نگرانی اتاقی‌ها از «اتاق سازی» موازی

گروه بازرگانی - دبیر کل اتاق تهران در واکنش به عزم کمیسیون کشاورزی مجلس برای تاسیس اتاق کشاورزی و صنایع غذایی گفت: اتاق تهران اجازه نمی‌دهد مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی کشور تکه‌تکه شود. محمدمهدی راسخ گفت: همه باید تلاش کنیم تا از تجزیه اتاق جلوگیری کنیم. راسخ این نکته را نیز یادآوری کرد که در دوره قبل هیات نمایندگان اتاق تهران با صادق خلیلیان؛ وزیر جهاد کشاورزی رایزنی‌های متعددی برای حضور نمایندگان این وزارتخانه در هیات نمایندگان اتاق تهران صورت گرفت؛ اما وی با ادعای اینکه تعداد کرسی‌های در نظر گرفته شده برای وزارت کشاورزی در اتاق تهران اندک است خواستار تغییر قانون اتاق شده بود و ایشان خواسته اش این است که از میان ۲۰ نماینده دولتی، ۷ کرسی در اختیار وزارت کشاورزی قرار بگیرد.

همچنین تشکیل اتاق اصناف که شورای اصناف کشور به طور جد به دنبال اجرایی شدن آن است به نگرانی‌های نمایندگان بخش خصوصی دامن زده است. علی‌اکبر جوان جاویدان در نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران این نگرانی را یادآوری کرد و گفت: بنا بر آمارهای رسمی، حدود ۳ میلیون واحد صنفی در حال حاضر در کشور به طور رسمی فعالیت اقتصادی دارند که از این میزان تنها نزدیک به ۲ میلیون واحد صنفی از اتحادیه‌ها و وزارتخانه‌ها و نیروی انتظامی مجوز فعالیت دارند.

جاویدان خاطرنشان کرد: جای تامل دارد که یک سوم از واحدهای صنفی فعال در کشور به‌رغم جا و مکان مشخص مجوز فعالیت ندارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که مشکل شورای اصناف تبدیل این شورا به اتاق نیست و موضوعات دیگری در فهرست مشکلات اصناف وجود دارد که باید در اولویت قرار بگیرد.

شناسایی دستگاه‌های مرتبط با اختلاس

در ادامه هشتمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران، موضوعات دیگری نیز مطرح شد از جمله آنکه مجتبی خسروتاج موضوع اختلاس ۳ هزار میلیاردی را مورد اشاره قرار داد و این گونه سوال کرد که کدام دستگاه‌ها تسهیلات غیرقانونی در اختیار عوامل اختلاس قرار داده‌اند و باعث آسیب به ساختار رقابت در کشور شده‌اند؟ او خواستار آن شد که اتاق تهران در راستای حفظ فضای رقابتی در اقتصاد کشور پیگیر این مساله باشد که کدام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در کمک به اختلاس‌گران همکاری داشته‌اند.

اعتراف معاون اول رییس‌جمهور

احمد پورفلاح نیز به نکته جالبی از سخنان اخیر معاون اول رییس‌جمهور اشاره کرد. او گفت: در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران، آقای رحیمی اعلام کرد که دولت برای کمک به صنایع و بخش خصوصی محدودیت منابع دارد. پورفلاح اضافه کرد که این برای نخستین بار است که یک مقام دولتی چنین از کمبود منابع مالی برای کمک به صنایع و واحدهای تولیدی خبر می‌دهد؛ در حالی که همواره بخش خصوصی بر این نکته تاکید داشته و آن را فریاد زده است؛ اما دولتمردان ادعای کمبود منابع را رد می‌کردند.

گسترش بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها

ابوالحسن خلیلی نیز یکی از اثرات منفی اختلاس اخیر را بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها عنوان کرد و یادآور شد که اختلاس ۳ هزار میلیاردی اثرات سوء خود را روی سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها به مرور نمایان کرده؛ به گونه‌ای که جذب سپرده‌های مردم کند شده است.

به گفته خلیلی، بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها و کاهش سپرده‌ها می‌تواند در اعطای تسهیلات مالی به بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع اثر سوء بگذارد.

غضنفری، میهمان صبحانه‌خوری اتاق پایتخت

محمدمهدی راسخ همچنین از آغاز دور جدید نشست‌های صبحانه با مسوولان اتاق تهران خبر داد و گفت که دعوت‌نامه‌های اتاق تهران برای ۱۰ چهره دولتی از جمله وزرای کابینه دولت و شهردار و رییس شورای شهر تهران و نیز رییس سازمان صدا و سیما ارسال شده است.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران در عین حال خبر داد که وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین میهمان نشست‌های صبحانه با مسوولان اتاق تهران خواهد بود.