نهاوندیان: نگران افسردگی تولیدکنندگان در کشور هستیم

در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران، اولویت‌های کاری کمیسیون‌ها و شیوه تاثیرگذاری آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، رییس اتاق ایران در این نشست، گفت: قانون بودجه پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نباید مانند سابق نوشته شود و مدل کشورداری اقتصادی در ایران باید دگرگون شود و ما باید این خواسته خود را به صورت یک نگاه راهبردی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: نگرانی جدی ما این است که سرعت واکنش ما نسبت به تحول‌های در حال وقوع، کمتر از سرعت وقوع وقایع باشد.

نهاوندیان توضیح داد: آثار بحران جهانی اقتصادی از کانال نفت و کانال روانی به اقتصاد ایران رسید، بدون این که پیام روانی مطلوب و دلگرم کننده‌‌ای از سوی دولت به واحدهای تولیدی برای حمایت و پشتیبانی ارسال شود، این در حالی است که ما به نسبت دیگر کشورها بسیار بهتر می‌توانستیم بحران را کنترل کنیم.

رییس اتاق ایران خاطر نشان کرد: نگرانی اصلی ما از شرایط نیست، بلکه از احساس افسردگی و بی‌سرپرستی تولید در کشور است.

دولت، الگوی علمی ندارد

محمدحسین کریمی‌پور، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران در این نشست گفت: متاسفانه اکنون دولت دارای الگوی نظری غیرعلمی است و پایبندی علمی به علم اقتصاد وجود ندارد و از سوی دیگر بحران اقتصادی به ما خیلی نزدیک است اما ما دچار گسیختگی سیاست‌های اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی وقتی قوی می‌شود که تشکل‌های قوی وجود داشته باشد به همین خاطر الگوی فکری اتاق هم باید تغییر کند.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق توضیح داد: اتاق باید ابتدا به درون نگاه کند و بر مبنای آن محور واقعی مدیریت تشکل‌ها شود و در اصلاح قوانین حمایتی موثر باشد.

علی محمد شریفی، رییس کمیسیون سازمان جهانی تجارت و سازمان‌های بین‌المللی اتاق ایران نیز عنوان کرد: متاسفانه اکنون کارخانه‌های تولیدی در بسیاری از شهرستان‌ها تعطیل شده یا رو به تعطیلی هستند و باید متوجه بود که وخامت وضعیت اقتصادی بر شرایط اجتماعی نیز تاثیرگذار است و سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی اضافه کرد: اتاق باید بتواند به شیوه ممکن، مشکل‌ها را در کمترین زمان ممکن حل کرده و راهکارهای لازم در این خصوص ارائه شود.

شریفی تصریح کرد: مشکل جدی فعلی ما این است که زمان بازپرداخت وام‌های واحدهای تولیدی به بانک‌ها فرا رسیده است، اما واحدها توان پرداخت این مبلغ را ندارند و باید این مشکل حل شده و از واحدهای تولیدی حمایت شود.

همچنین مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور گمرکی اتاق ایران اظهار کرد: حذف یارانه‌های انرژی پیشنهاد خوبی است که می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد.

وی توضیح داد: البته تعاریفی که از وضعیت اقتصاد کشور می‌شود، متفاوت است و در یک جهت نیستند.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور گمرکی یادآور شد: از آنجا که شرایط اثرگذاری مشخص نیست، نمی‌توان پیشنهاد قطعی و موثری ارائه کرد.

خوانساری تاکید کرد: با قدرت بخشیدن به تشکل‌ها و مدیریت آنها توسط اتاق، می‌توان راه کارهای عملی ارائه و راه حل‌های مناسبی برای مقابله با بحران اقتصادی پیدا کرد.