هم صادرات رشد کرد هم واردات

نمایی از پایانه جبل‌علی: طی سال ۲۰۰۷ در بنادر و پایانه‌های امارات متحده عربی ۱۰میلیون و ۶۵هزار Teu کانتینر جابه‌جا شده که بنادر این کشور را در رده هفتم از نظر رتبه‌بندی جهانی قرار داده است. همین بنادر مبدا اصلی واردات کالا به ایران در سال ۸۶ بوده‌اند.

گروه بازرگانی: صادرات غیر نفتی در نخستین ماه بهار امسال رو به رشد گذاشته و در مقایسه با فروردین ماه سال ۸۶ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ درصد و ۲۲ درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی دراین مدت بدون احتساب میعانات گازی ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۹۷۰ تن و به ارزش ۹۸۰ میلیون و ۲۱ هزار دلار بوده است که اگر میعانات گازی را به آن اضافه کنیم به رقم یک میلیارد و ۴۸۲ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار می‌رسیم که مجموعا از حیث ارزش نشانگر ۱۸ درصد رشد است. و اما واردات هم سیر صعودی داشته است. در این مدت یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۹۵۰ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۶/۴۳ درصد و از حیث ارزش ۷/۱۱ درصد افزایش یافته است.

مقصدهای اصلی؛ چین، امارات، هند و ...

در این مدت بیشترین میزان کالاها به کشور چین با ۱۲۲ میلیون و ۹۱۱ هزار دلار، امارات متحده عربی ۱۲۲ میلیون و ۲۵۱ هزار دلار، هند ۱۰۶ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار، کره جنوبی ۸۰ میلیون و ۱۵۹ هزار دلار و ژاپن ۷۸ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار صادر شده که به لحاظ ارزش، به جز کشور امارات متحده‌عربی که با ۳/۷ درصد کاهش روبه رو شده صادرات به دیگر کشورها افزایش یافته است.

اقلام عمده صادراتی

متانول(الکل متیلیک) با ۱۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، پروپان مایع شده با ۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، بوتان مایع شده با ۵۶ میلیون دلار، سایر مخلوط هیدروکربورهای بودار با ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، گرید نساجی ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، آمونیاک بدون آب با ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار، اتیلن با ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، بنزن با ۳۱ میلیون دلار، پسته تازه یا خشک کرده با ۲۷ میلیون و ۹۰۰هزار دلار و گل گوگرد خالص و گوگرد مرسوب کوئیدال با ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ده قلم عمده کالاهای صادراتی کشورمان در فروردین‌ماه سال جاری بودند.

در بین اقلام عمده کالاهای صادراتی به جز صادرات بوتان مایع شده، سایر مخلوط هیدروکربورهای بودار و پسته تازه یا خشک کرده که به ترتیب ۲/۴، ۸/۲۷ و ۸/۱۵ درصد کاهش داشته است، بقیه اقلام افزایش یافت.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در مدت مذکور ۴۰۷ هزار و ۱۶۰ دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۹ درصد رشد داشت.

از میزان کل صادرات غیرنفتی در فروردین‌ماه امسال ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار مربوط به تجارت چمدانی بود و ۱۷ میلیون و ۶۰ هزار دلار به بازارچه‌های مرزی تعلق داشته است.

واردات، بیشتر و بیشتر

در این مدت یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۹۵۰ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۶/۴۳ درصد و از حیث ارزش ۷/۱۱ درصد افزایش یافت.

امارات متحده عربی، آلمان، چین، سوئیس و کره جنوبی عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران در اولین ماه از سال جاری بودند که ۸/۵۰ درصد از وزن و ۴/۵۸ درصد از ارزش کل واردات کشورمان را به خود اختصاص دادند.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۲۰ دلار بوده که در مقایسه با سال قبل ۶/۸۰ درصد افزایش یافت.