بازگشت دو کشور به روابط تجاری

گروه بازرگانی- سقوط ناگهانی روابط تجاری ایران و کانادا که سهم ایران را از واردات به این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی به کمتر از ۰۰۹/۰درصد رسانده است موجب شد که در مراسم برگزاری مجمع عمومی اتاق مشترک ایران و کانادا آرزوی اعضای هیات رییسه این اتاق بازگشت روابط به سطوح گذشته باشد. آنچه که لحظه‌ای لبخند را از چهره اعضای هیات‌رییسه این اتاق مشترک دور نمی‌کرد بازگشت کاردار اسبق سفارت کانادا در ایران به تهران بود. کارداری که پیش از این هفت سال در ایران در مقام شخص تاثیرگذار در روابط تجاری سفارت کانادا ایستاده بود و حالا درست در زمانی که دوران بازنشستگی خود را طی می‌کرد از سوی دولت کانادا دعوت شده که دوباره به ایران برگردد. ماموریت ویژه کاردار کانادا در ایران اصلاح روابط میان دو کشور است و در این نشست نیز یکی از امیدهایی که از سوی این شخص عنوان شد حفظ منافع سفارت کانادا در ایران بود.

در ابتدای این نشست شاهین‌شیثی، نایب‌رییس اتاق ایران و کانادا به تشریح روند روابط میان دو کشور پرداخت. وی کل صادرات ایران به کانادا از ژانویه تا دسامبر ۲۰۰۷ را ۴۴میلیون و ۷۱۳هزار دلار (کانادا) عنوان کرد و گفت، این در حالی است که در همان سال دیگر کشورها ۴۰۶میلیارد دلار صادرات به کانادا داشته و سهم ایران از این رقم ۱۱هزارم درصد است.

شیثی آمار صادرات ایران به این کشور را در سال ۲۰۰۸، ۳۹میلیون و ۷۹۷هزار دلار عنوان کرد و گفت: در حالی که ما در سال ۲۰۰۸ با کاهش صادرات نسبت به سال قبل مواجه بودیم، دیگر کشورها ۴۳۳میلیارد دلار صادرات به این کشور داشتند و سهم صادرات ایران به کانادا در این تناسب به عدد ۰۰۹/۰ درصد رسید.

به گفته وی ارزش واردات ایران از کانادا در سال ۲۰۰۷ا،۲۶۸میلیون دلار و در سال ۲۰۰۸، ۷۱۱میلیون دلار بوده که حاکی از رشد ۱۶۵درصدی افزایش واردات ایران از کانادا است.

وی دلیل افزایش ناگهانی واردات را واردات گندم از این کشور دانست. همچنین اسدا... عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و کانادا با بیان اینکه ورود به بازار کانادا آسان و حفظ این بازار دشوار است، گفت: کانادا سالانه ۴۰۰میلیارد دلار واردات تجاری دارد و این به دلیل دقت در استانداردهاست.

وی بازگشت کاردار اسبق کانادا به ایران را خبری خوشایند توصیف کرد و گفت: اولین اقدام این شخص دیدار با اعضای هیات‌رییسه اتاق مشترک و اتاق ایران بود.

وی گفت: تجار ایرانی بازار کانادا را رها شده نبینند و امیدواریم دوباره به بازار این کشور بازگردیم.

علا میر‌محمد صادقی عضو هیات‌رییسه این اتاق نیز در سخنان خود از کاهش تیرگی روابط میان دو کشور سخن گفت.

وی بازگشت «میشل دوسالبری» را تغییر در سیاست‌های کانادا اعلام کرد.

اما در ادامه این نشست محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد جهانی در شرایط بحرانی بی‌سابقه به سر می‌برد و فائق آمدن بر این بحران به نفع یکایک آحاد جهانی است و به همکاری جهانی نیاز دارد.

وی گفت: اگر ما همزمان با مواجهه جهانی شدن بازارهای مالی همراه بودیم، حالا در وضعیت بهتری بودیم.

وی بر لزوم تشویق افزایش تقاضا تاکید کرد و گفت: در چنین شرایطی سخن گفتن از محدودیت‌های مصنوعی و با انگیزه‌های سیاسی به هیچ‌وجه توجیه ندارد و زمان، زمان همکاری و دوستی است نه جدایی، قهر و تحریم.

رییس اتاق بازرگانی وظیفه جوامع اقتصادی کشور را مقابله با محدودیت‌های فراسازمانی - مللی دانست و گفت: باید از توسعه حوزه تحریم به سمت تحریم‌های یک‌جانبه که برخی کشورها در گذشته به آن علاقه‌مند بودند، اجتناب کرد.

وی در ادامه گفت: جامعه بازرگانی باید از سیاستمداران بخواهد که وظایف خود را درست انجام دهند و مسائل سیاسی را از طریق گفت‌وگوی عاقلانه سیاسی حل کنند.

نهاوندیان گفت: باید به سیاستمداران تذکر داد که از اظهارات مخرب خودداری کنند، زیرا برخی تعابیری که از سوی برخی مقامات سیاسی از آن سوی آبها شنیده می‌شود به حل مشکلات هیچ کمکی نمی‌کند. رییس اتاق ایران حضور کاردار کانادا را پیام مثبتی برای بهتر شدن روابط خواند.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست با بیان اینکه پتانسیل‌های بالایی برای توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد، گفت: در طول چشم‌انداز برنامه مصوب، طرح‌های موجود کشور حدود ۵۰۰میلیارد دلار است که چنانچه ۵۰درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شود، فرصت خوبی است برای توسعه روابط. وی ایران را دروازه طلایی کانادا عنوان کرد و یادآور شد: به طور قطع در روابط کشورها افول و صعود هست، اما باید از این فرصت برای توسعه روابط استفاده کرد.

در ادامه این نشست میشل دوسالبری کاردار جدید سفارت کانادا در ایران نیز ماموریت ویژه خود را اصلاح روابط میان دو کشور اعلام کرد و گفت: ۳۰۰هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند و این دو کشور روابط خوبی در گذشته با هم داشتند.

دوسالبری علاقه‌مندی فعالان اقتصادی ایران را نقطه روشنی در توسعه روابط دانست و گفت: تلاش من در ایران در جهت حفظ سفارت کانادا در ایران و توسعه روابط خواهد بود.

در ادامه انتخابات هیات مدیره مجمع عمومی سالانه اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا علامیر محمد صادقی، شاهین شیثی، اسداله عسگر اولادی، ایرج حسابی، فریبرز حقیقت طلب، محسن خلیلی، مهدی حقیقت‌جو و محمد قناویزی به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند و زهرا تقوی، پرویز دیلمقانی، سیدنوید هدایتی و ابوالقاسم رامین به عنوان بازرس برگزیده شدند.