گمرک را با اصل 44 همسو می‌کنیم

گروه بازرگانی- همایش سراسری دو روزه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور همزمان با روز جهانی گمرک صبح دیروز آغاز به کار کرد.

در این همایش که وزیر اقتصاد، رییس اتاق بازرگانی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران گمرکات سراسر کشور حضور داشتند علاوه بر ارائه عملکرد گمرک از سوی مدیران، معضلات و چالش‌های پیش روی گمرک پس از تغییر مدیریت این سازمان نیز مطرح شد؛ چالش‌هایی که شاید اردشیر محمدی در زمان در اختیار گرفتن سکان گمرک ایران، آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. قانون جدید گمرک هر چه سریع‌تر اجرا شود

اما وزیر اقتصاد در ابتدای این همایش مهمترین ویژگی گمرک را کمک به شفافیت اقتصاد در جامعه برشمرد و گفت: قطعا شفافیت اقتصادی بدون کارکرد صحیح گمرک محقق نمی‌شود، بنابراین برای کمک به داشتن گمرک فعال و هوشمند باید گمرک‌های محروم دارای امکانات رفاهی و نیز تجهیزات کامل شوند.

سید شمس‌الدین حسینی بر لزوم توجه سازمان گمرک به سه مولفه‌ سرعت، دقت و کیفیت و نیز تجهیز گمرکات به تجهیزات به‌روز تاکید کرد و در خصوص چالش‌های مالی این سازمان گفت: امیدوارم در لایحه‌ بودجه سال آینده بخشی از کاستی‌های گمرک جبران شود.

وی با بیان اینکه لایحه‌ امور گمرکی که به تصویب مجلس رسیده دارای ۴۵۷ ماده بوده است، خاطر نشان کرد: باید برای اصلاح قانون امور گمرکی تحولات گمرک را با سیاست‌های اصل ۴۴ همسو کنیم؛ چرا که معتقدم می‌توان در حیطه کارهای حاکمیتی هم از توانمندی بخش خصوصی استفاده کرد، البته در این زمینه در قانون امور گمرکی بحث انبارداری و نیز استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده است.

وی گفت: بسیاری معترض بودند که چرا در طرح تحول، گمرک جزو هفت محور قرار گرفته، باید گفت که گمرک را باید با تحولات کشور همسو کرد و آن را به سمت خصوصی‌سازی برد.

به اعتقاد وی، گمرک در هر نقطه که محل ورود و خروج کالا است دروازه‌ تجارت است و هر مامور گمرک دیده‌بان تولید و تجارت کشور است، بنابراین جایگاه آن باید بالاتر از موقعیت فعلی باشد. حسینی با بیان اینکه گمرک نیز یک سازمان مالیاتی محسوب می‌شود که فراتر از اقتصاد ملی عمل می‌کند، تاکید کرد:تحول در گمرک به مانند حرکت سریع لکوموتیو ایجاد تحول در تجارت کشور است.

وزیر اقتصاد همچنین در حاشیه‌ این همایش در پاسخ به سوالی درباره‌ اقدامات گمرک در راستای طرح تحول گفت: در شرایط فعلی گمرک کشورمان نسبت به گذشته زمان ترخیص کالاها را کوتاه‌تر کرده است. وی با بیان اینکه طرح تحول گمرکی از محورهای

با اهمیت تحول اقتصادی محسوب می‌شود، اظهار امیدواری کرد که قانون قدیمی گمرک هر چه سریع‌تر اصلاح شده و قانون جدید در ۱۶۰ ماده اجرایی شود. وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که در بودجه‌ سال آینده برای گمرک و درآمدهای گمرکی چه مبلغی پیش‌بینی شده است؛ عنوان کرد: طبق پیشنهاد شش هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان خواهد بود که البته با توجه به کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی که قطعا بر مالیات تاثیر خواهد داشت امکان تحقق این میزان درآمد کمی مشکل است. به گفته وزیر اقتصاد، گمرک چهار هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان از پنج هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده در بودجه ۱۳۸۷ را تا کنون محقق کرده است.

سال آینده گمرک هوشمند می‌شود

رییس کل گمرک نیز در این همایش مهمترین فعالیت‌های انجام شده در راستای طرح تحول را برشمرد. رییس کل گمرک ایران خبر داد که ۷۵درصد از برنامه اختصاصی کردن گمرکات محقق شده و این موضوع به گمرکات اجرایی با تعیین کالای مشخص ابلاغ شده که تا پایان سال گمرکات تخصصی هر کالا اعلام می‌شود.

