غیبت بخش خصوصی در بودجه 88

عکس:آکو سالمی

گروه بازرگانی- محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص بودجه ۸۸ ، چشم‌انداز اجرای سیاست‌های اصل۴۴ در سال آینده، انتخابات ریاست‌جمهوری و موضوع مالیات در جمع نمایندگان حاضر در این جلسه به سخنرانی پرداخت. نهاوندیان در آغاز این نشست با بیان اینکه موضوع اصلی اقتصاد ایران در حال حاضر توانمندسازی بخش خصوصی است، گفت: با وجود اینکه در سیاست‌گذاری‌های مختلف و کلان کشور این موضوع مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است، اما متاسفانه ما در مقام عمل تجلی توانمندسازی بخش خصوصی را کمتر می‌بینیم.

وی افزود: آخرین تصمیم‌گیری بسیار مهمی که در کشور در حال صورت‌گیری است، تصمیم‌گیری درباره بودجه سال آینده دولت است.

نهاوندیان تشریح کرد: توقع این بود که ما نشانه‌هایی از این وظیفه توانمندسازی بخش خصوصی را در لایحه بودجه ۸۸ مشاهده می‌کردیم اما آنچه که در یک نگاه کلی به این بودجه می‌بینیم، ندیده گرفته شدن بخش خصوصی است.

نهاوندیان گفت: در نگاهی کلی می‌بینیم که در این بودجه ۸۹هزار میلیارد تومانی، ۳/۲۹تریلیون تومانش که معادل ۲۸درصد کل بودجه است، از منابع درآمدهای مالیاتی دیده شده است که این به معنی رشد ۴۰درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۸۷ و دو برابر شدن مالیات بر خدمات است یعنی به عبارت دیگر واحدهای اقتصادی کشور در سال آینده می‌باید مالیات بیشتری را که به طور قابل‌توجهی بیشتر از رشد اقتصادی کشور است، پرداخت کنند.

وی ادامه داد: منابع دیگری که در این بودجه پیش‌بینی شده، عبارت است از ۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها، یعنی آنچه که پیش‌بینی شده بود بلافاصله بعد از تصویب آن در بودجه ۸۸ منظور شده، به عبارت دیگر این رقم باید از مردم گرفته شود و تولید کشور هم باید این پول را از جایی در بیاورد و به دولت پرداخت کند؛ یعنی این پول به هر حال باید از مردم یا از واحدهای تولیدی گرفته شود.

نهاوندیان افزود: لایحه بودجه نشان می‌دهد که دولت از محل واگذاری دارایی‌های خود ۲۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که ۵/۵هزار میلیارد تومان از محل واگذاری شرکت‌ها و ۳/۱۳هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی است.

وی گفت: همه اینها به نوعی به بخش خصوصی مربوط می‌شود، به عبارت دیگر وقتی تصمیم بر این است که ۳/۱۳هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برداشت شود، یعنی به بخش خصوصی داده نشود. نهاوندیان با ابراز اینکه اگر ۵/۵هزار میلیارد تومان مورد نظر برای واگذاری‌ها محقق شود ما خوشحال خواهیم شد، گفت: البته این خوشحالی در صورتی است که این پیش‌بینی محقق شود زیرا ارقام محقق شده در بودجه ۸۷، ۲۰درصد کمتر از رقم مصوب در بودجه همین سال است . نهاوندیان در خصوص عدم وجود فضای مناسب کسب و کار در کشور گفت: اگر ما هنوز نتوانسته‌ایم فضای کسب و کار را به گونه‌ای که اشتیاق لازم برای کار اقتصادی فراهم شود، ایجاد کنیم و فعالان اقتصادی را متمایل به خرید شرکت‌های دولتی کنیم، بی‌شک همان طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، این آمار صورت تحقق به خود نخواهد گرفت. به عبارت دیگر آنچه در بودجه ۸۸ می‌بینیم نه تنها توانمندسازی بخش خصوصی به عنوان یک ردیف مهم و قابل‌اتکا در بودجه نیست بلکه در منابع بودجه دولت ارقامی دیده می‌‌شود که بخش خصوصی باید آن را تامین کند.

وی افزود: توقع این بود که در مقابله با بحران جهانی و شرایط ویژه اقتصاد کشور اگر بسته تدابیر مقابله با بحران دیده نشد، حداقل در بودجه ۸۸ این موضوع لحاظ شود اما متاسفانه آنچه می‌بینیم، اضافه شدن به فشار مالیاتی است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سپس گفت: من به جای اینکه به تکرار مشکلات بپردازم، تصمیم دارم به کلام موثری از کلام حضرت علی(ع) تاکید کنم. حضرت علی در عهدنامه مالک اشتر آورده است: «در مورد مالیات چنان عمل کند که موجب بهبود حال خراج‌دهندگان گردد، زیرا وضع خراج‌گیران هم بهتر می‌شود،اما باید نظر تو بیشتر بر آبادانی باشد به جای خراج، زیرا خراج بدون آبادانی به دست نمی‌آید و هر آنکه بدون آبادانی مالیات‌طلب کند، کشور را خراب و مردم را هلاک کند و دوره‌اش چند روزی بیشتر نپاید.»

نهاوندیان پس از بیان سخنان حضرت علی (ع) گفت: این سخنان عین عدالت است.

