عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ضعف مدیریت در بخش‌خصوصی موجب کندی حرکت این بخش در عرصه اقتصادی شده است. مسعود دانشمند با بیان اینکه بخش‌خصوصی دارای منابع مالی کافی و سرمایه مورد نیاز برای تولید نیست، خاطرنشان کرد: در صورت تامین این منابع و اصلاح قوانین محیط کسب و کار، بخش‌خصوصی می‌تواند در راستای اصل ۴۴ در عرصه اقتصادی حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با «برنا» علت عدم رشد و توسعه تولیدات بخش‌خصوصی را نبود استراتژی مشخص در این بخش دانست و گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی مدونی توسط بخش‌خصوصی برای حضور در بازارهای هدف وجود ندارد؛ به طوری که برخی از فعالان این بخش نمی‌دانند چه کالایی را برای چه بازاری تولید کنند.

دانشمند با بیان اینکه مدیریت اقتصادی در بخش‌خصوصی ضعیف است، تصریح کرد: برخی از نمایندگان بخش‌خصوصی به دلیل نبود این مدیریت با بهره‌وری و راندمان پایین مشغول فعالیت هستند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: بحث مدیریت بازاریابی از جمله مقوله‌هایی است که در تولیدات بخش‌خصوصی مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های بخش‌خصوصی به همین دلیل کارایی ندارد، خاطر نشان کرد: در این باره می‌توان به عدم تبلیغات برای ارائه یک محصول اشاره کرد.

دانشمند با اشاره به اجرای برخی از پروژه‌های بخش‌خصوصی همچون تولید نان صنعتی در کشور تصریح کرد: در این پروژه تولید‌کنندگان نان صنعتی بدون برشمردن مزیت‌های نان صنعتی نسبت به نان سنتی و تنها با وعده مسوولان، یک پروژه را در دست گرفتند و در نهایت بدون استقبال از سوی مردم اقدام به سرمایه گذاری عظیم کردند.

وی معتقد است: یکی از عوامل ضعف عملکرد بخش‌خصوصی رانتی بودن اقتصاد است؛ چراکه اقتصاد رانتی مانع رشد بخش‌خصوصی می‌شود.

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز با انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان بخش‌خصوصی تصریح کرد: علت ضعف عملکرد بخش‌خصوصی در عرصه اقتصاد ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و ساختاری دارد؛ چراکه تاکنون میدان برای بازی بخش‌خصوصی آماده نبوده است. وی با بیان اینکه طبق برنامه چهارم توسعه، خصوصی‌سازی باید در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد خاطرنشان کرد: این در حالی است که بخش‌خصوصی ما رها شده است و برنامه‌ریزی مدونی برای آن وجود ندارد.

حسینی افزود: در حال حاضر فضای بین‌المللی برای حضور بخش‌خصوصی مطلوب نیست و این واقعیتی است که همه باید آن را بپذیرند. عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی معتقد است: بخش‌خصوصی مانند یک توپ پلاستیکی بود که گل کوچک بازی می‌کرد، اما امروز وارد یک زمین با استانداردهای لازم شده است که در این میدان باید ثابت شود که داور کاملا بی‌طرف است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: نمایندگان بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را در واحدهای صنعتی انجام داده‌اند، اما از آن نتیجه نگرفته‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: ۳۰‌درصد از واحدهای صنعتی کشور به دلیل وعده‌ها و بعضا سیاست‌های خاموش، بلا استفاده مانده‌اند.

وی یکی از عوامل ضعف عملکرد بخش‌خصوصی در شاخه‌های مختلف اقتصادی را چند شغله بودن مدیران آنها به دلیل احتمال بحران در هر رشته شغلی دانست.