سالانه 200هزار متر فرش در چهارمحال و بختیاری بافته می‌شود

رییس سازمان بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰‌درصد فرش چهارمحال و بختیاری در بازارهای خارجی فروخته می‌شود و آن ۴۰درصد دیگر هم در بازار داخلی. به گزارش «فارس»، حسن طاهری در یک نشست خبری اظهار داشت: ۱۰‌درصد ساکنان استان، عشایر بختیاری هستند به همین دلیل فرش دستباف بخشی از اقتصاد منطقه را پوشش می‌دهد و تا حد زیادی توانسته است اشتغالزایی در تمام سطوح ایجاد کند.

وی افزود: در این استان هفت تعاونی روستایی و دو تعاونی شهری فرش دستباف تشکیل داده‌ایم و سال‌ها است که اصل ۴۴ را به ‌صورت عملی در استان اجرا کرده‌ایم به ‌طوری که حجم عملیات مالی یکی از تعاونی‌ها در سال ۲ میلیارد تومان بوده است.

طاهری گفت: در این استان ۱۰۰ هزار نفر بافنده فرش داریم که ۵۰ هزار نفر آنها فعال هستند در این استان زنان بافنده فرش هستند به همین دلیل تنها ۵۰‌درصد از بافندگان مشغول هستند، از این تعداد ۳۰ هزار نفر عضو تعاونی‌ها هستند و ۱۰ هزار نفر عضو تعاونی نیستند، ولی از آنها حمایت می‌شود و حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیر‌متمرکز مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رییس سازمان بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: تعدادی از فرش‌فروشان چهارمحال و بختیاری در آلمان هستند؛ به‌طوری‌که هر ساله هیات‌های تجاری و بازرگانی برای بازاریابی به آلمان و ایتالیا اعزام می‌شوند. به گفته طاهری در طول سال ۲۰۰ هزار مترمربع فرش بافته می‌شود و به‌طور متوسط هر بافنده چهار متر مربع در سال فرش و گبه می‌بافد.

نه تاجریم نه دلال

از سوی دیگر، مدیرعامل تعاونی تولید فرش و گلیم گوهر صدف ساوجبلاغ می‌گوید: برای حضور در نمایشگاه بهاره به اداره بازرگانی مراجعه کردیم تا غرفه فروش بهاره در اختیارمان گذاشته شود، ولی به ما گفتند که پول غرفه را به طور کامل بدهید در صورتی که برای تولیدکنندگانی مثل ما که نه تاجریم و نه دلال، هزینه‌ غرفه بسیار سنگین است. به گفته آسیه انصاری هزینه غرفه ۷۰۰‌هزار تومان است. او تاکید کرد: بارها از مسوولان امر درخواست کرده‌ایم که غرفه‌ها را با قیمت پایین تر در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند و در مقابل درصدی از سود را بردارند، اما این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند. در حال حاضر بازار راکد است؛ زیرا نقدینگی کمی در دست مردم وجود دارد و چون بضاعت و توان مالی مردم بالا نیست، کسی هم راغب خرید نیست.