محمدحسن سعادتیان فریور

مطلب مندرج در صفحه ۵ روزنامه «دنیای اقتصاد» مورخ ۱۶/۵/۱۳۸۷ تحت عنوان «چه کسانی از کاهش نرخ ارز خوشحال می‌شوند» تهیه شده توسط عضو محترم هیات نمایندگان اتاق تهران که به نظر می‌رسد با برداشتی غیرمنصفانه از مطلب مندرج در روزنامه مورخ ۳۱/۴/۱۳۸۷ دنیای اقتصاد که توسط یکی از اعضای شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران به چاپ رسیده بود، نظر اینجانب را به خود جلب نمود و مرا بر آن داشت تا نکاتی چند در این زمینه مطرح نمایم. ۱ - موضوع کاهش نرخ ارز تا آنجا که حافظه‌ام یاری می‌کند توسط یکی از اقتصاددان‌های مسوول جامعه مطرح شده بود و تاییدیه مقام محترم مافوق ایشان که خود نیز اقتصاددان می‌باشند را به همراه داشت، پس هیچ یک از مشاغل عنوان شده در مقاله موصوف طراح و تهیه‌کننده آن نبوده‌اند.

۲ - آیا اگر یک مطلب اقتصادی، قابل توجه توسط یک نفر غیراقتصاددان، در زمینه اقتصاد مطرح شود که این مطلب دارای ارزش باشد، به صرف اینکه گوینده مطلب چون اقتصاددان نیست، نبایستی پذیرفته شود؟

۳ - مگر کسی از آقایان مهندسین، حسابدارها، دکترها و سیاست‌مدارها منکر علم بودن اقتصاد هستند که توصیه شده ایشان دست از مسائل اقتصادی برداشته و موضوعات اقتصادی را به دست اقتصاددانان بسپارند.

۴ - برای پیشرفت در مسائل مختلف آیا باید اعضای حرف مختلف به جان یکدیگر افتاده و حل و فصل موضوع را ارثیه اجدادی خود تلقی نمایند یا اینکه باید هم فکری و معاضدت شاغلان حرف مختلف با قبول «اصل رسیدن به اهداف» سرمنشا حل و فصل موضوعات قرار داده شود.

۵ -تا به حال کدام حسابدار ادعای این مطلب را داشته که نظرات خود را در مسائل اقتصادی به دست‌اندرکاران امور اقتصادی تحمیل نماید. جز اینکه هر مطلبی که بازگویی آن به نوعی می‌توانسته راهنما باشد، توسط ایشان عنوان شده است.

۶ -متخصصان در تمام دنیا جهت تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلف در هر حرفه، موضوع استعانت از نظرات دست‌اندرکاران سایر حرف وابسته، که بدون شک مساعدت و کمک ایشان تاثیر بسزایی در رسیدن به اهداف را دربرداشته، پذیرفته‌اند، آیا اجرای یک چنین تصمیمی با این خصوصیات، نمی‌تواند عقلایی باشد که اجماع نظرات در مورد یک موضوع مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

۷ - مهندسین، دکترها و سیاست‌مدارها خود می‌توانند در زمینه مندرجات مطلب یادشده اظهارنظر نمایند، چرا که با تخصص و دانش خود، هم در رشته تخصصی خود صاحب‌نظر بوده و هم در سایر مسائل وابسته به تخصص خویش، می‌توانند اظهارنظر نمایند.

۸ - مطلب آخر اینکه افراد شاغل در تمامی تخصص‌ها باید در کنار هم در زمینه رسیدن به اهداف با یکدیگر همکاری و مساعدت داشته و موضوع اختصاصی بودن حل و فصل موضوعات و پاسخ دادن به تمامی مسائل را فقط در صلاحیت خود نپنداشته و آن را کنار بگذارند.

* عضو جامعه حسابداران رسمی ایران