گروه بازرگانی- اتاق بازرگانى بین‌المللى (ICC) در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «شاخص بازارهاى آزاد» عنوان کرده که «حمایت از تجارت آزاد» که از سوى کشورهاى گروه 20 در نشست اخیر فرانسه مورد تعهد قرار گرفت، با عملکرد اخیر این کشورها منطبق نیست.

به گزارش کمیته ایرانى ICC، این تحقیق که به همت بنیاد تحقیقاتی ICC صورت گرفته، نشان مى‌دهد که آلمان با کسب بیشترین میزان رقم شاخص آزادسازى تجارى در راس کشورهاى گروه ۲۰ قرار دارد و پس از آن انگلستان، عربستان سعودى، فرانسه و استرالیا موفق به کسب رتبه‌هاى بعدى شده‌اند. این در حالى است که ایالات‌متحده آمریکا با کسب رتبه سى و نهم در میانه فهرست کشورها قرار دارد و در نزدیکى آن، ژاپن در رتبه چهل و سوم قرار گرفته است. پایین‌ترین رتبه در میان کشورهاى گروه ۲۰ متعلق به برزیل است و ۵ کشور چین، مکزیک، روسیه، آرژانتین و هند به سطوح پایین‌تر از میانگین شاخص سقوط کرده‌اند. اتاق بازرگانی با انتشار این گزارش همزمان با نشست وزراى امور خارجه در سازمان تجارت جهانى (WTO)، بر نیاز مبرم به فرارفتن از بن بست دور دوحه و به نتیجه رساندن مذاکرات تاکید کرده است. اما این امر هدایت و راهبرى قوى‌تر بزرگترین اقتصادهاى دنیا و تنظیم مناسب الگوى شرایط آزادسازى تجارت را مى‌طلبد. جرارد ورمز (Gerard Worms) رییس ICC می‌گوید: تهدید افزایش اعمال سیاست‌هاى حمایت گرایانه که ازاقتصادهاى عمده جهان نشات گرفته، دردسر ساز است و ما نیاز به آزاد کردن بازارها به جاى ایجاد موانع در جریان تجارت براى رشد اقتصاد جهان و اشتغالزایى داریم.
کشورهاى مورد بررسى در این گزارش - که 95 درصد کشورهاى واردکننده کالاها و خدمات را در سال 2009 در اختیار داشته اند - شامل منطقه گسترد هاى از جهان شامل 35 کشور توسعه یافته، 37 کشور در حال توسعه و 3 جمهورى مستقل از اتحاد جماهیر شوروى سابق (روسیه، اوکراین و قزاقستان) می‌شود.

هدف ارائه شاخص بازارهاى آزاد ICC که قرار است سالانه منتشر شود، نظارت بر آزادسازى تجارت و سرمایه‌گذارى به منظور ارائه یک معیار کسب وکار براى سیاست‌گذاران است.جین گاى کریر (Jean-Guy Carrier) دبیرکل ICC گفت: شاخص بازارهاى آزاد ICC تنها شاخص براى برآورد تاثیر سیاست‌هاى دولتى بر آزادسازى تجارت است.
وی اظهار امیدواری کرده است که این گزارش در ارائه تصویرى از عملکرد نسبى کشورها مفید باشد. رتبه کشورهاىبرگزیده از آنالیز داده بر اساس چهار نمایه: آزادى تجارت، نظام خط مشى تجارى، سرمایه بین‌المللى و زیرساخت‌هاى لازم براى تجارت به دست آمده است. نمره نهایى با توجه به مقول ههاى عملکرد «آزادترین، عالى»، «بالاتر از میانگین»، «متوسط »، «پایین‌تر از میانگین» و «خیلى ضعیف» تعیین شده است که تنها دو اقتصاد هنگ کنگ و سنگاپور در دوره مورد بررسى در گروه «عالى» قرار گرفته اند. 23 کشور که عمدتا شامل کشورهاى اروپایى هستند در گروه دوم بالاتر از «میانگین» جاى دارند. به جز آلمان که با کسب رتبه نوزدهم بالاترین رتبه را در میان کشورهاى این منطقه به دست آورد، کشورهاى واقع در این گروه به طور کلى داراى جمعیت زیر 15 میلیون نفر هستند.
یکى دیگر از اقدامات اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی، راه‌اندازى دستور کار تجارت جهانى است که با هدف همکارى فعالان کسب‌وکار و نمایندگان دولت‌ها براى انجام گفت‌وگوهاى موثرتر و پاسخ به درخواست سران کشورهاى گروه ۲۰ در نشست اخیر کن، مبنى بر ارائه رهیافت‌هاى جدید براى مذاکرات تجارى صورت گرفته است.
یادآور می شود که اتاق بازرگانى بین المللى ماه گذشته در واکنش به نتایج اجلاس سران گروه 20 در کن با صدور بیانیه اى از این گروه خواست که «تجارت و سرمایه گذارى» را محور اصلى برنامه کارى خود براى رشد و ایجاد اشتغال قرار دهند. بر اساس برآورد سازمان همکارى اقتصادى و توسعه (OECD) به ازاى 10 درصد از تجارت که در میان کشورهاى گروه 20 آزاد شود، نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد.