گروه بازرگانی- ارزش مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۵۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۰ رشد کرد و به مرز ۱۵ میلیارد دلار رسید. این آمار نشان می‌دهد که همسایه شمال غربی کشور، در صورت بحران رابطه تجاری با امارات امکان جایگزینی با این کشور را دارد. از سوی دیگر تازه‌‌ترین گزارش اتحادیه صادرکنندگان ترکیه نشان می دهد که در فاصله دسامبر ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۱ ارزش صادرات این کشور با ۲/۱۸ درصد رشد به ۶/۱۳۴ میلیارد دلار رسیده است. وزیر اقتصاد ترکیه با اعلام این آمار از آن به عنوان یک «رکورد» در تاریخ تجارت این کشور نام برده است. این گزارش که روی سایت «زمان» نیز قرار گرفت باز تاب‌های قابل توجهی داشت و بیش از هر چیز نشانگر عزم ترک‌ها در گسترش روابط تجاری با همسایگان خود و از جمله کشورهای عربی است. صادرات ترکیه طی نه سال گذشته ۷/۳ برابر بیشتر شده است. ماه دسامبر سال گذشته طی ۳۶ ماه گذشته بالاترین آمار صادرات را رقم زده به طوری که در این ماه ۲/۱ میلیارد دلار کالا به آلمان صادر شد و عراق، انگلستان، آمریکا، فرانسه هر یک به ترتیب با ۹۳۵، ۶۶۰، ۵۶۷ و ۵۵۱ میلیون دلار در صدر کشورهای مقصد صادرات ترکیه قرار گرفته‌اند. در همین ماه عربستان سعودی، هلند، آذربایجان، مصر، مالتا و چین دیگر مقاصد عمده صادرات ترکیه بوده‌اند. صادرات خودرو، مواد شیمیایی، خرده فروشی و آهن و فولاد مهم‌‌ترین جایگاه را در کل صادرات ترکیه داشته به گونه‌ای که در ماه دسامبر ۸/۱ میلیارد دلار خودرو به عراق و آلمان صادر شده است. به گزارش «ایرنا»، حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه فقط در ماه نوامبر (آبان و آذر) سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی به میزان ۰۶/۲۰ درصد نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۰ به یک میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار رسید تا حجم مبادلات بازرگانی دوکشور در ۱۱ ماه اول سال گذشته با بیش از ۹۹۳/۵۴ درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ۱۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۱۹۷ هزار دلار برسد.

محاسبات خبرنگار ایرنا از آمار موسسه آمار دولتی ترکیه که به تازگی منتشر شد، نشان می‌دهد، با فرآیند فعلی حجم مبادلات دوکشور در سال ۲۰۱۱ از مرز ۱۶ میلیارد دلار خواهد گذشت که حداقل یک‌میلیارد دلار فراتر از انتظارات و تخمین‌های دست‌اندرکاران مناسبات تجاری ایران و ترکیه است و اما گزارش « ایرنا» نیز نشانگر این است که در یازدهمین ماه سال ۲۰۱۱ میلادی صادرات ترکیه به ایران با ۴/۴ درصد کاهش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۰ از ۳۳۵ میلیون و ۹۶۱ هزار دلار به ۳۲۱ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار رسید. این برای دومین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی است که صادرات ترکیه به ایران با کاهش روبه رو می‌شود. در ماه اکتبر همان سال نیز صادرات ترکیه به ایران بیش از ۱۱ درصد کاهش داشت.

در مقابل واردات ترکیه از ایران با افزایش قابل توجهی نسبت به دوره مشابه سال گذشته از ۸۱۲ میلیون و ۹۲ هزار دلار به یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۱ میلادی نیز صادرات ترکیه به ایران با ۷/۲۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۰ میلادی از دو میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۵۰۱ هزار دلار به سه میلیارد و ۲۴۹ میلیون و ۷۶۲ هزار دلار رسید.

در همین دوره واردات ترکیه از کشورمان که بخش عمده آن را سوخت فسیلی تشکیل می‌دهد با ۸/۶۷ درصد افزایش از شش میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۵۶۶ هزار دلار به ۱۱ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار رسید تا حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در این دوره با بیش از ۹۹/۵۴ درصد افزایش از ۹ میلیارد و ۶۰۵ میلیون و ۵۶۶ هزار دلار به ۱۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۱۹۷ هزار دلار برسد. در این دوره سهم ایران در کل صادرات ترکیه برابر ۷/۲ درصد و در کل واردات این کشور برابر ۳/۵ درصد برآورد شده است.

به گفته ناظران، رقم فعلی در مناسبات تجاری دو کشور در حالی تحقق می‌یابد که تجارت بسیاری از کشورها تحت تاثیر رکود حاکم بر بازارهای جهانی به ویژه در اروپا، رو به کاهش بوده است.

از سوی دیگر حجم تجارت دو کشور در حالی رشد می‌کند که مناسبات تجاری ایران و ترکیه هنوز فاقد مکانیزم‌های موثر و کارآ برای هموارسازی و آزاد سازی تجارت بین دو کشور است.

پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور، هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری تعیین شده توسط مقامات بلندپایه دو کشور در یک دوره میان مدت محقق شود.