فعالیت انحصاری نداریم

در نشست مشترک صادرکنندگان عضو انجمن صادر کنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران با مسوولان سازمان توسعه تجارت ایران و کشتیرانی والفجر مسائل حمل‌ونقل کالاهای صادراتی مطرح شد.

در این نشست یکی از صادرکنندگان عضو این انجمن عنوان کرد که تاخیر در بارگیری و تخلیه کالاها و نیز حرکت کشتی‌ها خسارت‌های فراوانی را به صادرات، به ویژه صادرات مواد غذایی وارد آورده است. همچنین یک صادرکننده دیگر از نبود کانتینرهای یخچالی و گران بودن تعرفه‌های حمل این نوع کانتینرها و نیز گران شدن یک باره تعرفه‌های حمل از سوی شرکت کشتیرانی والفجر انتقاد کرد و گفت: کشتیرانی والفجر تنها در اسکله باهنر فعالیت دارد و متاسفانه در این اسکله نیز رفتارهای سلیقه‌ای با تجار موانعی را بر سر راه صادرات ایجاد کرده است.

وی گفت: اخیرا شرکت‌های حمل و نقل و نیز کشتیرانی والفجر هزینه‌های مضاعفی را درست کرده و حتی برای صدور برگ بارنامه ۴۵هزار تومان دریافت می‌کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود در راستای حمایت از صادرات یارانه حمل و نقل افزایش یافته و ضرر و زیان‌ها جبران شود.

یکی دیگر از صادر کنندگان مواد غذایی که در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: دریافت برنامه سفرهای کشتیرانی والفجر با تاخیر به دست صادرکنندگان می‌رسد و همین امر امکان برنامه‌ریزی را از تجار می‌گیرد. وی در ادامه خواستار سرویس‌دهی خطوط کشتیرانی برای سواحل غربی آفریقا شد.

در ادامه این نشست امین چاروسه، مدیرکل کمک‌های فنی و خدمات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به درخواست‌ها و انتقادات صادر کنندگان حاضر در جلسه که خواستار جبران ضرر و زیان ناشی از تاخیرها یا کمبود کانتینر بودند، تصریح کرد: بهتر است صورت حساب زیان را برایمان نفرستید همان گونه که صورت حساب سود خود را نمی‌فرستید! چرا که معتقدیم در کار تجارت سود و زیان باید با هم دیده شود بنابراین تاکید می‌کنم که چیزی به نام یارانه حمل در برنامه‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت نبوده است. وی با بیان اینکه منطق تجارت و حمل‌ونقل مکمل یکدیگرند، گفت: در سال گذشته هزینه خروج بار از بندر امیرآباد ۲۰۰درصد رشد داشت که این رشد تنها با ایجاد خطوط منظم و مستقیم میسر شد در حال حاضر نیز خطوط منظم در مسیرهایی مثل بوشهر به دمام یا بحرین ایجادشده و مسیر قطر نیز به دلیل نبود بار حذف و شارجه جایگزین آن شد. چاروسه اضافه کرد: در شمال کشور نیز مسیرهای منظمی از بنادر نوشهر، امیرآباد و انزلی به بندر آکتا و قزاقستان ایجاد شده است.

در ادامه، سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر، درباره راه‌اندازی سرویس دور دور در مورد کالاهای یخچالی عنوان کرد: مشکل اصلی در این زمینه آن است که تریلی های یخچالی به مقصد بندرعباس و بوشهر در بازگشت خالی هستند که همین موضوع هزینه‌هایی را شارژ می‌کند.

وی تاکید کرد: در هیچ کجای خلیج فارس هزینه‌های تعرفه‌های حمل‌ونقل به اندازه تعرفه‌های ایران مطلوب نیست. سعیدی تاکید کرد که شرکت کشتیرانی والفجر به هیچ وجه فعالیت انحصاری ندارد و قبول داریم که افزایش یک باره هزینه‌ها نیز خارج از ظرفیت برنامه‌ریزی‌های صادرکنندگان است، بنابراین در این زمینه تعدیل‌های لازم انجام خواهد گرفت، اما بهتر است از بزرگنمایی هزینه‌ها نیز خودداری شود. وی عنوان کرد: درباره هزینه‌های صدور بارنامه شرکت کشتیرانی تصمیم نمی‌گیرد و انجمن خدمات کشتیرانی و خدمات وابسته درباره میزان آنها تصمیم می‌گیرد.