح رادیو تجارت را نیز از دیگر فعالیت‌های این سازمان برای اطلاع‌رسانی به موقع و کامل به مردم و صادرکنندگان عنوان کرد.

بازگرداندن و سودصادرکنندگان

از سویی دیگر دکتر غضنفری می‌گوید: حقوق گمرکی و سود بازرگانی که صادرکنندگان بابت ورودکالاها و مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی به گمرک پرداخت کرده‌اند، پس داده می‌شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفت: این صادرکنندگان می‌توانند با در دست داشتن پروانه‌های وارداتی و صادراتی و کلیه مدارکی که دال بر استفاده کالاهای وارداتی در کالای صادراتی باشد به دفتر صادرات گمرک ایران مراجعه و نسبت به بازپس گرفتن حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداختی خود اقدام کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در صورتی که میزان مواد به کار رفته وارداتی در کالای صادراتی برای گمرک ایران مشخص نباشد، صادرکننده می‌تواند به دفتر تخصصی وزارتخانه ذی‌ربط مراجعه و درخواست محاسبه میزان مواد وارداتی به کار رفته در کلای صادراتی جهت ارائه به گمرک برای محاسبه مبلغ قابل استرداد را بدهد.

به گفته دکتر غضنفری در صورت وجود اختلاف میان صادرکننده و گمرک، پرونده در کمیسیون حل‌اختلاف گمرکی مطرح و سپس صادرکننده می‌بایستی با مراجعه به کمیسیون تبصره یک ماده ۱۴ قانون مقررات صادرات و واردات واقع در سازمان توسعه تجارت ایران (دفتر خدمات بازرگانی) نسبت به ارائه مدارک لازم از جمله اظهارنامه‌های صادراتی و وارداتی جهت طرح درخواست در کمیسیون مذکور اقدام کنند.