به دنبال تغییر در روند صدور کارت‌های بازرگانی، دسته‌بندی تجار، رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی، ارتقای سطح علمی بازرگانان و اجباری شدن آموزش‌های تجارت نوین در دستور کار قرار می‌گیرد. مدیر کل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی با بیان این مطلب افزود: اصلاحیه‌های قانون مقررات صادرات و واردات همچنان در کمیته‌های کارشناسی در حال بررسی است و تاکنون هشت ویرایش آن مورد مطالعه و تجدیدنظر قرار گرفته که آخرین ویرایش آن هفته گذشته انجام شد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین از تصمیماتی خبر داد که براساس آن تغییراتی در نحوه صدور کارت‌های بازرگانی رخ خواهد داد.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات عنوان کرد: ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات فعلی انجام فعالیت بازرگانی را مستلزم داشتن کارت بازرگانی دانسته است. البته با تصمیم جدید و اصلاح قانون بنا نیست لغو شود؛ اما تغییرات اساسی در آن ایجاد خواهد شد. صافدل گفت: در حال حاضر آیین نامه‌ها و دستورالعمل رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی و دارندگان این کارت‌ها با همکاری اتاق بازرگانی ایران و وزارت بازرگانی تهیه شده است. وی در پاسخ به این سوال که این دستورالعمل حاوی چه نکاتی است و رتبه بندی به چه روشی انجام می‌گیرد، توضیح داد: طبق دستورالعمل تهیه شده کارت‌های بازرگانی براساس سابقه کار تجار و سطح دانش دارندگان کارت طبقه‌بندی شده و بر همین اساس اعتبار آنها از یک تا پنج سال متفاوت خواهد بود و کارت‌های جدید بازرگانی برای اعضای هیات مدیره‌ای که از دانش بالایی برخوردار باشند، صادر خواهد شد.

صافدل گفت: در مرحله اول اجرای این طرح برای کلیه دارندگان کارت‌های بازرگانی اعتبار یک ساله تعیین می‌شود و در مراحل بعدی برای تمدید مدت اعتبار آنها براساس دستورالعمل تدوین شده عمل خواهد شد. مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی اظهار کرد: این طرح در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت نیز مطرح شده است و در نهایت پس از تصویب این کمیسیون که می‌تواند به نیابت از هیات وزیران آن را تایید کند با توافق سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون اجرایی می‌شود.