شعب بانک ترکیه در ایران ایجاد می‌شود

گروه بازرگانی- حضور وزیر تجارت ترکیه و هیات همراه در اتاق ایران می‌تواند نقطه امیدی برای رفع مشکلات بانکی و حمل‌و‌نقل فی‌مابین باشد. مشکلاتی که از حیث تجاری در مرزهای مشترک دو کشور ایجاد می‌شود و نیز وجود معضلاتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی که در این کشور همسایه، هرازگاه بروز می‌کند. به همین منظور روز گذشته به دعوت اتاق بازرگانی ایران سمینار گسترش همکاری‌های ایران و ترکیه با حضور وزیر بازرگانی ترکیه و بازرگانان ایرانی و ترک در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد. در این سمینار علاوه بر تاکید طرفین بر افزایش مناسبات، خبر تاسیس شعب بانک ترکیه در ایران و نیز تشکیل کمیته تجارت مرزی بین ایران و ترکیه در ارومیه اعلام شد.

کورشاد توزمن، وزیر مشاور در امور تجارت خارجی ترکیه، در این جمع با اشاره به روابط استراتژیک و سبقه‌ فرهنگی و تاریخی دو کشور بر لزوم گسترش لوزام تجاری فی‌مابین سیاست‌های مشترک برای گسترش روابط تاکید کرد.

وی گفت: طرف‌های ترک در سال‌های اخیر با اعتقاد به گسترش روابط با کشورهای منطقه حرکت کرده و در این میان اهمیت ویژه‌ای برای ایران قائل است.

وی با بیان اینکه مبادلات ۲/۱ میلیارد دلاری ایران و ترکیه بسیار اندک بوده و باید توسعه یابد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با روند رو به بهبودی که روابط دو کشور در پیش گرفته است تا سال ۲۰۱۱ صادرات ترکیه به ایران به هفت میلیارد دلار برسد.

وزیر ترکیه همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری دو شرکت ترکیه در ایران در زمینه کربن و استخراج گاز، عنوان کرد: علاوه بر بحث‌های پتروشیمی طرف‌های ترک در ساخت و ساز عمران در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های نفت و گاز نیز در حال افزایش است که قطعا موجب رشد درآمدهای ارزی دو طرف خواهد شد.

توزمن همچنین بر لزوم رفع موانع مقرراتی که مانع اصلی رشد مبادلات دو کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد و گفت: ترکیه در تلاش است ظرفیت‌های تجاری خود را در مرزها برای ایجاد زیرساخت‌ها افزایش دهد تا زمینه‌های همکاری ‌های دو کشور درباره حمل و نقل فراهم شود.

وی همچنین از تاثیر منفی افزایش هزینه‌های حمل و نقل بین دو کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: افزایش تعرفه‌های حمل و نقل برای تجارت فی‌مابین مفید نیست و باید برای این منظور چاره‌اندیشی شود، چرا که در صورت رشد هزینه‌های حمل و نقل و تعرفه‌های گمرکی مجبور خواهیم بود تا تجارت خود را از طریق کشورهای همسایه ادامه دهیم.

وی خواستار فعال‌تر شدن بخش خصوصی دو طرف و انتقال مشکلات و موانع به سیاست‌مداران تاکید کرد و بر لزوم تلاش جهت بهبود کاهش تعرفه‌های گمرکی از طریق قرارداد اکوتا شد. وی خاطرنشان کرد: در صورت تبدیل سواحل خزر به مناطق آزاد تجاری قطعا شاهد رشد درآمدهای ارزی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های فی‌مابین خواهیم بود.

وزیر مشاور تجارت خارجه ترکیه در ادامه در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران درباره پوشش ندادن اعتباری سرمایه‌گذاری‌ها از طرف اگزیم بانک ترکیه عنوان کرد: بهبود روابط بانکی فی‌مابین در دستور کار دو طرف قرار دارد؛ البته در سال گذشته در خصوص فعالیت اگزیم بانک در حدود پنج میلیارد دلار بحران صادرات داشته‌ایم. البته با اینکه این مقدار در مقایسه با بازار جهانی و حجم مبادلات اندک به نظر می‌رسد، اما طبیعی است که ضمانت‌ها را به همان شکل سابق ارائه دهد، اما معتقدیم که این درخواست‌ها باید در حد معقول باشد. توزمن همچنین در واکنش به انتقاد به یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان که برای سرمایه‌گذاری در ترکیه با مشکلاتی مواجه شده است دستور پیگیری داد. همچنین در این نشست محمد نهاوندیان ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران ـ نیز به جایگاه و اهمیت مبادلات تجاری و گسترش روابط با همسایگان اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولات اقتصادی جهان که نشانه‌هایی از بحران را به همراه دارد قطعا باید ارتباط منطقه‌ای را گسترش دهیم؛ چرا که اتکای بیش از حد به برخی مناسبت‌های بین‌المللی موجب خواهد شد تا در صورت بحران یکی از کشورها سایر اقتصاد‌ها نیز از این بحران لطمه ببینند.

نهاوندیان همچنین درباره برقراری خدمات مستقیم بانکی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: قطعا چنانچه تجار فی‌مابین از طریق بانک‌ها امور تجاری را پیش ببرند سرعت افزایش مبادلات بین دو طرف بالا خواهد رفت.

رییس اتاق ایران در ادامه به عضویت ایران و ترکیه در اکوتا D۸ ‌و سایر سازمان‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: دو طرف برای گسترش روابط فی‌مابین باید بر تاسیس نهادهای مشترک از جمله بانک‌ها و صندوق‌های ضمانت صادرات اقدام کنند تاشاهد گسترش مبادلات تجاری باشیم.