مدیرکل چای شمال از ابلاغ مصوبه دولت برای احیای سازمان چای به عنوان متولی اصلی صنعت چای کشور خبر داد و گفت: در سال جاری مبلغ ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای کارخانجات چای سازی در نظرگرفته شده است. حمید نصری در گفت و گو با «مهر» گفت: با ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر تشکیل سازمان چای در خرداد ماه سال جاری به طور رسمی‌این سازمان موظف به حمایت از باغداران به منظور افزایش کمی‌و کیفی تولید برگ سبزچای، حمایت از کارخانه‌داران جهت فرآوری و تولید چای خشک، تنظیم بازار به منظور واردات و صادرات‌این محصول شده است.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر واردات چای به کشور، عنوان کرد: هم اکنون آیین نامه اجرایی تشکیل سازمان چای کشور در حال تهیه است و با تشکیل‌ این سازمان ضمن‌ایجاد نهادی نظارتی بر امر صادرات و واردات، بسیاری از مشکلات کشاورزان، کارخانجات چایسازی و بازار‌ این محصول در‌ آینده‌ای نزدیک مرتفع خواهد شد.

نصری اظهار داشت: اداره کل چای شمال در سال ۸۵ با هدف حمایت از باغدارن، تامین نهاده‌ها و تسهیلات بانکی، آموزش و ترویج، تولید کمی‌و کیفی چای در کشور تشکیل شد، در حالی که‌ این اداره فاقد وظایف نظارتی در بحث کارخانجات و نیز بازرگانی چای بود؛ لذا با تشکیل سازمان چای کشور روند حمایت از باغداران، کارخانه داران و بازرگانی چای زنجیروار صورت می‌گیرد.

وی میانگین مصرف سرانه چای در کشور را ۵/۱ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سالانه افزون بر۱۱۰‌هزار تن چای نیاز مصرفی کشور است که با توجه به تولید سالانه ۳۰ تا ۴۰‌هزارتنی آن، باید ۷۵ تا ۸۰‌هزار تن چای وارد شود؛ لذا سازمان چای کشور می‌تواند ضمن نظارت بر واردات، صادرات و اختلاط چای از قاچاق بی‌رویه ‌این محصول جلوگیری کند.

مدیرکل چای شمال تاکید کرد: با توجه به نیاز به واردات ۷۰ تا ۸۰‌هزار تنی و تولید ۳۰ تا ۴۰‌هزار تنی چای واردات سالانه ۱۰۰‌هزار تن ‌این محصول بی‌معنا است.

وی تصریح کرد: تشکیل سازمان چای کشور سبب می‌شود تا نسخه واحدی برای اختلاط چای داشته باشیم، ضمن ‌اینکه‌ این سازمان با برنامه ریزی و نظارت برسه بخش تولید، کارخانجات و بازرگانی باید‌ این سه بخش را به هم نزدیک نماید.

مدیرکل چای شمال اظهار داشت: در سال جاری به منظور راه‌اندازی دستگاه‌های کارخانجات چای سازی در فصل برداشت، تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۰ تا ۳۰‌میلیون تومان در نظرگرفته شد که تاکنون ۳۰ کارخانه موفق به دریافت آن شده‌اند و مابقی به دلیل بدهی به سیستم بانکی نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی بر رقابتی شدن تولید چای کشور تاکید کرد و افزود: تامین به موقع نهاده و تسهیلات بانکی سبب می‌شود تا باغداران در زمان مناسب نسبت به هرس باغات و شخم زمستانه اقدام کنند، ضمن‌ اینکه برداشت اصولی چای و حمل مناسب آن از باغ تا کارخانه به صورت کیفی باید انجام شود تا چای تولیدی داخل رقابتی شود.