معاون وزیر بازرگانی گفت: پروتکل اجرایی ترجیحات تعرفه‌‏ای متقابل مشمول ۳۰۰ قلم کالا میان ایران و قرقیزستان امضا شد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: بر اساس این توافق مهم، مقرر شد دو طرف طی ۳ ماه آینده لازم‌‏الاجرا شدن آن را از طریق مجاری دیپلماتیک به یکدیگر اعلام کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: این تفاهم برای کشور ما بسیار با اهمیت است؛ چراکه آنها عضو سازمان تجارت جهانیWTO هستند و ما هنوز عضو این سازمان نیستیم. برای کشورهای دیگر هم مهم است که ما این ترجیحات تعرفه‌‏ای را با کشوری امضا کرده‌‏ایم یا نه!

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم با کشور قرقیزستان گفت: ایران و قرقیزستان توافق کردند تا شورای مشترک بازرگانان میان دو کشور تشکیل شود. ضمن اینکه طرف قرقیزی با توجه به برخی مشکلات موجود در اخذ ویزا و مجوز کاری برای بازرگانان ایرانی مقیم و غیر مقیم در قرقیزستان اعلام علاقمندی کرد تا اخذ ویزا و مجوز کار را تسهیل کند.

غضنفری به توافقات بانکی دو کشور ایران و قرقیزستان اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی ایران از بانک ملی قرقیزستان جهت عضویت در اتحادیه پایاپای آسیایی دعوت کرد. همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران آمادگی خود را برای پوشش ریسک عدم بازپرداخت اعتبارات کوتاه، میان و بلندمدت قابل اعطا از سوی بانک توسعه صادرات ایران به اتباع ایرانی که در قرقیزستان سرمایه‌‏گذاری می‌‏کنند، اعلام کرد.

وی ادامه داد: در خصوص تاسیس بانک مشترک ایران و قرقیزستان به توافق رسیدیم ضمن اینکه در باره تاسیس شعبه بانک ایرانی در قرقیزستان تفاهمی صورت گرفت و قرار شد ایران طی یک ماه، ریتینگ بین‌‏المللی صادره به بانک ایرانی را طبق قوانین حقوقی و مقرر قرقیزستان اعلام کند.

وی تصریح کرد: در سفری که به قرقیزستان داشتیم به اطلاع طرف قرقیزی رساندیم که بانک اقتصاد نوین و بانک توسعه صادرات ایران تمایل دارند در شهر بیشکک شعبه تاسیس کنند. تمام مدارک لازم به مراجع قرقیزی تحویل شد و از آنها خواستیم تا نهادهای قانونی قرقیزستان به این درخواست جامه عمل بپوشانند.

توافقات مهم دیگری نیز در زمینه همکاری‌های بیمه‌ای و حمل‌و‌نقل و ترانزیت صورت گرفته است.