طرح OIC برای مقابله با بحران کجاست؟

گروه بازرگانی- نمایندگان کشورهای اسلامی که برای شرکت در کنفرانس خصوصی‌سازی و گردشگری به تهران آمده بودند، پس از دو روز گفت و شنود در پایتخت روانه کیش شدند تا در هوای متفاوت این جزیره، گفت‌وگوهای خود را دنبال کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این جزیره را بررسی کنند. محمد نهاوندیان در نشست نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای اسلامی با این پرسش که چرا طرح جدیدی از سازمان کنفرانس اسلامی درباره‌ بحران جهانی مشاهده نمی‌شود و چرا رهبران کشورهای عضو OIC طرح اقدام متحد و مشترکی را پیش‌بینی نمی‌کنند، افزود: شرایط فعلی شرایط ویژه‌ای است و آنچه در جریان بحران تهیه شود نقشه راه و سرنوشت یک قرن کشورهای اسلامی خواهد بود. بنابراین در این زمینه افزایش میزان همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین دولت‌های اسلامی باید توفیق حضور در شرایط فعلی را بیابند.

نهاوندیان با تاکیدبر اهمیت گردشگری در اشتغال‌زایی عنوان کرد: دو ویژگی بخش گردشگری را از سایر بخش‌ها متمایز می‌کند؛ چرا که بخش گردشگری زمینه‌ساز توانمندی سایر بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود و از سویی بخش گردشگری در سایر بخش‌ها نیز زمینه تولید و ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند.

به گفته نهاوندیان، چنانچه در شرایط کنونی به بخش گردشگری نگاه کنیم در شرایطی که دنیا با دغدغه‌ای جدی درباره‌ الگوهای مرسوم گذشته در حوزه سرمایه‌های جهانی روبه‌رو است، ما می‌توانیم در بخش گردشگری قسمت قابل‌توجهی از سرمایه‌ها را جذب کنیم؛ چرا که کشورهای اسلامی جاذبه‌های فرهنگی بالقوه‌ای در اختیار دارند.

رییس اتاق ایران با تاکیدبر اینکه جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری به فضای مساعد در حوزه فضای کسب‌وکار نیاز دارد، افزود: برای جذب سرمایه‌گذار فضای کسب‌وکار، سهولت و ثبات مقررات، اعطای تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی همچنین تامین زیر ساخت‌های حمل‌ونقل و ایجاد فضای رقابتی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار محسوب می‌شود و در اینجا است که نقش مناطق آزاد نمایان خواهد شد که در البته در کمال تعجب برای مساعد شدن فضای کسب‌وکار هنوز شرایط مطلوب فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد که برای دستیابی به چنین فضایی باید ثبات سیاست‌ها و ثبات مدیریت در مناطق آزاد را تمرین کنیم؛ چرا که رعایت چنین مواردی مناطق آزاد را به فضایی ایده آل برای سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد کرد.

به گفته نهاوندیان، در همه کشورهای اسلامی مشکل بوروکراسی طولانی، ناهماهنگی سیستم‌های اداری با روحیه مبتکر بخش خصوصی تفاوت دارد، بنابراین باید مناطق آزاد را به نقاطی برای آموزش و تمرین نشان دادن توفیق بخش خصوصی و پایلوتی برای کسب اعتماد به بخش خصوصی تبدیل کنیم.

نهاوندیان همچنین با اشاره به اینکه مشکل صدور ویزا برای تجار و بازرگانان کشورهای اسلامی از مشکلات اصلی توسعه روابط محسوب می‌شود، خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در صدور ویزا بین کشورهای اسلامی شد.

وی با بیان اینکه اتاق اسلامی و سایر موسسات وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی نقش مهمی در هدایت شرایط سرنوشت ساز فعلی دارند، گفت: در ایران به دلیل استقلالی که وجود داشته اقتصاد کمترین آسیب را از بحران جهانی دیده است و به همین جهت ضریب اطمینان و سرمایه‌گذاری در کیش نسبت به سایر مناطق ایران از مزیت قابل‌توجهی برخوردار است.

رییس اتاق ایران در پایان این کنفرانس نیز نکته‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد و گفت: مردم ما حق دارند تا از نامزدهای انتخاباتی سوال کنند که برنامه‌ آنها در جذب سرمایه و ایجاد فرصت شغلی چیست و به طور مشخص اقدامات عملی که نرخ سرمایه‌گذاری را رشد دهد، چیست؟

در پایان این کنفرانس سه روزه رییس اتاق ایران در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای این همایش عنوان کرد: در پایان این همایش کاستن از مقررات، شتاب بخشیدن به خدمات دولتی، شفافیت در اطلاع‌رسانی، ثبات در سیاست‌ها و مدیریت‌ها همچنین افزایش همکاری‌های گردشگری استفاده از پتانسیل‌های کشورهای اسلامی، تسهیل تجارت بین این کشورها برای حضور بخش خصوصی همچنین رفع مشکلات بانکی و صدور روادید مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: ایجاد ارتباط بین بانک‌های اسلامی و برقراری سایرخدمات مالی مثل بیمه‌ها و تجدیدنظر در تعیین ریسک کشورهای اسلامی از سوی آژانس‌های غربی، همچنین پایین آوردن نرخ ریسک و تجارت از طریق فرآهم آوردن تسهیلات و نیز توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ زیرساختی بندر، جاده و خطوط آهن از دیگر مواردی بود که مورد توجه جدی قرار گرفت.