معرفی 50 صادرکننده نمونه سال در پایان مهرماه

گروه بازرگانی- معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: در پانزدهمین دوره برگزاری روز ملی صادرات از ۵۰ صادر‌کننده نمونه در بخش‌های کشاورزی، صنایع و معادن، فنی و مهندسی، گردشگری و... تقدیر می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، فتح‌‌الله کرمانشاهی، صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها دانست و گفت: این عوامل می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی موجب افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها در عرصه‌های بین‌المللی شود. کرمانشاهی ادامه داد: از سال ۱۳۷۶، ۲۹ مهرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی با اشاره به انتخاب یک روز از سال به عنوان روز ملی صادرات که موجب گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومی صادراتی کشور و تشویق صادر‌کنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نسبت به برگزاری روز ملی صادرات اقدام می‌کنند و با حضور رییس‌جمهور و جمعی از تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان توانمند کشور، محققان، پژوهشگران، صاحبنظران و دانشجویان از بنگاه‌های صادراتی برتر تقدیر به عمل می‌آید که امسال به دلیل مصادف شدن ۲۹ مهرماه با روز جمعه این مراسم در روز شنبه۳۰ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تقویت عزم ملی برای صادرات و گسترش فرهنگ عمومی صادرات، معرفی الگوهای صادراتی موفق در عرصه تولید صادرات گرا، ارتقاء شان و منزلت اجتماعی صادرکنندگان و گسترش فرهنگ تولید برای صادرات و همچنین تبیین سیاست‌های صادراتی و معرفی توانمندی‌ها و چهره‌های شاخص صادراتی کشور را از مهم‌ترین اهداف برپایی روز ملی صادرات عنوان کرد.

کرمانشاهی فرآیند انتخاب صادر‌کنندگان نمونه را تشریح کرد و ادامه داد: همه ساله و قبل از آغاز سال جدید روابط و معیارهای کمی و کیفی انتخاب صادرکنندگان نمونه توسط کارگروهی یازده نفره به مسوولیت سازمان توسعه تجارت ایران و متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کار و امور اجتماعی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، گمرگ ایران، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، اتاق تعاون مرکزی و تشکل ذی‌ربط اطلاع‌رسانی می‌شود و مطابق ضوابط تعیین شده تجار و صادرکنندگان واجد شرایط نسبت به ثبت‌‌نام در گروه مرتبط با ارائه مدارک اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: تعداد کل متقاضیان ثبت‌‌نام شده در سیستم الکترونیکی در سال‌جاری ۵۴۸ واحد بوده است که در هر گروه و زیرگروه منجر به دریافت و بررسی ۲۱۰ پرونده شده است که نتیجه نهایی فرآیند انتخاب در سال ۹۰، معرفی ۵۰ واحد نمونه صادراتی کشوری است.

کرمانشاهی تصریح کرد: از میان ۵۰ صادرکننده نمونه در روز ملی صادرات در سال ۹۰ تعداد ۱۵ صادر‌کننده برای نخستین‌بار، ۱۸ صادر‌کننده برای دومین بار، ۱۳ صادر‌کننده برای سومین بار، پنج صادر‌کننده برای چهارمین بار، پنج صادر‌کننده برای پنجمین بار به این عنوان در سطح کشور دست یافتند که در گروه‌ها و بخش‌های کشاورزی، صنایع و معادن، بازرگانی عمومی، خدمات فنی و مهندسی، بخش گردشگری، نرم افزار، خدمات فرهنگی، هنری، بصری و سمعی، حمل و نقل، نیروی کار و ‌های تک فعالیت می‌کنند.

ابلاغ دستورالعمل حمایت از صادرات

از سوی دیگر مدیرکل دفتر امور بنگاه‌ها در سازمان توسعه تجارت ایران از ابلاغ دستورالعمل حمایت از صادرات سال ۸۹ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، گیتی توانا ضمن اعلام این خبر، علت تاخیر ابلاغ دستورالعمل حمایت از صادرات سال ۸۹ کشور را مشکلات بودجه‌ای عنوان کرد و گفت: این دستورالعمل که هم‌اکنون آماده ابلاغ است همانند سال‌های گذشته شامل حمایت از صادرات کالا، صادرات خدمات و همچنین حمایت از توسعه زیرساخت‌های صادراتی و مشارکت در رویدادهای مهم تجاری بین‌المللی است.

توانا همچنین تصریح کرد: این دستورالعمل موارد حمایتی جدیدی را نیز در خود دارد که از آن جمله می‌توان به حمایت از صادرات محصولات فرهنگی و هنری و حمایت از صادرات مازاد نیروی کار اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور بنگاه‌ها در سازمان توسعه تجارت، در پایان این نوید را به صادرکنندگان داد که با ابلاغ این دستورالعمل شرایط قانونی برای تشکیل پرونده متقاضیان جوایز صادراتی فراهم خواهد شد و صادرکنندگان پس از اعلام شدن زمان مراجعه به سامانه یارانش می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. یادآور می‌شود بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان جوایز صادراتی صادرکنندگان هنوز پرداخت نشده است.