تاخت و تاز دزدان دریایی در سواحل سومالی

ترجمه: نرگس فرزان

اتاق دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) وابسته به اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) طی گزارشی از افزایش حمله‌های دزدان دریایی در آب‌های سومالی خبر داد.‌ این گزارش حاکی است که تعداد حمله‌ها در آب‌های سومالی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۸، نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

در سه ماه نخست امسال ۱۰۲ حادثه در آب‌های سومالی به وقوع پیوسته است که تعداد حوادث گزارش شده در مدت مشابه سال قبل ۵۳ رویداد بود. بیشترین گزارش‌ها در مدت مورد بررسی مربوط به فعالیت دزدان دریایی در دو منطقه سواحل شرقی سومالی و خلیج عدن است. از مجموع ۱۰۲ رویداد گزارش شده، ۶۱ حادثه مربوط به دو منطقه مذکور بوده که در مقایسه با تعداد ۶ حادثه در مدت مشابه سال قبل، افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) همچنین گزارش کرد که در‌این مدت در مجموع در سراسر نقاط جهان، ۱۷۸ نفر خدمه به گروگان گرفته شده و ۲ نفر کشته شده‌اند.

دزدان دریایی در بیشتر موارد به انواع سلاح‌های سرد و گرم مجهز بوده‌اند. به علاوه خشونت با خدمه کشتی‌ها بسیار شدید بوده است. پوتنگال موکوندان (Pottengal‌ Mukundan)، مدیر دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) در‌این خصوص اظهار داشت: «‌دریانوردان منطقه نقش به سزایی در کنترل و مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن داشته‌اند.» وی افزود:« بهترین راه جلوگیری از حمله دزدان دریایی، حمایت و کمک به دریانوردان در مقابله با آن‌ها است.»

در سه ماه نخست سال ۲۰۰۹، ۴۱ رویداد در خلیج عدن و ۲۰ رویداد در سواحل شرقی سومالی به وقوع پیوسته است. پس از سومالی، نیجریه از مناطق بسیار پرخطر به شمار می‌رود. در دوره زمانی مورد بررسی، ۱۳ حادثه که بیشتر آنها مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی بوده‌اند از‌این منطقه گزارش شد. همچنین در‌این دوره، سواحل کشور پرو نیز شاهد افزایش حمله دزدان دریایی بود. آمارها تعداد ۷ حادثه را گزارش می‌کنند. در حالی‌که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۸، ۴ دزدی دریایی در‌این منطقه به ثبت رسیده بود.

همچنین در بخشی از‌این گزارش، دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) از دولت اندونزی به جهت مقابله موثر و اتخاذ تدابیر مناسب در راستای فرونشاندن دزدی در آب‌های ‌این منطقه، قدردانی کرد. سواحل اندونزی در سه ماه نخست سال ۲۰۰۹ تنها شاهد یک حادثه بود و‌این تعداد در مقایسه با ۵ رویداد گزارش شده در مدت مشابه سال قبل، بسیار کاهش یافته است.

این وضعیت همچنین در بنگلادش (چیتاگونگ) و تانزانیا (دارالسلام) نیز با کاهش تعداد حمله دزدان دریایی در سه ماه نخست امسال گزارش شده است. در دوره مورد بررسی، یک رویداد در بنگلادش و ۲ رویداد در تانزانیا گزارش شد که ‌این تعداد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳ و ۴ حادثه بود.

دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) از تمامی‌دریانوردان درخواست کرد که وضعیت راه‌های دریایی و سواحل جهان را به آن مرکز گزارش دهند. دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) یکی از بخش‌های تشکیل دهنده مرکز خدمات جرایم تجاری ICC است که تاکنون نقش به سزایی در تامین امنیت راه‌ها و سواحل دریایی جهان داشته است.

تلاش wto برای راهبری بهتر جهانی

مجمع عمومی‌سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۹ با عنوان «مشکلات جهانی، راهکارهای جهانی : راهبری بهتر جهانی» طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ ماه سپتامبر در مقر اصلی سازمان تجارت جهانی (WTO) در شهر ژنو تشکیل می‌شود.

پس از چند سال که از تشکیل مجمع عمومی‌سازمان تجارت جهانی می‌گذرد،‌این مجمع همواره فرصت کلیدی برای دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، فعالان عرصه کسب و کار جهانی و دانشگاهیان فراهم کرده است تا در راستای ارزیابی وضعیت کسب و کار جهان و با در نظر گرفتن نظام تجارت چندجانبه گردهم آمده و به تبادل افکار و نظرات بپردازند.

امروز در وضعیت بحران مالی جهانی و گسترش رکود در اقتصاد بین‌المللی در شرایطی که شاهد تقویت فشارهای ناشی از اعمال سیاست‌های حمایت گرایانه از طرف دولت‌ها هستیم، مجمع عمومی‌سازمان تجارت جهانی نقش کلیدی و محوری را بر عهده دارد. ‌این مجمع همواره ارائه‌کننده بهترین راهکارها در حل مسائل و مشکلات تجارت جهانی بوده است و امسال نیز در فضای بحران

اخیر اقتصاد جهانی به نقش نظام تجارت چندجانبه و اتمام گفت‌وگوهای دور دوحه خواهد پرداخت.

مجمع عمومی‌سازمان تجارت جهانی در نشستی سه روزه به ارزیابی اثرهای بحران جهان بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه و به ویژه کمتر توسعه یافته (LDCs)خواهد پرداخت و نقش مهم تامین مالی تجارت را بررسی می‌کند. همچنین شرکت کنندگان در‌این اجلاس با تبادل افکار و عقاید، چالش‌های عمده فراروی نظام تجارت چندجانبه و برنامه کاری سازمان تجارت جهانی برای طی دوره بحران و پس از آن بررسی خواهند کرد.

مهم‌ترین محورهای مجمع عمومی‌سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۹ به شرح زیر است:

- اتخاذ راهکارهای جهانی در مقابله با مشکلات جهانی: دستیابی به راهبری بهتر جهانی؛

- نقش سازمان تجارت جهانی (WTO) و گفت و گوهای تجاری دور دوحه بر بحران مالی اخیر؛

- اثرهای بحران جهانی بر اقتصاد و بازارهای سرمایه کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کمتر توسعه یافته (LDCs) و نقش تامین مالی تجارت در‌این خصوص؛

- بررسی چالش‌های عمده فراروی نظام تجارت چندجانبه و ارزیابی برنامه کاری سازمان برای طی دوره بحران و پس از آن.

منبع: اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)