گروه بازرگانی- معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت می‌گوید: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی این سازمان برای پرداخت جوایز صادراتی به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم در بودجه سال ۹۱ کل کشور پیشنهاد شده است.

به گفته کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، بودجه پیشنهادی صادرات کشور، با توجه به قیمت‌های پایه صادراتی و ضرایب موجود هر کالا تعیین می‌شود؛ بر این اساس اگر ضرایب صادراتی و قیمت‌های پایه را به مبالغ فعلی در نظر بگیریم، میزان مورد نیاز ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. گفته می‌شود هنوز جوایز صادراتی سال گذشته پرداخت نشده، با این حال بنا به اعلام دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران، فرآیند نوبت دهی به پرونده‌های متقاضیان دریافت جوایز صادراتی سال ۸۹ در سیستم یارانش از دی ماه فعال شده است و تمام متقاضیان که موفق به درج اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود در سیستم مکانیزه شده‌اند، می‌توانند پس از انجام مرحله ارسال در نوبت بررسی پرونده و دریافت جوایز مربوطه قرار گیرند.آن طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است محورهای حمایتی از صادرات کالا در سال ۹۱ توسعه تولید و صدور کالاهای ارگانیک، بسته‌بندی شکیل و در نظر گرفتن ارزش افزوده بالا برای صادرات خواهد بود.

صادرات ۴۳۹ میلیون دلاری فرش دستباف

معوق شدن پرداخت جوایز صادراتی در شرایطی است که قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران از صادرات ۶/۴۳۸ میلیون دلاری فرش دستباف در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری خبر داد. مهدی کاتب افزود: پیش‌بینی می‌شود در دو ماه آینده با برنامه‌ریزی برای ورود به برخی بازارهای جدید از جمله چین، قطر و برزیل صادرات پیش‌بینی‌شده فرش دستباف کشور را محقق کرد. وی تصریح کرد: آمار گمرک حکایت از صادرات ۶/۴۳۸ میلیون دلاری فرش دستباف در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری دارد که البته صادرات به دلیل مسائل عنوان شده با ۶/۳ درصد کاهش مواجه بوده است.وی همچنین به برگزاری دومین جشنواره فروش فرش دستباف اشاره و خاطر نشان کرد: امسال این جشنواره در ۲۲ استان کشور از ۲۲ بهمن‌ماه برگزار می‌شود که شعار آن «هر فروشگاه یک نمایشگاه» است؛ در حالی که سال گذشته تنها ۱۴ استان در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. کاتب ادامه داد: کشورهای امارات، آلمان و لبنان سه کشور اصلی وارد‌کننده فرش از ایران بودند؛ ضمن اینکه سنگاپور نیز نشان داد که در بازار کشورهای آسیایی می‌توان بر روی فروش فرش دستباف نیز برنامه‌ریزی کرد.