برنج؛ ابهام مصرف و نابسامانی واردات!

در حالی ‌که بنا به آمار وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه‌ برنج در کشور ۳۶ کیلوگرم است، وزارت بازرگانی مصرف سرانه‌ این محصول را ۴۵ کیلوگرم ارزیابی کرده است که بر این اساس سالانه بیش از یک میلیون تن برنج خارجی وارد می‌شود، در حالی که مسوولان بخش کشاورزی معتقدند که بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج خارجی لازم نیست. به گزارش «ایسنا» مصرف سرانه‌ برنج در کشورمان ۳۶ تا ۳۷ کیلوگرم بوده که از دو سال پیش طبق اعلام وزارت بازرگانی مصرف سرانه‌ برنج به ۴۵ کیلوگرم افزایش یافته است. این اختلاف‌نظر در مصرف سرانه‌ برنج که میان دو وزارتخانه اعلام می‌شود، باعث نابسامانی واردات شده است؛ چراکه براساس مصرف سرانه‌ای که وزارت بازرگانی اعلام کرده سالانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و بیش از یک میلیون تن واردات برنج خارجی لازم است، اما بنا به آمار وزارت کشاورزی و تولید‌کنندگان، مصرف سرانه‌ برنج بدون افزایش، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تامین نیاز کشور کافی است.

طی سال‌های اخیر واردات برنج‌های پاکستانی و تایلندی شدت گرفته و هر ساله یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد بازار مصرف کشورمان شده، اما سال گذشته به دلیل اشباع‌بودن بازار از برنج‌های وارداتی و مصرف‌نشدن محصولات خارجی سال‌های ماقبل آن، حدود ۹۰۰ هزار تن برنج وارد شد.

طبق آمار گمرک کشور طی چهار‌ ماه ابتدای امسال نیز ۳۹۷ هزار تن برنج به ارزش بیش از ۳۴۲ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. با این حال چندی پیش واردات برنج به دستور رییس‌جمهور ممنوع اعلام شد.