اگر نقدینگی داشتیم 2000 نفر را مشغول به کار می‌کردیم

گروه بازرگانی - نبود نقدینگی بزرگ‌ترین مجتمع قالیبافی استان آذربایجان شرقی را بلاتکلیف نگه داشته است. احد نیاکار، مدیرعامل این مجتمع خاطرنشان کرد: در این مجتمع ۸۰ دار قالی وجود دارد که ۸۴۰ نفر را در دو شیفت کار مشغول می‌کند، اما نقدینگی نداریم تا بتوانیم این تعداد نیرو را مشغول به کار کنیم. نیاکار با اشاره به این که با حمایت سازمان بازرگانی تبریز این مجتمع را احداث کردیم، اظهار کرد: مدیران دولتی فرش در تهران به این مرکز توجه نشان نمی‌دهند و به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کنند. وی با اشاره به این که اگر این مجتمع به طور جدی راه بیفتد و توسعه پیدا کند، توان صادرات سالانه ۲۵ میلیون دلار را دارد، متذکر شد: بانک‌های دولتی از پرداخت وام به این مجتمع امتناع می‌کنند، به طوری که تاکنون فقط توانسته‌ایم از بانک صادرات ۳۳۷ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنیم.

چمدیرعامل مجتمع قالیبافی نیاکار با اشاره به این که از صنعت مدیریت در کشورمان نمی‌شود چشم‌پوشی کرد، خاطرنشان کرد: ما یک مجتمع قالیبافی در ازبکستان داریم که آنقدر برای مسوولان و مدیران آن کشور اهمیت دارد که مثلا اگر برق منطقه برود، برق مجتمع قالیبافی را قطع نمی‌کنند و این بیانگر اهمیت کار و اشتغال‌زایی و تولید در آن کشور است. به گفته نیاکار، یک فرش ده هزار دلاری ایران را می‌توان به راحتی به قیمت ۳۰ هزار دلار در روسیه فروخت.وی با بیان این که در زمان جنگ بزرگ‌ترین تکیه‌گاه ما برای صادرات، فرش بوده است، اظهار کرد: مدیران مرکز ملی فرش و دولتمردان باید فکری بکنند، چرا که صنعت فرش که ارزش افزوده بالایی نیز دارد، باید به عرش برسد.

این فعال بخش‌خصوصی با اشاره به پشتیبانی‌های سازمان بازرگانی تبریز خواستار حمایت و پشتیبانی مرکز ملی فرش ایران نیز شد و افزود: اگر سرمایه مورد نیاز این مجتمع که حداقل ۳ میلیارد تومان است، فراهم شود سطح اشتغال‌زایی از ۸۴۰ نفر به ۲۰۰۰ نفر نیز خواهد رسید که در آن صورت یکی از مشکلات اصلی فرش که عدم تولید انبوه است تا حدودی در این استان مرتفع خواهد شد.