دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران از تعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای ستاد تنظیم بازار کشور برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور اعلام قیمت ۵۳ محصول لبنی خبر داد. رضا باکری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای تعیین قیمت ۵۳ محصول لبنی از سوی سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: متاسفانه پس از گذشت ۳ هفته از مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور جهت تعیین قیمت ۵۳ محصول لبنی هنوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این قیمت‌ها را تعیین نکرده است؛ به طوری که هم اکنون تولید‌کنندگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. او افزود: این موضوع در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار کشور با حضور مسوولان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد ظرف مدت یک هفته (تا سه‌شنبه هفته آینده) سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت ۵۳ محصول لبنی را با انجام کار کارشناسی تعیین و آن را به صورت رسمی اعلام کند.

قیمت شیرخام ۲۰۰ تومان حباب دارد

از سوی دیگر، مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه دولت می‌تواند با گرانفروشی برخورد کند اما نمی‌تواند با گرانی محصولات لبنی در بازار برخورد کند، به خبرگزاری مهر گفت: دولت باید ساز و کاری بیندیشد تا دامداران شیر خام خود را با قیمت مصوب به کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی عرضه کنند. حسین چمنی در رابطه با وضعیت قیمت شیر خام و همچنین محصولات لبنی در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت شیر خام ۷۰ درصد از هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی را به خود اختصاص می‌دهد، این موضوع موجب نوسان قیمت لبنیات در بازار شده است. او افزود: صنایع لبنی با قیمت‌های ۷۷۰ تا ۹۳۰ تومان شیر خام که از سوی دولت تعیین شده است، موافق هستند اما متاسفانه دامداران هیچ‌گاه شیر خود را با این قیمت‌ها به تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی عرضه نمی‌کند.مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه متوسط قیمت شیر خام دریافتی صنایع لبنی در حدود ۸۵۰ تا ۸۷۰ تومان است، در عین حال گفت:‌ با این وجود میانگین قیمت دریافت شیر خام صنایع لبنی در مهرماه سال جاری در حدود ۱۰۵۰ تومان بوده، به طوری که ۲۰۰ تومان حباب قیمتی به وجود آمده است. او تصریح کرد: این حباب ۲۰۰ تومانی قیمت هم موجب حذف حاشیه سود صنعت تولید فرآورده‌های لبنی شده است و هم به مصرف‌کنندگان فشار وارد می‌کند. چمنی در ادامه با اشاره به نقش دولت در تعیین قیمت شیر خام و محصولات لبنی گفت: دولت بر مبنای قیمتی که روی شیر خام گذشته است، انواع محصولات لبنی را قیمت‌گذاری می‌کند که این امر موجب وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان این بخش شده است، چراکه دامداران هیچ گاه شیر‌خام خود را با قیمت‌های مصوب به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی عرضه نمی‌کنند. او به افزایش هزینه بسته‌بندی در صنعت تولید فرآورده‌های لبنی نیز اشاره کرد و افزود: صنایع بسته‌بندی در حدود ۱۵ درصد در هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی تاثیرگذار هستند. مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت دو گروه صنایع بسته‌بندی تولید داخل و خارج در این موضوع نقش دارند، گفت: صنایع بسته‌بندی وارداتی از ۲۳۰ تا ۲۶۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و صنایع بسته بندی تولید پتروشیمی‌ها در کشور نیز بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که این موضوع به هیچ وجه منطقی نیست.

پاسخ دامداران

اما در حالی‌که صنایع لبنی از حباب ۲۰۰ تومانی شیر خام خبر داده و گلایه دارند که دامداران به تعهد خود در مصوبه‌ دولت عمل نمی‌کنند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: هنوز میانگین خرید شیر خام از دامدار به ۹۰۰ تومان هم نرسیده ضمن اینکه اگر کسی مستند گران‌فروشی دامدار را دارد به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کند.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره‌ گفته مشاور انجمن صنایع لبنی مبنی بر گران‌فروشی دامداران و نبود ضمانت اجرایی برای کنترل قیمت‌ها اظهار کرد: براساس مستندات اتحادیه دامداران تاکنون قرار‌دادی برای خرید شیر خام ممتاز به قیمت بیش از ۹۳۰ تومان بین دامداران و صنایع لبنی منعقد نشده و اگر کسی مدعی است که شیر خام ممتاز را بیش از ۹۳۰ تومان از دامدار می‌خرد می‌تواند بر اساس همین مصوبه به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده و سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کند. او تصریح کرد: براساس مصوبه کارگروه بازار صنایع لبنی حق ندارند شیر خام ممتاز (۲/۳ درصد چربی و بار میکروبی ۱۰۰ هزار) را بیش از ۹۳۰ تومان از دامداران بخرند و دامداران نیز حق فروش بیشتر از این میزان را ندارند و هر یک بیشتر از قیمت مصوب‌ شده خرید و فروش کنند، محکوم هستند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران قیمت ۹۳۰ تومانی فروش شیر خام ممتاز را نرخ عادلانه عنوان و اظهار کرد: دامداران با این قیمت موافق بوده و از آن حمایت می‌کنند. سلطانی گفت: در حالی که صنایع لبنی هر کیلو شیر خام ممتاز با ۲/۳ درصد چربی را از دامدار ۹۳۰ تومان می‌خرند ۱۸۵۰ تومان یعنی دو برابر قیمت در بازار مصرف می‌فروشند که جای سوال است آیا پاستوریزه‌ کردن شیر و بسته‌بندی شیر به اندازه‌ تولید آن و هزینه‌های دامداری است؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران خاطر نشان کرد: اگر صنایع لبنی شیر خام را در مواردی هم بیشتر از ۹۳۰ تومان هم خریده‌اند اشتباه خودشان بوده که البته به دلیل رقابتی که با یکدیگر دارند، این اقدام را انجام می‌دهند و ارتباطی به دامدار ندارد. از سوی دیگر بازار صادرات محصولات لبنی داغ شده و اگر حتی شیر خام را ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تعیین شده هم از دامدار بخرند دو برابر آن در بازار‌های صادراتی می‌فروشند و برایشان مقرون به صرفه است.