گروه بازرگانی- به طور سنتی صادرات خشکبار دوسوم سبد صادرات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌داد، اما در فصل زراعی جاری تولید و صادرات این بخش نیز به ویژه در اقلام پسته و کشمش با کاهش چشمگیری ناشی از سرمازدگی رو‌ به‌ روبه بوده است. به طور مثال تولید پسته در شهریور گذشته کمتر از نصف سال قبل بوده و صادرات آن در دوره مهر تا دی‌ماه امسال تنها ۲۷درصد مدت مشابه سال قبل بوده است. علاوه بر کاهش تولید، کاهش قدرت خرید بازارجهانی ناشی از بحران فراگیر، انقباض منابع بانکی و نوسانات شدید نرخ تسعیر ارز از دیگر مشکلات صادرکنندگان خشکبار است. در حاشیه مجمع عمومی اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، اعضای این اتحادیه که در میان آنها اسامی مشهور مدیران بخش‌خصوصی کشور نیز دیده می‌شود، طی نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار تجدیدنظر در عملکرد بانک‌ها، پرداخت جوایز صادراتی و تهیه بسته حمایتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور در برابر بحران مالی جهانی شده‌اند. رونوشت این نامه به دفتر مقام معظم رهبری، وزارت بازرگانی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی ارسال شده است. متن کامل این نامه از نظرتان می‌گذرد:

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد

ریاست‌محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام،

احتراما همان‌گونه که مستحضر هستید با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به فرد ایران و تنوع انواع محصولات کشاورزی علی‌الخصوص خشکبار، بیشترین صادرات غیرنفتی کشور مربوط به این رده از محصولات بوده که قدمت آن به بیش از یک قرن می‌رسد و شاید کمتر کشوری را بتوان با چنین موقعیت شاخصی در زمینه تولید انواع محصولات یافت، ولی با نهایت تاسف به دلیل افزایش قیمت‌های داخلی، تثبیت نرخ ارز، خشکسالی و بحران اقتصادی جهانی، صادرات این گروه از محصولات با مشکلات متعددی مواجه گردیده است. این در حالی است که بیش از هزار کارخانه و کارگاه صنایع تبدیلی در ایران وجود دارد که حداقل با به کارگیری ۵۰ الی ۸۰۰نفر به اشتغال‌زایی در هر واحد نیز کمک شایانی می‌نمایند. در ضمن هر یک از این کارخانجات در چرخه تولید خود از بیش از ۵۰۰ کشاورز و تامین‌کننده مواد اولیه نیز بهره می‌برد و بدین ترتیب خیل کثیری از افراد در این چرخه مشغول به کار می‌باشند.

در حال حاضر با توجه به بحران‌های جهانی به وجود آمده که تاثیر مستقیمی بر نحوه فعالیت صادرات خشکبار دارد، این صنف دچار مشکلات متعددی شده است. در حالی که با توجه به وضعیت فعلی بحران‌های جهانی در سایر کشورها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان از حمایت‌های دولت و بانک‌ها برخوردارند، متاسفانه در داخل کشور، علاوه بر این که ما از این مساعدت‌ها محروم هستیم، مشکلات دیگری نیز از سوی سایر نهادها پیش پای ما قرار داده شده است. از اهم این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱ - عدم پرداخت یارانه‌های صادراتی صادرکنندگان از سال ۱۳۸۵ و ارائه سهام فولاد مبارکه در ازای پرداخت یارانه‌ها که در حال حاضر فاقد ارزش می‌باشد و صادرکنندگان از این بابت متضرر گردیده‌اند (لازم به ذکر است آن مقام محترم در مورخ ۲۹مهر ماه ۸۶ و ۸۷ «روز ملی صادرات» دستور لازم را صادر کرده بودند.)

۲ -فشارهای غیرمتعارف سیستم بانکی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص تسهیلات پرداختی و همچنین عدم پرداخت مجدد تسهیلات پرداخت شده.

لازم به توضیح است در صورت عدم رسیدگی به موقع به مشکلات مزبور، بخش عظیمی از فعالان این صنعت از ابتدای سال ۱۳۸۸ قادر به ادامه فعالیت نبوده و طبیعتا قشرهای مختلف شاغل در این بخش دچار مشکلات مضاعفی خواهند شد. نظر به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی از کاهش قابل توجهی برخوردار شده، لازم است تا از صادرات غیرنفتی حمایت‌های لازم به عمل آید تا قادر باشیم بیش از پیش در این صنعت فعالیت‌ داشته و بر بحران‌های موجود فائق آییم. لذا خواهشمند است جهت رفع مشکلات به وجود آمده اقدامات مقتضی را در خصوص پرداخت سریع یارانه‌های صادراتی، افزایش درصد یارانه‌های صادراتی انواع خشکبار و تعویض سهام فولاد مبارکه با پرداخت نقدی توسط وزارت بازرگانی و همچنین دستور استمهال تسهیلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار و پرداخت تسهیلات جدید (اجرای بخشنامه ۳۰۳۳۰) از سوی سیستم بانکی مبذول فرمایید.

صادرکنندگان نمونه کشوری و تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار