چاپ کتاب تعرفه‌های سال جدید به دلیل مغایرت با ماده ۴۰ قانون بودجه سال ۸۸ مبنی بر اعمال تغییر در تعرفه‌های محصولات نهایی و ماشین‌آلات کشاورزی متوقف شد. قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت با اعلام این خبر عنوان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۸۸ پیش‌بینی می‌شود تغییرات تعرفه‌ای در ۱۱۸ ردیف تعرفه کالاهای کشاورزی اعمال شود.

همچنین بررسی سازمان توسعه تجارت بر روی ۱۱۸ ردیف تعرفه و کالاهای کشاورزی نشان می‌دهد که باید تحقیق و بررسی بیشتری در مورد اینکه کدام محصول کشاورزی ماده اولیه بوده و کدام محصول نهایی است، انجام گیرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بسیاری از این ردیف‌های تعرفه‌ای پیش از این بر اساس نظرات کارشناسی و با تکیه بر نظرات تشکل‌ها تعیین تکلیف شده و به تصویب هیات دولت رسیده بود، به نظر می‌رسد که این موارد مجددا باید بر اساس کار کارشناسی و در حیطه کمیسیون ماده ۱ مورد بررسی قرار گیرند که این امر زمان‌بر خواهد بود و به همین دلیل نیز در چاپ کتاب تعرفه سال جدید و ابلاغ آن به گمرک‌ها تاخیر ایجاد خواهد شد. قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: دولت مکلف به اجرای قانون است؛ اما در واقع علاقه‌مندیم نمایندگان مجلس شرایط اقتصادی و محدودیت‌های دولت را نیز مورد توجه قرار دهند؛ چرا که به نظر می‌رسد تغییر کتاب تعرفه‌ها و ابلاغ مجدد آن با وقفه طولانی همراه شود.

وی با بیان اینکه دولت طبق روال سال‌های قبل و به اعتبار اینکه اختیار تعیین تعرفه‌ها را در دست دارد، چاپ کتاب تعرفه‌ها را در قالب فهرست ۴۱۰ قلم ردیف کالا پس از فعالیت کارشناسی و تصویب نهایی در هیات دولت در دستور کار قرار داد، افزود: اما به نظر می‌رسد با وجود ماده ۴۰ قانون بودجه سال ۸۸ مشکلات و بلاتکلیفی در این زمینه ایجاد شده است. افقهی در ادامه خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس به شرایط اقتصادی و تجدید نظر در زمینه ماده ۴۰ قانون بودجه سال ۸۸ شد و افزود: با توجه به اینکه در ماده ۴۰ علاوه بر طرح افزایش تعرفه محصولات نهایی کشاورزی به ۹۰درصد موضوع تغییر تعرفه ماشین‌آلات کشاورزی و افزایش آن به ۳۰درصد نیز مطرح شده است، به نظر می‌رسد که این موضوع نیاز به نظر وزارت جهاد کشاورزی دارد و با وجود هدف حمایت از تولید باید بررسی بیشتری درباره نحوه تامین نیاز داخل انجام گیرد. قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت همچنین خاطرنشان کرد: تعریف محصول نهایی کشاورزی در ماده ۴۰ قانون بودجه سال جدید به طور جدی با ابهام روبه‌رو است و اینکه کدام محصول کشاورزی باید به عنوان محصول نهایی در نظر گرفته شود، از مشکلات جدی خواهد بود. برای مثال در مورد گندم و آرد یا قند و شکر و دانه کاکائو یا امثال آن باید مشخص شود کدام یک ماده اولیه و کدام یک محصول نهایی به شمار می‌رود. به گفته وی، در سال‌های گذشته برخی محصولات کشاورزی به عنوان ماده اولیه شمرده شده و صدور آنها شامل عوارض صادراتی شده بود، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر باید به عنوان محصول نهایی به آن نگریسته شود. افقهی همچنین با بیان اینکه نمایندگان مجلس در مصوبه خود در ماده ۴۰ قانون بودجه خواستار افزایش نرخ موثر تعرفه‌ها از ۵/۱۰ به ۱۳درصد شده‌اند، گفت: نکته اصلی در مورد این مصوبه این است که نرخ موثر تعرفه با نرخ حمایت موثر معادل گرفته شده لذا با توجه به اینکه میانگین نرخ حمایت موثر بر اساس محاسبات ۳۰درصد است، عملا کاهش حمایت گسترده از تولید را شاهد خواهیم بود. به گفته وی، چنانچه نرخ موثر تعرفه را افزایش دهیم در واقع بر همه کالاها تاثیر می‌گذارد و باتوجه به اینکه ۸۰درصد واردات مستقیما در بخش تولید مصرف می‌شود، قطعا بر ماده اولیه تولید و در نهایت هزینه تولید نیز موثر خواهد بود.پیش از این مسوولان وزارت بازرگانی و گمرک ایران از ابلاغ تعرفه‌های سال ۸۸ به دستگاه‌های اجرایی خبر داده بودند!