رییس کل گمرک همچنین بر لزوم افزایش استانداردسازی در فعالیت‌های گمرکی تاکید کرد و افزود: با استقرار مدیریت کیفیت در گمرکات مختلف و در کنار آن مدیریت تعالی سازمان که پایلوت آن در گمرک شهریار در حال اجرا است زیرساخت‌های این امر برای ایجاد تحول در گمرک فراهم می‌شود.

چالش‌های عضویت در WTO

اما رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سخنران بعدی این همایش بود. وی در آغاز سخنان خود به طرح موضوع تحریم پرداخت و گفت: بدون انکار واقعیت‌ها باید بگوییم که تحریم‌های نامعقول اقتصادی بر ایران که با هدف تغییر رفتار سیاسی انجام گرفته هزینه‌هایی را به اقتصاد کشورمان تحمیل کرده و هزینه‌ مبادله را بالا برده است.

محمد نهاوندیان با بیان اینکه برخی کشورها با تاسیس مناطق آزاد و انعقاد قراردادهای تجارت آزاد با کشورهای بزرگ به سمت برقراری فضای تجارت آزاد حرکت کرده‌اند، گفت: مفهوم حرکت به سمت تجارت آزاد این است که اقتصادهایی که به دنبال چنین تسهیلاتی نباشند در واقع نوعی تهدید تجاری را برای خود فراهم می‌کنند. نهاوندیان با اشاره به چالش عضویت در سازمان جهانی تجارت افزود: اگر کشورهای همسایه در یک پیمان منطقه‌ای و بین‌المللی عضو باشند که دسترسی آسان برایشان فراهم باشد در حالی که کشوری در این میان عضویت نداشته باشد مفهوم آن جهت گیری سرمایه‌گذاری به سمت فضاهایی است که تسهیلات برای آن فراهم است.

رییس اتاق ایران در ادامه اصلاح قانون امور گمرکی را از اقدامات امید بخش گمرک برشمرد و افزود: این اقدام باید به داشتن گمرکی به شکل نوین ناظر به نیاز و نیز رو به جلو بینجامد.

نهاوندیان همچنین توصیه کرد: گمرک برای ایجاد فضای مناسب در جهت تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ها با فعالان اقتصادی حرکت کند و باید تعامل فعالان اقتصادی با گمرک تنها به تقدیم اظهارنامه محدود شود.

وی بر لزوم توجه به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هم تاکید کرد و گفت: طرف خطاب ابلاغیه‌ سیاست‌های اصل ۴۴ تنها یک وزارتخانه خاص نبوده، بلکه براساس این تصمیم باید جراحی بزرگی در اقتصاد انجام گیرد. بنابراین در گمرک هم موظفیم اگر فعالیتی به ایجاد نشاط برای اقتصاد منجر می‌شود پیشنهاد داده و آن را اجرایی کنیم.

قانونی با ۴۲ ماده جدید

محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ نیز در این همایش درخصوص لایحه امور گمرکی گفت: در لایحه قانون امور گمرکی تنها از ۱۸ ماده از قانون فعلی استفاده شد که معادل ۷/۱۰درصد لایحه است. وی افزود: ۱۰۸ ماده نیز دارای اصلاحات متنی و عبارتی بود و ۴۲ ماده جدید نیز اضافه شده است.

لایحه نیم‌درصدی نباید رد می‌شد

رییس فراکسیون گمرک و سخنگوی کمیسیون طرح تحول نیز از رد لایحه‌ اختصاص نیم درصد از درآمدهای گمرکی به گمرک به شدت انتقاد کرد. کاظم دلخوش تصریح کرد که تصویب نشدن این لایحه خلاف قانون بوده است، چرا که لایحه‌ای که پیش از این شور اول آن در مجلس به تصویب رسیده و در واقع رای نمایندگان را دارد نباید رد می‌شد.

دلخوش در ادامه با بیان اینکه تحول در نظام گمرکی یکی از هفت محور تحول اقتصادی و نبض اقتصادی کشور محسوب می‌شود، گفت: فعالیت ۱۶۰ واحد گمرکی در سراسر کشور نقش بسیار موثری در مبادلات تجاری و بازرگانی و نیز ایجاد ارتباطات فرهنگی با سایر کشورها دارد، اما متاسفانه گمرکات کشورمان به دلیل اینکه کار کارشناسی از گذشته روی آنها انجام نشده است در محرومیت به سر می‌برند.

دلخوش با این خبر خوش برای گمرکی‌ها به سخن خود پایان داد: امروز( یکشنبه) در صحن علنی مجلس عنوان می‌کنم که چنانچه لایحه دولت در خصوص اختصاص نیم درصد درآمدهای گمرک به تجهیز گمرکات باز نگردد طرحی با ۵۰ امضا براساس آیین نامه داخلی مجلس ارائه می‌دهیم و از آن دفاع خواهیم کرد.