به سمت جهانی شدن می‌رویم

گروه بازرگانی-انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی (DECO ۲۰۰۸) را طی روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه سال‌جاری در محل سالن همایش های صدا و سیما با حضور مسوولان بلند پایه کشوری، متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی، مدیران و صاحبان صنایع مرتبط با مبلمان و تولیدکنندگان و فروشندگان مبل و با مشارکت وزارتخانه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی برگزار می‌کند. به همین بهانه با مهندس علی انصاری، دبیرکل این کنفرانس گفت‌وگویی کوتاه انجام داده ایم که از نظرتان می‌گذرد.

*چرا تصمیم به برگزاری این کنفرانس گرفتید؟

امروزه با توسعه تکنولوژی کشورهای جهان و به ویژه توسعه بازارهای جهانی و ایجاد بازارهای مجازی در شبکه‌های ارتباطی رقابت بسیار نزدیک و فشرده‌ای میان کشورهای صاحب صنعت مبلمان تحقق یافته است.

حضور و فعالیت در این بازار پرچالش نیازمند توسعه دانش صنعتی، شناخت بازارهای جهانی و راه‌های نفوذ در آن و بهره‌گیری از دانش جهانی و پرورش خلاقیت فعالان صنعت مبل به ویژه تحول در عرصه طراحی و دکوراسیون داخلی است.کشور ما ایران با توجه به سابقه تاریخی درخشان در عرصه تمدن ‌آفرینی و فرهنگ سازی پیشینه بسیار عمیقی در صنعت مبلمان و طراحی داخلی داشته است.

متاسفانه به دلایل متعدد از جمله فقدان ساختارهای مناسب و خلاء در دانش فنی حضور کشور ما در بازارهای جهانی دچار چالش‌های بسیار شده است.

به‌رغم وجود پتانسیل‌های بسیار گسترده در این صنعت که در حدود ۸درصد اشتغال کشور را در اختیار داشته و بیش از ۵۵هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند، سهم ایران در بازارهای جهانی تقلیل یافته است.

با این مقدمه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران به عنوان اصلی‌ترین نهاد مدنی این صنعت در کشور با ارائه ایده کنفرانس مذکور و اجرای آن در صدد است که ضمن نهادینه سازی ارتباطات و تعاملات میان نهادهای دولتی و فعالان اقتصادی و صنعتی در این عرصه و شناخت بازارهای جهانی و دستیابی به راه‌های نفوذ در بازارهای جهانی این کنفرانس دو روزه را برگزار نماید.

بی‌شک با برگزاری این رویداد علمی زمینه رفع مشکلات ساختاری در عرصه تولید و ایجاد بسترهای توسعه صادرات مبل و همچنین معرفی تجربه‌های جهانی و برقراری ارتباطات ملی و بین‌المللی فراهم خواهد شد.

فکر می‌کنید در این کنفرانس چه نوآوری‌هایی ارائه گردد؟

این کنفرانس از چند زاویه حاوی نوآوری‌های بسیاری است. اول اینکه کنفرانس مذکور در سال نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. سالی که با تدبیر داهیانه مقام معظم رهبری برای توسعه خلاقیت نسل جوان و ایجاد تحول در همه شقوق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور نامگذاری شده است. بنابراین این کنفرانس که هر ساله برپا خواهد شد، در سال نوآوری و شکوفایی افتتاح می‌شود. در درجه دوم در کشور برای رصد کردن تحولات صنعت مبلمان و ارزیابی توان داخلی و بازخوانی جایگاه کشور در بازارهای جهانی نیاز به یک بستر علمی و پژوهشی وجود دارد. از این منظر به نظر می‌رسد کنفرانس مذکور، به عنوان رصدخانه و بستر ارزیابی توان ملی در این عرصه می‌تواند سهم این صنعت را در تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی ارزیابی کرده و بستر تعاملات ملی و بین‌المللی در این هنر صنعت به شمار می‌آید.

همچنین در این کنفرانس برای نخستین بار کارگاه‌های آموزش متعددی با حضور کارشناسان بین‌المللی و داخلی با موضوعات مرتبط با مبلمان و طراحی داخلی برپا خواهد شد. شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌های آموزشی با جدیدترین دانش‌ها، دستاوردها و تحولات صنعتی و علمی آشنا خواهند شد.

در حاشیه برگزاری این کنفرانس نمایشگاه اقتصادی و صنعتی مطلوبی برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه شرکت‌ها، بنگاه‌ها و صاحبان صنایع و نهادهای مالی واعتباری توان خود را به نمایش خواهند گذاشت.

یکی از ویژگی‌های عمده این کنفرانس حضور مسوولان بلندپایه و سخنرانی کارشناسان و مدیران و سفرای کشورهای خارجی، آلمان، ایتالیا، انگلستان و ترکیه می‌باشد.

لطفا درباره اهداف استراتژیک این کنفرانس توضیح دهید

برخی از اهداف کنفرانس عبارتند از:

- سرعت بخشیدن و ارتقای سیستم بازرگانی مبلمان از طریق بررسی موانع و معرفی راهکارهای مدرن و بین‌المللی و ایجاد باور اهمیت نوآوری در تولید و صادرات برای فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها وصنایع ایران در قالب یک حرکت ملی و تدارک بستر مناسب برای بهره‌مندی از تجارب کاربردی و حرفه‌ای در داخل کشور؛

- به‌کارگیری استعدادها و توانمندی‌های نخبگان ایرانی در زمینه مبلمان و دکوراسیون داخلی و تبدیل آن به قطب تولید و صادرات در خاورمیانه

- ایجاد بسترهای مناسب جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش تولید مبلمان و دکوراسیون داخلی.

- بهره‌گیری از تجربیات تولید انبوه و صادرات مبلمان و خدمات طراحی و دکوراسیون داخلی در جامعه صنعتی توسعه یافته و آشنایی با صاحب‌نظران داخلی و خارجی.

- ایجاد باور و اعتماد مدیریت کشور به رویکرد علمی نوآوری، تولید و صادرات و طراحی نوین و مدرن به جای رویکرد سنتی سرپوش‌گذاری و گریز از مسائل.

- بررسی موانع و مشکلات ساختاری و غیرساختاری تولید در عرصه صنعت مبلمان.

- شناخت بازارهای جهانی و راه‌های نفوذ در آن.

- توسعه دیدگاه‌های داخلی در عرصه صنعت مبلمان و ایجاد سیستم‌های خلاقیت و شکوفایی در این عرصه پرچالش اما موثر.

و حرف آخر؟

در پایان لازم می‌دانم به یک نکته حساس اشاره کنم که متاسفانه کشور ما، به عنوان یکی از کشورهای صاحب نام در صنعت مبلمان با پیشینه‌ای چندهزار ساله تاکنون رشته طراحی داخلی در دانشگاه‌های ما ایجاد نشده است، بنابراین امید دارم کنفرانس تجارت جهانی مبلمان، طراحی ودکوراسیون داخلی با حضور و اطلاع‌رسانی ارباب جراید و رسانه‌ها افق‌های بسیار روشنی را در مسیر پویایی و بالندگی این صنعت ایجاد نموده و زمینه‌های رشد و شکوفایی نسل جوان فعال‌ در این هنر-صنعت را فراهم نماید. به امید تحقق چنین روزی.