چند روز پس از آنکه خبر تعطیلی کارخانجات قند و شکر در سطح گسترده‌ای مطرح شد، وزیر بازرگانی می‌گوید: از کارخانه‌ها بپرسید، شکر را چه کسی وارد کرده و کجا مصرف شده است. میرکاظمی با بیان اینکه هرکس تعرفه‌اش را بپردازد، می‌تواند شکر خام وارد کند، افزود: اگر هم شکر خامی در کارخانه‌ها وجود دارد، مشخص است که چه میزان آن شکر خام وارداتی است و چه میزان استحصال از چغندر قند است.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: هیچ منع قانونی برای واردات شکر وجود ندارد و هر کس که تعرفه بپردازد، می‌تواند شکر خام وارد کند. مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با «ایلنا»، در پاسخ به این سوال که برخی از کارخانه‌ها عنوان می‌کنند که واردات بیش ازحد شکر موجب تعطیلی آنها شده است، اظهار داشت: معلوم است که در این فصل کارخانه‌ها استحصال ندارند و تولید آنها کاهش می‌یابد، مگر اینکه شکر خامی وارد شود که آنها بخواهند تصفیه کنند. وی افزود: ۸۰۰‌هزار تن شکر وارد شده که دولت آن را وارد نکرده است. میرکاظمی با اشاره به اینکه سالانه حدود یک‌میلیون تن کسری شکر در کشور داریم، خاطرنشان کرد: این میزان کسری را دولت وارد نمی‌کند، بلکه یا خود کارخانجات وارد می‌کنند یا بخش‌خصوصی.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: سالانه دو‌میلیون و۲۰۰ تن شکر در کشور مورد نیاز است که یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن آن در صورتی که بارندگی خوب باشد، تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق روال هر سال، امسال نیز حدود ۸۰۰‌هزار تن شکر خام وارد شده، گفت: حدود ۱۰۰‌هزار تن از این میزان واردات، شکر سفید بوده و مابقی شکر خام است که باید تصفیه شود.

میرکاظمی در واکنش به خبر تعطیلی کارخانه‌های شکر، عنوان کرد: اگر گفته شده که کارخانه‌های تعطیل شده ممکن است شکر خام آنها تمام شده باشد، در این صورت می‌توانند بروند و مجددا وارد کنند، چون منع قانونی ندارند.

وی تصریح کرد: کارخانه‌ها حتی برای واردات، مجوز نیاز ندارند؛ هرکس تعرفه‌اش را بپردازد، می‌تواند شکر خام وارد کند، اگر هم شکر خامی در کارخانه‌ها وجود دارد، مشخص است که چه میزان آن شکر خام وارداتی است و چه میزان استحصال از چغندر قند است.