طلب 144 میلیون دلاری هند از واردکنندگان ایرانی برنج

گروه بازرگانی- تجار هندی مدعی شدند بابت صادرات ۲۰۰ هزار تن برنج ۱۴۴ میلیون دلار از ایران طلب دارند که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند.به گزارش فارس به نقل از « رویترز»، صادر‌کنندگان هندی می‌گویند با افزایش فشارها و سخت‌تر شدن انجام مبادلات تجاری بین دو کشور هند و ایران به دنبال تحریم‌های غرب، خریداران ایرانی بابت خرید حدود ۲۰۰ هزار تن برنج از هند به صادر‌کنندگان این کشور بدهکارند. بر اساس این گزارش که منابع رسمی آن را تایید نکرده‌اند، تجار ایرانی در ادامه استفاده از مسیرهای رسمی و پرداخت پول برنج خریداری شده از هند با مشکل مواجه شده‌اند. به گفته تجار هندی، مجموع مبلغ این بدهی به حدود ۱۴۴ میلیون دلار می‌رسد و بابت قراردادهای خرید برنج از هند در ماه‌های اکتبر و نوامبر بوده است. بیشتر صادر‌کنندگان برنج هند تا حداکثر ۹۰ روز برای پرداخت پول برنج به خریداران فرصت می‌دهند.بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هند حدود ۴۵ درصد نیاز سالانه ۹/۲ میلیون تنی برنج ایران را تامین می‌کند که بخش عمده آن شامل نوعی برنج معطر به نام باسماتی است. کارشناسان نسبت به سلامت ارقام دانه بلند این برنج تردید دارند و بحث‌هایی در مورد سمی بودن این برنج‌ها مطرح شده است. برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان واردات برنج باسماتی هند را به دلایل بهداشتی ممنوع کرده‌اند. در ایران هم سال گذشته، مناقشه سختی میان نهادهای مختلف وارد‌کننده و نظارت بر واردات بر سر آلودگی برنج هندی در گرفت که پرونده آن همچنان مفتوح است. ویجی ستیا، رییس اتحادیه صادر‌کنندگان برنج هند می‌گوید: این موضوعی جدی است و احتمال عدم پرداخت‌های بیشتری از جانب ایران وجود دارد.

وی افزود: ما از دولت خواسته‌ایم که در این مورد وارد عمل شود.اعمال تحریم‌های آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی، علیه ایران، موسسات مالی را از معامله با بانک مرکزی ایران بازداشته است.به گزارش «رویترز» اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته در مورد توقف صادرات نفت ایران به توافق رسیده و قرار است این تحریم‌ها از ۶ ماه بعد به مورد اجرا گذاشته شود. از زمان تصویب این تحریم‌ها قیمت نفت برنت دریای شمال که پایه محاسبه قیمت نفت اعضای اوپک است، بیش از ۱۱ دلار افزایش یافته است.از سوی دیگر به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی، ایران با تولید سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج هجدهمین تولیدکننده این محصول و پس از فیلیپین، نیجریه، عربستان سعودی، اتحادیه اروپا و عراق ششمین واردکننده این محصول در جهان محسوب می‌شود. بنا به این گزارش سالانه در ۱۹ استان کشور سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک برنج تولید می‌شود که از این میزان دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج سفید استحصال و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

استان مازندران نخستین تولیدکننده برنج کشور است و استان‌های گیلان، گلستان، فارس و خوزستان در رتبه‌های بعد از آن قرار دارند؛ اما حدود ۸۰ درصد تولید برنج در استان‌های مازندران و گیلان صورت می‌گیرد که با توجه به افزایش قیمت زمین در نواحی شمالی کشور، کشاورزان به فروش شالیزارهای خود روی آورده‌اند؛ اما وزارت جهاد کشاورزی اجازه تغییر کاربری شالیزارها را نمی‌دهد و سیاست خودکفایی برنج در سال ۹۲ را هدف قرار داده است. با وجود سیاست خودکفایی در تولید برنج، در ۹ ماهه امسال ۸۶۶ هزار تن برنج به ارزش ۷۴۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است. این درحالی است که مسوولان امر از افزایش ۲۲ درصدی تولید برنج در سال‌‌جاری خبر داده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، این میزان واردات متناقض با سیاست‌ خودکفایی برنج است و مسوولان باید مانع این حجم از واردات شوند؛ چراکه باتوجه به حجم واردات قبلی امسال و حتی سال آینده نیاز به واردات برنج وجود ندارد. یادآور می‌شود که چین با تولید بیش از ۱۲۷ میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در دنیا است که پس از آن کشورهای هندوستان، اندونزی، بنگلادش، ویتنام، تایلند، برمه، فیلیپین، برزیل و ژاپن عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج در سطح جهان محسوب می‌شوند.