احتمال توقف ترخیص میوه‌های وارداتی

گروه بازرگانی- چند روز پس از آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت رسما از «عدم‌ثبت سفارش مرکبات در این وزارتخانه» خبر داد، رییس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد که احتمال واردات از طریق گشایش اعتباری نیز وجود دارد که آن‌وقت مهلت برای واردات هر محصول بیش از شش ماه نیز خواهد بود. وی همچنین توقف ترخیص میوه‌های وارداتی را نیز محتمل دانست. همچنین معاون توسعه بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه اقدام بازرسی از بازار میوه برای بررسی چگونگی واردات این محصولات، توقف ترخیص میوه در گمرک و اعتبارسنجی مدارک واردات آنها و تشکیل کمیته مدیریت واردات محصولات کشاورزی خبر می‌دهد. حمید صافدل در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد واردات میوه‌هایی که ممنوع بودن ثبت سفارش آنها در مهر ماه سال گذشته و برخی دیگر در خرداد ماه امسال اعلام شده بود، گفت: وقتی ثبت سفارش واردات محصولی انجام می‌شود اعتبار اولیه آن‌، در حد شش ماه است. بدیهی است چنانچه برای این ثبت سفارش گشایش اعتباری یا برات بانکی صورت پذیرفته باشد، چون عملا این تجارت از سند و توافقنامه داخلی به تجارت تحت پوشش بانک قرار می‌گیرد، استمرار این شرایط متناسب با شرایط بانکی خواهد بود. وی ادامه داد: احتمال اینکه بعضی از واردکنندگان از طریق گشایش اعتباری بانکی یا برات‌های بانکی میوه‌های وارداتی خود را تحت پوشش قرار بدهند، وجود دارد. به همین دلیل زمانی بیش از شش ماه را هم برای انجام واردات می‌توان متصور شد؛ چرا که در آن دوره بعد از شش ماه می‌توانند براساس گشایش اعتباری خود وارد کرده باشند.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد حداکثر مهلت زمانی گشایش اعتباری هر کدام از واردکننده‌ها که به تبع آن، بتوانند کار واردات خود را انجام دهند، اظهار کرد: این موضوع بستگی به شرایط گشایش اعتبار دارد. مثلا در ماده ۱۱ آیین‌نامه قانون واردات و صادرات شرایطی را تحت‌عنوان حقوق مکتسب واردکننده تعریف کرده‌اند و از آنجایی که محتمل است قانون تغییر کند و کسانی قبل از اعلام تغییرات اقدامی را انجام دهند، بنابراین این قانون یکسری حمایت‌هایی را از واردکننده انجام داده است. مثلا اگر حمل کالا دریایی، هوایی یا از راه دوری باشد، می‌تواند همچنان کالای خود را با همان تعرفه قبلی وارد کند. وی اضافه کرد: براین اساس، اگر قانون تغییر کند و همزمان با آن، تعرفه هم تغییر کند، امکان ورود بین ۲۱ تا ۵۵ روز با استفاده از همان شرایط قبلی وجود دارد اما اگر محدودیتی در ثبت‌ سفارش اعلام شود و تعرفه تغییری نکند، واردکننده می‌تواند تا شش ماه پس از ثبت سفارش آن محصولات عمل واردات را انجام دهد یا اینکه تحت شرایط گشایش اعتباری بانکی این کار را انجام دهد.

این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد توقف ترخیص میوه و اعتبارسنجی مدارک آنها نیز توضیح داد: این اقدام جدیدی است که می‌خواهیم انجام دهیم. هرچند رقم اعلام شده در مورد واردات میوه‌ها بالا نبوده اما از نظر ما تخلف هر چقدر هم که کم باشد باز هم تخلف است و هیچ‌گونه اغماضی نخواهیم کرد، ولو اینکه رقم کمی باشد. این درحالی است که طبق آمارهای گمرک در هفت ماهه امسال حدود ۲۴ میلیون دلار میوه‌هایی که ممنوعیت آنها در مهرماه سال گذشته اعلام شده بود، وارد شده است. از سوی دیگر یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی، درباره مرجوعی شدن محموله مرکبات در سیرجان گفت: احتمالا محموله مرکبات در سیرجان به دلیل آلودگی و نداشتن مجوزهای بهداشتی برگشت داده شده است. علی‌اکبر یاسمی در گفت‌وگو با «مهر» درباره ردیابی و کنترل ورود محصولات کشاورزی خسارت‌زا و غیر‌بومی گفت: هر محموله‌ای که وارد کشور می‌شود باید بر اساس قانون ۱۱ حفظ نباتات کنترل شود و سپس شرایط قرنطینه را اخذ کند.به گفته وی هر نوع مجوز در زمینه نوع، مقدار، تعرفه و زمان ورود محصولات کشاورزی به کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.