گروه بازرگانی- اسدا... عسگر اولادی، صادرکننده سرشناس پسته و عضو هیات رییسه اتاق ایران، چندی پیش (۷/۶/۸۷) در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن انتقاد از وضعیت تجاری، اقتصادی کشور، مذاکرات کمیته بین‌المللی کدکس و نتایج آن را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: «من اعتقاد ندارم که هنوز امتیازی گرفته شده است. جنجال می‌کنیم که نفع بردیم، اگر این موضوع قانونی شود، کشوری که عدد ۱۵ و ۲۰ را از ما قبول می‌کرد حالا دیگر عدد ۱۰ را هم قبول نمی‌کند. حرف من با وزارت جهاد این است که قبل از آنکه به اعداد ۱۰ و ۱۵ بیندیشیم پسته‌‌مان را در مزرعه پاک کنیم آلودگی میوه‌ها را صفر کنیم و پول خرج کنیم. نرویم گدایی و التماس کنیم که این عدد ۶ را ۱۰کنید. به جای این بروید دنبال مزرعه‌تان. فریاد من این است. چه کنم گوش نمی‌کنند.» روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این اظهارات مرد اول صادرات پسته ایران، متن جوابیه‌ای را برای ما فرستاده است که از نظرتان می‌گذرد.

***

مصاحبه شونده درخصوص پسته کشور، مصوبات کدکس و نقش وزارت جهاد کشاورزی مطالبی را عنوان نموده که با واقعیت منطبق نبوده و تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد محصول پسته متاسفانه نادیده گرفته شده است که به همین دلیل و برای رفع شبهات مطرح شده موارد ذیل اعلام می‌گردد.

۱ - حد مجاز آفلاتوکسین پسته در اتحادیه اروپا PPb۲ ا(۲ واحد در میلیارد) برای سم B۱ و ۴ppbا(۴ واحد در میلیارد) برای مجموع سموم (G۱، G۲، B۱، B۲(Total است و این دو عدد جمع‌ناپذیر بوده و لذا اساسا عدد PPb۶ اشتباه است. اصولا قضاوت در خصوص هر محموله پسته در اتحادیه اروپا در ابتدا براساس عدد B۱ صورت می‌پذیرد.

۲ - مذاکرات کمیته بین‌المللی کدکس درخصوص پسته به درخواست ایران انجام نشد بلکه این مذاکرات به درخواست کشورهای عمده خریدار پسته و به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و با هدف تسری استاندارد سختگیرانه خود به سایر کشورهای دنیا و تبدیل استاندارد داخلی خود به یک استاندارد جهانی آغاز گردید و جمهوری اسلامی ایران با درک حساسیت موضوع و با تلاش گسترده علمی و فنی در طی هشت سال موفق به جلوگیری از تصویب حدمجاز سختگیرانه ۲ و ۴ ppb به عنوان استاندارد جهانی شده و موفق به تصویب عدد ppb۱۵ استاندارد ملی ایران در مجموع انوع سموم آفلاتوکسین (Total) برای سنجش آفلاتکوسین در پسته خام گردید.

۳ - به نظر می‌رسد که افزایش غیرواقعی استاندارد اروپا به عدد ۶ و متقابلا کاهش مصوبه کدکس در خصوص پسته ایران از ۱۵ به ۱۰، با هدف کم‌اهمیت جلوه‌دادن موقعیت حاصله انجام شده است و در واقع حد مجاز آفلاتوکسپن پسته در اتحادیه اروپا عملا عدد ppb۲ است و نه عدد ppb۶.

۴ - موضوع دارای اهمیت آن است که با مصوبات کدکس، امکان توسعه صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا حتی تا ۱۰۰هزار تن در سال نیز فراهم خواهد شد و عملا صادرات پسته به کشورهایی که حد مجاز آنها کمتر از۱۵ ppb است (۸۰درصد کشورهای دارای مقررات) نیز تسهیل شده و توسعه خواهد یافت. لذا آیا ایران بایستی با عدم‌حضور در جلاس، اجازه تصویب اعداد بسیار سختگیرانه‌ کشورهای اتحادیه اروپا را به عنوان استانداردی جهانی می‌داد؟

۵ - براساس منابع علمی، پسته‌های آلوده به آفلاتوکسین بایستی در مرحله فرآوری از محصول جدا گردد که این مهم به صورت جدی و با تلاش‌های گسترده وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در کارگاه‌های فرآوری پسته انجام می‌پذیرد. جداسازی ضایعات امری الزامی در تمامی محصولات می‌باشد و خاص پسته نیست.

بدیهی است عدم‌جداسازی این ضایعات و حضور دانه‌های آلوده پسته در محموله‌های صادراتی، می‌تواند منجر به مردود شدن یک محموله بزرگ پسته شود.

۶ - نکته مهم و حائز اهمیت دیگر در صنعت پسته کشور، ایجاد تمایز بین پسته فاقد کیفیت و پسته سالم و بهداشتی است که صادرکنندگان محترم، به عنوان خریداران اصلی محصول، نقش اصلی را در این زمینه به عهده دارند و امید است تشکل‌های مرتبط با صادرکنندگان در همگامی با تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر، نسبت به ایجاد و گسترش فرهنگ قیمت‌گذاری و خرید پسته براساس کیفیت بهداشتی اقدام نمایند.