امواج عمیق بحران سه ماه دیگر به ایران می‌رسد

گروه بازرگانی- فعالان بخش خصوصی در نشست مشترک امور بین‌‏الملل اتاق ایران با تشکل‌‏های غیر وابسته به اتاق، نسبت به فراگیر شدن بحران اقتصادی درکشور هشدار دادند. در آغاز این جلسه مهدی فاخری، معاون امور بین‌‏الملل اتاق ایران با تاکید بر تعامل بیشتر تشکل‌‏ها با اتاق گفت: افزایش ارتباط بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا و همچنین تشکل‌‏ها با اتاق برای هر دو طرف بسیار سودمند است.

وی یادآور شد: شرایط اقتصادی جهان، وضعیت فعالیت‌‏های اقتصادی تمام کشورها را تحت شعاع قرار داده است که این امر باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

فاخری خاطرنشان کرد: به نظر می‌‏رسد عمیق‌ترین امواج بحران اقتصادی ظرف سه ماه آینده به ایران برسد که باید آمادگی مقابله با آن را پیدا کنیم، البته بخشی از این بحران جهانی است که تصمیم‌‏گیری در مورد آن در حیطه اختیارات دولت است.

وی در خصوص نقش اتاق در انعکاس نظرات بخش خصوصی به دولت گفت: باید بتوانیم آمار بیکاری، کاهش صادرات بخش خصوصی و همچنین میزان سرمایه‌‏گذاری‌‏هایی که باید انجام می‌‏شد و نشد را به دولت ارائه کنیم و تصویری از تحولات اقتصادی که در داخل کشور در حال وقوع است، نشان دهیم.

معاون امور بین‌‏الملل اتاق ایران اذعان کرد: ظرف ۳ماه گذشته ۱۹۱هزار فرصت شغلی از دست رفته است که تبعات این بیکاری‌‏ها به خانواده‌‏ها کشیده می‌‏شود و خشونت اجتماعی را به دنبال دارد.

وی از جمله زمینه‌‏های تعامل بین اتاق و تشکل‌‏ها را اعزام هیات‌‏های تجاری دانست و گفت: اعزام برخی از هیات‌‏های تجاری در چارچوب کمیسیون‌‏های مشترک اقتصادی دولت‌‏ها صورت می‌‏گیرد که در بخش تجاری آن بازرگانان می‌‏توانند با همتایان خارجی خود آشنا شوند.

فاخری ابراز کرد: در نظر داریم بانک اطلاعاتی تجار فعال ایرانی را راه بیندازیم تا بتوانیم فهرست تاجران فعال را در اختیار تجار خارجی برای همکاری‌‏های آتی قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: به دلیل بحران جهانی اقتصاد مشکلات تولید افزایش یافته است.

داریوش هندویی، عضو شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران نیز در این جلسه سازمان‌‏های دولتی را هم ذات سازمان‌‏های مردم نهاد دانست و گفت: امور بین‌‏الملل اتاق ایران باید روابط تشکل‌‏ها را با دیگر نقاط دنیا تسهیل کند و وابستگی اتحادیه‌‏ها و تشکل‌‏ها به اتاق ایران نوعی اعتبار به شمار آید.

وی افزود: تشکل‌‏ها باید با برنامه‌‏ریزی هدفمند برای رفع مشکلات خود از معاونت بین‌‏الملل اتاق کمک بگیرند.

مهری جوادزاده، از انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی نیز با اشاره به وظیفه صدور گواهی مبدا اتاق ایران گفت: اتاق ایران می‌‏تواند ارزش میزان کالاهای صادراتی را از طریق آمار صدور گواهی مبدا محاسبه کند که این امر با بهره‌‏گیری از سیستم‌‏های مدیریت اطلاعات امکان‌‏پذیر است.

وی در ادامه خواستار هماهنگی در دانش مدیریت سازمان‌‏های غیر دولتی شد وگفت: باید با بهره‌‏گیری از علم روز کارگاه‌‏های آموزشی را برای مدیریت تشکل‌‏ها برگزار کنیم.

ارسلان قاسمی، رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان نیز خواستار عضویت تشکل‌‏ها در اتاق‌‏ها و شوراهای مشترک شد.

اتاق دیگر پارلمان بخش خصوصی نیست

در ادامه این نشست حسین رییسی، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با بیان این مطلب که اتاق دیگر پارلمان بخش خصوصی نیست، افزود: تا زمانی که نایب رییس اول اتاق بازرگانی نماینده دولت باشد نمی‌توانیم اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی بدانیم.

وی با انتقاد از اینکه هر روز شاهد تشکیل یک تشکل جدید هستیم، اظهار داشت: شکل‌گیری تشکل‌های مختلف دردی از ما دوا نمی‌کند، چرا که اتاق بازرگانی در قبال مشکلات ما ضعیف عمل کرده و رابطه‌اش با تشکل‌ها را در حد مکاتبه، انتشار ماهنامه و یک سفر خارجی محدود کرده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی ایران را رفع مشکل تشکل‌ها عنوان کرد و گفت: به جای اینکه به فکر برگزاری نمایشگاه و مسافرت خارجی باشیم باید با ایجاد یک تیم کارشناسی مسائل تشکل‌ها را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

رییسی افزود: هزینه‌ها، قیمت تمام شده کالا، بیمه ، مالیات و میزان دستمزد کارگر از جمله مسائلی هستند که موجب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شوند که این امر تداوم حضور فعالان اقتصادی در بازارهای خارجی را مخدوش می‌کند.

وی با اشاره به کاهش صادرات کشمش از ۸۰ هزار تن به ۲۰ هزار تن و مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات خرما خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران پس از ایجاد مشکلات متعدد در صادرات خرما به فکر پرداخت ۵/۱‌درصد یارانه در قالب سهام عدالت افتاده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با اشاره به بحران مالی جهانی و کاهش صادرات هشدار داد، ظرف دو ماه دیگر حداقل ۵ هزار نفر از مردم خوزستان بیکار می‌شوند. این در حالی است که اتاق بازرگانی خوزستان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و اطلاعات کافی را به اتاق بازرگانی ایران نداده است.

در پایان این نشست نبائیان، رییس اتحادیه چرم آذربایجان شرقی با تاکید بر تعامل وزارت امور خارجه با اتاق بازرگانی ایران خواستار پررنگ‌تر شدن فعالیت رایزنان بازرگانی شد.

وی بابیان این مطلب که برای توسعه صادرات نیاز به تدوین استراتژی صادرات داریم، ادامه داد: هر چند که در هیچ زمینه‌ای استراتژی نداریم، نمی‌دانم که می‌توانیم برای صادرات استراتژی خاصی مدون کنیم یا خیر؟