بحران جهانی خوشحال کننده نیست

گروه بازرگانی- هفته گذشته بخش نخست گفت‌وگو با رییس سازمان توسعه تجارت درباره چند و چون اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور در همین صفحه منتشر شد. آنچه می‌خوانید، بخش پایانی این گفت‌وگو است. روابط تجاری ایران و پاکستان همواره غیر شفاف و همراه با موانع گمرکی، تعرفه‌ای بوده است آیا این موانع هنوز ادامه دارد؟

نبود بانک و سیستم بانکی بین دو کشور بزرگ‌ترین مشکل در ارتباط با توسعه تجارت دو کشور است که از سوی مقامات سیاسی و کنسولگری ایران در کراچی و سفارت ایران در اسلام‌آباد تلاش‌های زیادی صورت گرفت و توافق شد که بانک توسعه صادرات برای اولین بار شعبه‌ای در کراچی تاسیس کند و در این مدت موافقت شد تا بانک خصوصی پاکستانی Kasb با کسب موافقت از بانک مرکزی پاکستان برای برخی تجار ایرانی که از سوی سفارت ایران در پاکستان معرفی می‌شوند، LC باز کند و این اتفاق برای ۲۰ نفر از تجار معرفی شده از سوی سفارتخانه افتاد.

اگر مشکلات بانکی مرتفع شود، مبادلات تجاری ایران و پاکستان که در حال حاضر ۵۵۷میلیون دلار است، به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

چرا ما با همسایگان غربی مبادلات تجاری بهتری داریم؛ در حالی که قابلیت‌های تجاری گسترده‌تری برای تجارت با همسایگان شرقی نظیر پاکستان داریم.

ایران در تجارت با امارات مقام اول را دارد و در رتبه‌های بعد به ترتیب با ترکیه، روسیه و عراق روابط تجاری دارد و پاکستان در رده چهارم تجارت با ایران است. باید توجه داشت که سیاست خارجی ترکیه بسیار فعال و شاید بتوان گفت بیش‌فعال است و ترک‌ها بسیار روی صنعت و تجارت خارجی‌شان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. زیرساخت‌های مورد نیاز برای صنعت و تکنولوژی در این کشور آماده است و ترکیه به نوعی مکان رهبری تجارت منطقه را در دست دارد. توجه داشته باشید یکی از موارد مهم در کار تجاری، امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک است. با توجه به مسائل داخلی پاکستان، طی سال‌های اخیر ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار بالا بود. در هر حال، بسیار تلاش کردیم تا با کشورهای همسایه مبادلاتمان را افزایش دهیم و در ترکیه و امارات به دلیل آماده‌ بودن زیر ساخت‌ها این امکان فراهم شده است، اکنون بعد از گذشت ۳ سال شرایط در پاکستان نیز آماده است و ما از فرصت پیش آمده استفاده می‌کنیم.

شما به امنیت در سرمایه‌گذاری اشاره کردید، اما ارزش تجارتمان با عراق که در چند سال اخیر به دلیل مسائل سیاسی پیش آمده، کشور ناامنی است در رتبه بالاتری نسبت به پاکستان قرار دارد، علت آن چیست؟

برای این که در عراق زیرساخت‌ها برای برقراری ارتباط بین تجار افزایش یافته و شاید علت این رتبه بالاتر تجارت با عراق به نسبت پاکستان همین آماده‌سازی زیر ساخت‌ها باشد.

سفر هیات ۱۴۰ نفری چینی‌ها به کشورمان به انعقاد قراردادهای ۱۲میلیارد دلاری منجر شد، به نظر شما این قراردادها اجرا شدنی است؟

در این مذاکرات در خصوص رفع مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مشکلات بانکی، بازگشایی LC، بهره‌برداری تجار ایرانی از تسهیلات و گسترش همکاری‌های گمرکی، استاندارد و قرنطینه بحث‌ نهایی شد و با طرف چینی وارد مذاکرات جدی شدیم و در حال حاضر رایزنان بازرگانی چین در ایران هستند. بحث حضور در نمایشگاه‌های دو کشور و ایجاد چند مرکز تجاری از سوی بخش خصوصی ایران در چین با همکاری اتاق مشترک ایران و چین که منجر به افزایش مبادلات دو کشور می‌شود، از توافقات خوب این سفر بود که مطمئنا به مرحله اجرا می‌رسد.

نقش بخش خصوصی در این قراردادها و توافقات که مدیران دولتی برنامه‌ریز آن هستند، چیست؟

شرایط بسیار خاصی در اقتصاد دنیا ایجاد شده و همه کشورها علاقه‌مند به استفاده از ادبیات جدید، گفت‌وگو و امتحان راه‌های جدید و نرفته هستند و در شرایط فعلی این فرصت را داشتیم که دنیا به ما توجه کند. ما به عنوان دولت و بخش خصوصی، باید از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنیم؛ هر چند ما از بروز بحران خوشحال نیستیم، اما در ایجاد آن نیز نقشی نداشتیم. یک سوءمدیریت در سطح اقتصاد دنیا وجود داشت که باعث بروز این شرایط شد.

در حال حاضر، دیدگاه اقتصادی پرسرمایه دچار مشکل بزرگی شده و برای این سرمایه‌ها در حال چاره‌اندیشی هستند؛ لذا ما در زمینه‌های بانک، بیمه، کشتیرانی، خطوط هوایی، فرودگاه‌ها، صنعت و تولید آمادگی مشارکت داریم و بخش خصوصی باید فرصتی برای شناخت این شرایط جدید ایجاد کند تا در دنیا حضور ماندگار و پایدار داشته باشیم. امیدواریم بخش خصوصی فعال‌تر عمل کند و پیشنهاددهنده باشد تا تضمینی برای ثبات تجارت خارجی‌مان در سال‌های آینده باشد.