پیشنهاد تازه مرتضوی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

گروه بازرگانی رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاد کرد که با دادن حق کشف به مردم و مامورانی که به صورت محدود در مبادی ورودی مستقر هستند، جریان شناسایی و کشف کالاهای قاچاق همه‌گیر شود.

سعید مرتضوی در نشست بررسی روند اجرای تفاهم‌نامه ایجاد و بهره‌برداری از سامانه رهگیری کالای وارداتی، تصریح کرد: یکی از محور‌های فرمایش مقام معظم رهبری در فرمان بی‌نظیرشان در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بحث مبارزه‌ موثر از قبل از مبادی تا سطح عرضه است و اگر بخواهیم به این فرمان عینیت ببخشیم و در عمل ساز و ‌کاری برای اجرای فرمان داشته باشیم، یکی از موثر‌ترین ساز و کار‌ها، مبارزه نرم‌افزاری و از محور‌های آن ایجاد سامانه رهگیری کالاهای وارداتی است. وی با اشاره به همایش راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در تیر ماه سال‌جاری برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش رییس‌جمهور بر شناسنامه‌دار‌کردن کالاها، پیوستن به ایران کد و مبارزه نرم‌افزاری با موضوع قاچاق کالا و ارز تاکید کردند و از وزارت بازرگانی وقت خواستند که هرچه سریع‌تر این موضوع را عملیاتی کند.

مرتضوی ادامه داد: زمانی که سامانه‌ رهگیری کالاهای وارداتی به اجرا در آید، کلیه کالاهایی که بدون پرداخت حقوق گمرکی از گمرک ترخیص شده‌اند، شناسایی و شناسنامه‌دار می‌شوند و هر کالای غیرقاچاق که وارد شده باشد به راحتی با مراجعه ماموران امر شناسایی و ضبط می‌شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با اشاره به قدیمی‌بودن قوانین و مقررات مقابله با قاچاق خاطرنشان کرد: متاسفانه با قوانین موجود در کشور ریسک قاچاق بالا نیست، چون این قوانین و مقررات مربوط به ۷۸ سال پیش است؛ بنابراین نیاز‌های آن زمان با نیازهای حال حاضر قابل مقایسه نیست، چون شگرد‌های قاچاقچیان و موقعیت کشور‌های همجوار نیز تغییر یافته و تفاوت پیدا کرده است. مرتضوی تصریح کرد: ما با قانون ۷۸ سال پیش نمی‌توانیم مبارزه جدی و موثری در حوزه قاچاق کالا و ارز داشته باشیم به همین دلیل بر اساس مصوبه‌ دولت و تلاش همکاران و اعضای مجموعه‌ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لایحه‌ای را تحت عنوان «قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در ۷۴ ماده و ۶۴ تبصره تدوین و به دولت ارائه کردیم که با قید یک فوریت در مجلس تصویب شد و در چند روز گذشته بررسی و رسیدگی به این لایحه در کمیسیون مربوط به اتمام رسید و تمام موارد قانون تماما تصویب شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه در قانون جدید، جرائم سازمان یافته و جرائم مجریان حرفه‌ای در قاچاق کالا و ارز تعریف شده و مجازات‌های سنگین و بازدارنده برای این مجریان در نظر گرفته شده است با طرح قانون در صحن علنی مجلس و تصویب هرچه سریع‌تر آن، به حداقل رسیدن قاچاق کالا و ارز را در کشور شاهد باشیم. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از دستگاه‌های ایکس ری در گمرک‌ها را از جمله راهکارهای موثر شناسایی کالاهای قاچاق ذکر کرد و گفت: تمام گمرک‌ها باید به فن‌آوری‌های نوین روز تجهیز شوند و ایکس‌ری یکی از این تجهیزات است، چرا که با دستگاه ایکس ری کامیون‌هایی که از مرز خارج می‌شوند، عکسبرداری شده و با کالاهای موجود درون آن مطابقت داده می‌شود، چنانچه حتی یک کالا از کانتینر کم شده باشد، ایکس ری نشان می‌دهد. وی تجهیز گمرک به فن‌آوری‌های روز و مکانیزه‌شدن ترانزیت کالا در کشور‌ را از برنامه‌های جدی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذکر و ابراز امیدواری کرد: این موضوع تا پایان سال در گمرک کشور نهایی شود.

به گفته مرتضوی کار بررسی و رسیدگی به مواد قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون‌های مجلس به پایان رسیده و در صورت تصویب قانون در صحن مجلس، به حداقل رسیدن میزان قاچاق کالا و ارز در کشور را شاهد خواهیم بود.