کاهش چشمگیر صادرات پوشاک، فرش و پسته

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: شرایط صادرات در کشور در حالت بحرانی قرار دارد زیرا میزان صادرات صنایعی مانند نساجی، فرش و حتی پسته با کاهش بسیاری روبه رو شده است و این برای سازمان توسعه تجارت و وزارت بازرگانی یک هشدار است. اسدا... عسگراولادی در جلسه کمیسیون تخصصی صادرات اتاق ایران گفت: مساله صدور کارت بازرگانی باید دوباره مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد زیرا با وجود اینکه در اتاق بازرگانی تهران پس از اظهارنظرهای فراوان تصمیم گرفته شد که کارت بازرگانی ۵ ساله صادر شود، اما اکنون دوباره پیشنهاد صدور کارت برای یک سال از سوی اتاق تهران مطرح شده است.

وی تاکید کرد: آزمون گرفتن از تاجر برای صدور کارت بازرگانی خلاف قانون است و باید مشخص شود که کدام مرجع صلاحیت دار آن را برگزار می‌کند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شرایط صادرات در کشور در حالت بحرانی قرار دارد، اگر به این شیوه ادامه دهیم، چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

در ادامه این جلسه فاروق کیخسروی، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرد: کمیسیون تجارت فصل مشترک کاری با سایر کمیسیون‌های اتاق زیاد دارد و از آنجایی که همه کمیسیون‌ها مستقل هستند ممکن است دوباره کاری شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از دوباره کاری بهتر است جلسه مشترک کمیسیون‌ها دوباره برگزار شود، به طور مثال نخستین اقدام و دستورکار ما اصلاح قانون صادرات و واردات است؛ اما هنوز بررسی‌های ما در این خصوص تمام نشده است شما نتایج بررسی‌های خود را به هیات دولت اعلام کرده‌اید.

کیخسروی یادآور شد: باید همفکری صورت گیرد تا نکات منفی پیدا و اصلاح شود.

در ادامه این جلسه محمدحسین روشنک نیز بیان داشت: مدتی است که از سوی دیوان عدالت اداری حکمی صادر شده که بر مبنای آن وضع عوارض برای صادرات خلاف قانون است؛ اما تاکنون اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: باید اجرای این حکم از سوی اتاق بازرگانی پیگیری شود زیرا بحث صادرات بسیار جدی و مهم است و برای تقویت آن باید موانع و مشکلات برطرف شود.

همچنین یوسف‌زادگان نیز گفت: قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی در مرکز توسعه صادرات انجام می‌شود و ارزیابان آگاهی کافی نسبت به ارزش کالایی که صادر می‌شود ندارند، بنابراین بهتر است پیشنهاد دهیم که در استان‌ها کمیته قیمت‌گذاری کالا تشکیل شود و مشاورانی نیز در آنجا حضور داشته باشند.

وی همچنین توضیح داد: بهتر است برای جلوگیری از موازی‌کاری، کمیسیون‌های صادرات و تجارت با یکدیگر ادغام شوند.

امیرعابدی، نیز اعلام کرد: در بخش‌خصوصی باید اعتماد به خردگرایی وجود داشته باشد تا بتواند خلاف جریان دولت عمل کند.

وی اضافه کرد: بهتر است به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد دهیم که پرداخت جوایز صادراتی به صورت ارائه سهام نباشد، اما متاسفانه دولت در انجام این کار اصرار دارد.

عابدی با اشاره به سخنان رییس مجلس هشتم شورای اسلامی، بیان داشت: در این سخنان به امضای تفاهم نامه با اتاق‌های بازرگانی اشاره شده و قرار است منشور همکاری میان نمایندگان اتاق بازرگانی و مجلس به امضا برسد تا سطح همکاری با قوه مقننه افزایش یابد و باید این بحث از سوی هیات رییسه اتاق پیگیری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بهتر است در جلسه‌ای از بانک توسعه صادرات برای همکاری‌های بیشتر دعوت شود تا با نقطه نظرات فعالان اقتصادی آشنا شوند.

عابدی توضیح داد: اگر قرار است کار کارشناسی انجام شود باید از شرکت‌های مشاوره‌ای نیز برای اظهار نظر دعوت شود.

در ادامه این جلسه رییس کمیسیون صادرات نیز گفت: اکنون بحث تشکیل کمیسیون صادرات در مجلس شورای اسلامی مطرح است و ما نیز باید از طریق ریاست اتاق آن را پیگیری کنیم.

وی افزود: کمیسیون تجارت نیز بهتر است در بحث واردات مستقل باشد؛ اما در بحث صادرات با کمیسیون صادرات تلفیق شود تا موضوعات مشترک را با هم بررسی کنند.