صادرات 25میلیارد دلاری در سال جاری

معاون وزیر بازرگانی پیش‌بینی کرد که صادرات غیر نفتی در سال ۸۸ با احتساب ۲۰‌درصد رشد نسبت به سال ۸۷ به ۲۵‌میلیارد دلار افزایش ‌یابد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با مهر گفت: با توجه به وقوع بحران‌های جهانی و پدیدار شدن آثار آن در ایران، رشد صادرات غیرنفتی کشور همانند سال گذشته نخواهد بود و می‌توان رشدی معادل ۲۰‌درصد را برای آن در نظر گرفت. بر این اساس امیدواریم صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۸ به ۲۵‌میلیارد دلار برسد.معاون وزیر بازرگانی افزود: هنوز گمرک آمار صادرات غیرنفتی در اسفندماه سال ۸۷ را اعلام نکرده است، اما براساس تقریب و در نظر گرفتن متوسط آمار ۱۱ ماهه برای اسفندماه می‌توان پیش‌بینی کرد که صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۷ به ۲۲ تا ۲۳‌میلیارد دلار رسیده باشد.

طی ۱۱ ماهه سال ۸۷ میزان صادرات غیرنفتی به ۲۱‌میلیارد دلار رسید.

۶ تغییر برای عبور از بحران

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در گفت‌وگو با «موج» تعدیل و تغییر در نوع واردات، ارتقای کیفیت تولید، ممانعت از خروج ارز و افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی را مهم‌ترین راهکارهایی دانست که اقتصاد ایران برای عبور از آثار بحران اقتصاد جهانی باید در پیش بگیرد.مهدی غضنفری اظهار کرد: برای عبور از بحران مالی جهانی باید راه‌حل مناسبی برای مصرف منابع ارزی اتخاذ کنیم.

غضنفری گفت: در سال گذشته حجم کل واردات ایران ۵۰‌میلیارد دلار بود که ۸۰‌درصد از این میزان صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای شده است.

وی با تاکید بر کاهش واردات کالاهای لوکس افزود: به منظور کاهش واردات کالاهای لوکس اقدام به وضع تعرفه‌های بالا برای این کالاها کرده‌ایم.

معاون وزیر بازرگانی با بیان این مطلب که با افزایش تعرفه‌ها از بخش تولید حمایت می‌شود، ادامه داد: تنها به واسطه تغییرات تعرفه‌ای نمی‌توان از اقتصاد کشور حمایت کرد؛ چرا که این ابزار پیامدهای منفی مانند افزایش قاچاق کالا و کاهش بهره‌وری و کیفیت را به دنبال دارد.غضنفری بر اصلاح الگوی مصرف در بخش تولید تاکید کرد و گفت: برای تولید کالا و خدمات از منابع استفاده می‌کنیم، ‌بنابراین باید این منابع را برای تولید محصولات باکیفیت به کار بگیریم.

معاون وزیر بازرگانی ادامه داد: اگر اصلاح الگوی مصرف از سوی بخش‌های دولتی، ‌خصوصی و مردمی صورت بگیرد و از تولیدات داخلی استفاده شود،‌ تولیدکنندگان داخلی با مسوولیت مضاعفی نسبت به مصرف‌کنندگان مواجه می‌شوند.

غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش واردات در شرایط سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورها تاثیر نمی‌گذارد، گفت: تغییر و تعدیل واردات ما باید از سوی مصرف‌کننده باشد نه دولت.

وی افزود: این اقدام از سوی مصرف‌کنندگان موجب ایجاد مشکل سیاسی بین دولت‌ها نمی‌شود؛ چرا که ما محدودیت قانونی برای کاهش واردات فراهم نکرده‌ایم، بنابراین دچار تنش سیاسی با سایر کشورها نخواهیم شد.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تغییرات وارداتی ایران به معنای کاهش واردات نبوده و نیست بلکه می‌خواهیم نوع کالاهای وارداتی را از مصرفی به سرمایه‌ای و واسطه‌ای تغییر دهیم تا بتوانیم از بحران اقتصادی فعلی عبور کنیم.

وی در خصوص تغییرات تعرفه‌ای در سال ۸۸ اذعان داشت: در سال جاری تغییرات تعرفه‌ای محدودی داشته‌ایم، ‌زیرا معتقدیم که سیستم اقتصادی کشور نباید دچار تغییرات مکرر شود.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تغییرات مکرر تعرفه‌ای آرامش را از فضای اقتصادی ایران می‌گیرد و این در حالی است که ما بر این عقیده هستیم که فضای اقتصادی کشور باید آرام، ‌قابل تفسیر،‌ برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری باشد.