معاون امور گمرکی گمرک ایران جزئیات اصلاح ساختار گمرکات کشور را که مورد تایید رییس جمهوری قرار گرفته است، تشریح کرد.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با «مهر» در مورد برنامه‌های اصلاح ساختار گمرکات کشور گفت: گمرک برنامه‌های خود را در این خصوص در جلسات شورای عالی راهبردی تقدیم رییس جمهور کردیم که این برنامه‌ها مورد تایید رییس جمهور قرار گرفته و در انتظار ابلاغ آن هستیم. معاون امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه رییس جمهور زمان زیادی برای بررسی برنامه‌های گمرک در طرح تحول اقتصادی صرف کرد، افزود: از سوی دیگر، رییس کل جدید گمرک نیز برنامه‌هایی برای گمرک تهیه کرده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های رییس کل جدید گمرک تصویب و برای اجرا به بخش‌های مختلف گمرک ارسال شده است، افزود: قرار است بخش‌های مختلف گمرک در پایان هر ماه گزارش انجام کار و میزان درصد پیشرفت خود را ارائه دهند.

نادری از انجام برنامه ریزی‌های لازم برای اجرای طرح تحول اقتصادی در این خصوص در گمرک خبرداد و گفت: در حال تهیه گزارش برای مشخص شدن ترکیب اعضای اجرای این طرح در گمرک هستیم که در صورت آماده شدن به رییس کل گمرک ارائه خواهد شد و پس از تایید وی کارها آغاز خواهد شد.

نادری اصلاح نظام ارزش کالا در گمرکات، بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته برای زمان‌سنجی ترخیص کالا، اختصاصی کردن گمرکات کشور، اصلاح ساختار سازمانی گمرک، تحقق گمرک الکترونیکی، ارتقای سلامت اداری، اجرای طرح آمایش گمرک ایران، تایید و اجرای پروژه‌های بین سازمانی و ارتباط سازمان‌های مرتبط گمرک به صورت الکترونیکی و راه‌اندازی استقرار سیستم آسیکودای جهانی را از برنامه‌های گمرک ایران در این طرح اعلام کرد.

معاون امور گمرکی همچنین پیگیری، اصلاح، تصویب و اجرای قانون جدید امور گمرکی را از دیگر برنامه‌های گمرک اعلام کرد و گفت: براساس دستور رییس جمهور، در قانون مذکور مواردی که نیاز به اصلاح دارد، اصلاح و مواردی که نیاز به لحاظ شدن در این لایحه دارد، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اجرای هر بخشی از برنامه‌های گمرک در این راستا در حوزه کاری مربوطه انجام خواهد شد، به عنوان مثال بخشی از کار برعهده معاونت امور گمرکی، معاونت طرح و برنامه، حوزه معاونت اداری و مالی و غیره است.

نادری همچنین حجم کالاهایی را که به صورت مکانیزه در گمرک ترخیص می‌شود بسیار بالا ذکر کرد و اظهار داشت: هم اکنون در کشور دارای ۱۶۰ گمرک هستیم که تنها ۶۰ گمرک آن مجهز به سیستم آسیکودا است و ۱۰۰ گمرک دارای این سیستم نیست.

ایجاد بانک اطلاعات گمرکی، نظارت ویژه و مستمر بر پرونده‌های کلان قاچاق مکشوفه تا حصول نتیجه، تدوین و اجرای شاخص‌های ارزیابی عملکرد گمرکات، ایجاد ارتباط سیستمی با دستگاه‌های ناظر و همجوار گمرک، ساماندهی گمرکات کشور، پیگیری، اصلاح، تصویب و اجرای قانون جدید امور گمرکی، شفاف‌سازی عملیات، تدوین سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی گمرک، بهره‌گیری مناسب از تکنیک‌های پیشرفته به منظور تسریع و تسهیل در امر ترخیص کالا، ایجاد ارتباط و تعامل منطقی با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و صنعتی به منظور تبادل نظرات و ارتقای کیفیت خدمات گمرکی از دیگر برنامه‌های اجرایی ایجاد تحول در گمرک محسوب می‌شود.