انتقاد نهاوندیان از تاخیر در پیوستن به WTO

تصمیم جدی برای آغاز مذاکرات الحاق به سازمان جهانی تجارت در بالاترین سطوح نظام اتخاذ شده و گزارش رژیم تجاری کشورمان نیز سال‌ها قبل گرفته شده که نشان می‌دهد کشورمان آماده آغاز مذاکرات بوده است. محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با انتقاد از تاخیر صورت گرفته در ارائه رژیم تجاری کشورمان به سازمان تجارت جهانی بیان کرد: برطرف شدن مانع سیاسی در مرحله طرح موضوع در شورای عمومی به مفهوم تشکیل گروه کاری و ارائه رسمی رژیم تجاری به سازمان تجارت برای آغاز مذاکرات بود اما متاسفانه در مرحله ارائه گزارش رژیم تجاری و تشکیل گروه کاری کندی صورت گرفته است که باید برطرف شود.

نهاوندیان تاکید کرد: اگر ریشه‌های سیاسی علت اصلی تاخیر در ارائه گزارش رژیم تجاری و تشکیل گروه کاری است حتما باید با دیپلماسی قوی این کندی‌ها حل شده و هیچ بهانه‌ای در زمینه تاخیر ارائه رژیم تجاری به طرف‌های مذاکره ندهیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به تحولات اقتصادی در دنیا خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی قطعا باید جای پای محکمی را در دسترسی به بازارها برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ضربه‌ای که به دلیل بحران‌ مالی به اقتصاد جهانی خورده است، سیاستگذاران جهانی به تزریق علائم ‌مثبت به بازارها تمایل دارند البته در جلسه‌ای که در بروکسل تشکیل شده بود بحث موفقیت مذاکرات دور دوحه در WTO مطرح شد لذا در حال حاضر تلاش فراوانی در ژنو برای نتیجه بخش بودن مذاکرات انجام می‌شود.

نهاوندیان اظهار کرد: تلاش برای موفقیت مذاکرات دور دوحه به مفهوم آن است که سازمان جهانی تجارت قوی‌تر از گذشته ظاهر خواهد شد بنابراین هر روز که برای حضور در ترتیبات و موافقت‌نامه‌هایی که در حال انجام است تاخیر داشته باشیم قطعا، ضررمان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حضور در ترتیبات و تصمیمات جدید سازمان تجارت جهانی نیز چالش‌هایی دارد که برای آن هم باید تدابیری بیندیشیم.

رییس اتاق ایران با اشاره به بحران مالی جهانی افزود: با چنین اتفاقی باید از همین حالا تذکر دهیم که غیبت در این گونه ترتیبات بین‌المللی به نفع کشورمان نیست بلکه باید جزو پیشنهاد‌دهندگان سازمانی بین‌المللی برای نظارت مالی باشیم چرا که هر چه در جهان چند جانبه‌گرایی تقویت شود به مفهوم مقابله با یک جانبه‌گرایی است که هزینه‌های آن را فراوان پرداخته‌ایم.

نهاوندیان درباره لایحه تجارت و نحوه مشارکت اتاق ایران در اصلاح قانون تجارت تصریح کرد: اتاق بازرگانی با فعال کردن کمیسیون مربوطه قصد دارد به شکل فعالی در اصلاح و بازنگری این قانون مشارکت داشته باشد.