بنگاه‌های اقتصادی اتاق جنگ تشکیل دهند

گروه بازرگانی- عضو هیات علمی‌سازمان مدیریت صنعتی گفت: «بنگاه‌های اقتصادی باید برای مقابله با اثرات کاهنده بحران اقتصادی، اتاق جنگ تشکیل دهند.» به گزارش روابط عمومی‌اتاق ایران، «پرویز درگی»، در سمینار یک روزه تخصصی «مدیریت بنگاه‌های اقتصادی در زمان بحران مالی و اقتصادی جهان» که در محل اتاق اصفهان برگزار شد، گفت: تشکیل اتاق جنگ باعث افزایش توان فکری و عملی کارکنان بنگاه در زمان بحران می‌شود.

وی تشکیل تیم پایش بحران در اتاق جنگ را مهمترین رویکرد هر شرکت و بنگاه اقتصادی دانست و افزود: با تشکیل این تیم از مدیران، معاونان و کارشناسان آخرین وضعیت بنگاه و بازار مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و جهت مقابله با بحران اقتصادی راهکارهایی ارائه می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی آگاهی‌سازی و رعایت بحث‌های روانی باید مورد توجه مدیران دولتی و خصوصی باشد؛ مانند زمان جنگ تحمیلی که با وجود کمبود آرد، نانواها گونی‌های آرد را، بیرون نانوایی، با هدف مقابله با جنگ روانی دشمن قرار می‌دادند.

بانک‌ها دارایی‌های ثابت خود را بفروشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت باید در یک فرآیند بانک‌های دولتی را تشویق کند تا با فروش دارایی‌های ثابت، نقدینگی خود را افزایش و در بازار گردش دهند تا رونق اقتصادی جای رکود تورمی ‌را بگیرد.

درگی اضافه کرد: دولت باید به کمک بخش خصوصی در بحران اقتصادی بشتابد و در برخی مواقع باید به صورت دستوری وارد عمل شود.

وی گشایش فضای صادرات غیر نفتی از سوی دولت و جذب سرمایه‌های خارجی سرگردان را به دولت پیشنهاد کرد و گفت: بحران موجود جهانی از یک طرف تهدید و از طرف دیگر فرصت است و با سیاست صحیح می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی سرخورده از کشورهای توسعه یافته را جذب کنیم.

وی افزایش قیمت نفت در اوایل سال جاری را فرصت ارزشمندی برای توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: زمانی که بهای هر بشکه نفت به ۱۴۶دلار رسید و صندوق ذخیره ارزی از دلارهای نفتی مملو بود، می‌توانستیم استفاده بهینه‌ای انجام دهیم که فرصت از دست رفت.

وی استقراض از مردم را با هدف کاهش نقدینگی در جامعه و تبدیل به اوراق مشارکت از راهکارهای اقتصادی مقابله با تورم ذکر کرد و گفت: ورود نقدینگی به تولید کشور می‌تواند جامعه را از رکود تورمی‌ نجات دهد و از بیکاری کارگران واحدهای تولیدی جلوگیری کند.

اگر لشگر بیکاران راه بیفتند ...

عضو هیات علمی ‌سازمان مدیریت صنعتی، بیکاری را نتیجه وحشتناک هر بحران اقتصادی دانست و افزود: اگر لشگر بیکاران در جامعه راه بیفتد بحران‌های بعدی را در پی خواهد داشت. وی بدهی‌های خارجی کشور را نزدیک ۲۸‌میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: وضعیت

کسب و کار در ایران با تنزل ۳۰ رتبه‌ای همراه بوده و رتبه باز بودن اقتصاد ایران در خاورمیانه چهاردهم و در جهان رتبه نودم است.

وی اضافه کرد: کشور امارات متحده عربی در خاورمیانه رتبه دوم، عربستان رتبه سوم و ترکیه رتبه چهارم را از نظر باز بودن فضای کسب و کار در اختیار دارند.

وی کاهش نرخ بهره و کاهش مالیات بر کالاهای مصرفی را از دیگر راهکارهای مقابله با رکود تورمی‌موجود اقتصاد ایران برشمرد و گفت: ایجاد شبکه‌هایی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی حضور پررنگ‌تری در بازار جهانی را ممکن می‌سازد و هم‌اکنون موج ادغام‌های سازمانی در شرکت‌های جهانی را شاهد هستیم.

در ادامه این سمینار دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در شرایط کنونی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در حال رکود هستند، باید بحران را واقع‌بینانه‌تر نگاه کنیم تا راهکارهای عملی و علمی‌ به کار گرفته شود. «مهرزاد خلیلیان» افزود: تشکیل شبکه‌های اقتصادی در مواقع بحران و همدلی برای گذر از این برهه می‌تواند از اثرات منفی بحران بکاهد.