وی در ادامه با ابراز نگرانی شدید از هجوم بیکاری‌های گسترده به کشور گفت: با افزایش قیمت سوخت فشار جدی بر واحدهای تولیدی وارد می‌شود و از طرف دیگر با افزایش درآمدهای مالیاتی و عدم توجه به ابراز نگرانی‌های دلسوزانه‌ای که در مورد تخفیف جرایم و مالیات شد ما پیش‌بینی می‌‌کنیم که این فشارها به بیکاری‌‌های گسترده منجر شود.

وی تشریح کرد: اگر فشار بر واحدهای تولیدی در حدی باشد که واحد تولیدی نتواند ادامه کار دهد، ناچار از کندی متوقف خواهد شد.

وی با اشاره به بیاناتی که از حضرت علی نقل کرد، گفت: این موضوع که به واحدهای تولیدی کمک کنیم و به آنها تخفیف دهیم، عین عدالت است و کسی نگوید که اینها که ثروتمند هستند، تخفیف از مالیات می‌خواهند. وی ادامه داد: اینها حرف‌های پرچمدار عدل بشریت است و عدل و رشد بال در بال هم پرواز می‌کنند.

نهاوندیان درخواست جدی بخش خصوصی کشور از مجلس را چنین عنوان کرد که در بررسی بودجه از اضافه کردن فشارهای جدید بر واحدهای تولیدی حتما اجتناب شود بلکه در این شرایط ویژه اقتصادی سیاست انبساطی به نحوی که واحدهای تولیدی احساس گشایش در کار خود کنند، اتخاذ شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه یکسال بحرانی اقتصادی پیش رو مرتفع خواهد شد، اگر که دست پهلوانان اقتصادی را باز بگذاریم، گفت: در این صورت اشتغال ایجاد خواهد شد و در این راستا نگاه‌ها باید نگاه به شکوفایی اقتصادی باشد.

وی گفت: ما از این پس در بودجه دولت حتما باید تسهیلاتی ناظر بر تشکل‌های بخش خصوصی کشور را ببینیم.

نهاوندیان ادامه داد: چطور ممکن است ما بودجه‌ای تصویب کنیم که در فضای اصل ۴۴ در سر تا پای این قانون بودجه کلمه‌ای درباره تشکل‌های بخش خصوصی نباشد. امسال اتاق در راستای مقابله با بحران اقتصادی ۷ پیشنهاد به مجلس و نمایندگان ارائه کرد و ایشان نیز پیشنهادها را امضا و موضوعات را مطرح کردند. ما از مجلس می‌خواهیم که این پیشنهادها که امکان‌هایی را به اتاق می‌دهد تا در جهت تحریم‌شکنی، تهیه قانون کسب‌وکار و رشد اقتصاد استفاده شود، مورد توجه جدی کمیسیون تلفیق مجلس قرار گیرد.

نهاوندیان همچنین در ادامه گفت: اتاق از ۳ماه قبل تاکید بر نیاز کشور به بسته تدابیر مقابله با بحران داشت. در این راستا مصوبه‌ای در ۷ ماده تصویب کردیم که به مراجع مربوطه ارسال شد و دستور توجه به آن نیز ابلاغ گردید اما هنوز اثرات اجرایی این بسته را نمی‌بینیم.

وی از حاضران جلسه پرسید آیا ما فعالان اقتصادی حضور و بروز و تاثیرگذاری جدی و غیرقابل انکار بحران مالی جهانی را در کشور نمی‌بینیم؟

نهاوندیان گفت: ما درخواست تصویب و اجرای بسته حمایتی را داریم. نهاوندیان در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تشریح مواضع اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور پرداخت. وی گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری را در آینده‌ای نزدیک پیش رو داریم که در این راستا شخصیت‌های ارزشمندی به تدریج برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی کرده‌اند. طبعا فرصت مبارکی برای تصمیم‌گیری ملی است و انتخابات از ثمرات مردم سالاری دینی در کشور ما است.

وی افزود: قطعا فعالان اقتصادی نمی‌توانند از این فرصت فاصله بگیرند و من اینجا اعلام می‌کنم که اتاق‌ها به عنوان تشکل قانونی و شخصیت حقوقی خود به هیچ وجه جانب‌داری از نامزد خاصی نمی‌کنند، اما به طور جدی برنامه اقتصادی نامزدها را مورد بررسی و نقادی و تحلیل قرار خواهند داد. رییس اتاق ایران تاکید کرد: ما به معیارها و برنامه‌ها بسیار حساس هستیم و به ملت ایران اعلام می‌کنیم که به برنامه‌های کاندیداها بیش از پیش توجه داشته باشند. وی گفت: اتاق به هیچ وجه وارد میدان طرفداری مصداق خاصی نخواهد شد، زیرا اتاق سیاسی نیست. نهاوندیان ادامه داد: در این راستا ممکن است جلساتی بگذاریم که نامزدها برنامه‌های اقتصادی خود را در اتاق تحلیل کنند.

وی خطاب به نمایندگان اتاق نیز گفت: اگر فعالان اقتصادی، سیاسی هستند تا بیرون از در اتاق، سیاسی باشند زیرا ما زنده‌باد و مرده‌باد سیاسی برای هیچ نامزد خاصی نداریم.