افزایش قاچاق سوخت به افغانستان

گروه بازرگانی - معاون دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از افزایش قاچاق سوخت به افغانستان خبر داد. امیری که توقف ترانزیت سوخت به این کشور را عامل افزایش تردد کامیون‌های حامل سوخت قاچاق می‌دانست، خواستار چاره اندیشی در این باره شد. در ششمین جلسه کمیسیون حمل‌و‌نقل و ارتباطات اتاق تهران، محسن صادقی‌فر، معاون امور بندری مناطق وی‍‍ژه سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی مختصر از برگزاری سومین نشست مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشور‌های حوزه دریای خزر ارائه کرد که به گفته او نمایندگان کشور‌های حوزه دریای خزر نسبت به «تاسیس شرکت‌های کشتیرانی مشترک با حضور نمایندگان بخش خصوصی»، «تاسیس اتحادیه شرکت‌های کشتیرانی کشورهای حوزه دریای خزر» و همچنین «تدوین یادداشت تفاهم پنج‌جانبه در مورد کنترل و بازرسی، جست‌وجو و نجات در دریا، مبارزه با آلودگی نفتی دریا، ایمنی و آتش نشانی» به توافق رسیده‌اند. صادقی‌فر ابراز امیدواری کرد که با تاسیس اتحادیه شرکت‌های کشتیرانی کشور‌های حوزه دریای خزر مشکلات موجود در این حوزه برطرف شود.

صعود فاجعه بار قیمت‌ها

اما پس از گزارش صادقی‌فر، نوبت به «حسن مومنی» رییس هیات‌مدیره شرکت‌های مسافربری رسید تا با اعلام خبر افزایش سرسام‌آور قیمت «قطعات یدکی»، «لاستیک» و «اتوبوس» این افزایش قیمت را فاجعه بار بخواند. مومنی با اشاره به روند افزایشی قیمت اتوبوس گفت: «از سال ۷۴ تاکنون، قیمت اتوبوس از ۲۵ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است». مومنی برای سایر اعضای کمیسیون حمل‌و‌نقل توضیح داد که فعالان این صنعت با کمبود قطعات یدکی مواجهند و اغلب این قطعات را با هزینه‌هایی گزاف تهیه می‌کنند.

به گفته مومنی کیفیت این قطعات که معمولا به برندهایی معتبر مزین هستند، بسیار نازل است.

«آدم‌ن‍‍‍ژاد» معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به آنچه مومنی آن را فاجعه‌بار خوانده بود، گفت: «موضوع افزایش قیمت‌ها، موضوعی است که سازمان راهداری نیز با استعلام از سازمان حمایت، درصدد تعیین تکلیف آن است». او گفت: «براساس گزارشی که از استان‌ها رسیده است، لاستیک ۳۶ درصد و روغن موتور ۲۱ درصد با افزایش قیمت مواجه شده است که البته به‌رغم افزایش قیمت‌ها، تغییر محسوسی در نرخ حمل‌و‌نقل بین‌شهری ایجاد نشده است.»

در ادامه، اعلام نتایج مذاکرات نمایندگان کمیسیون حمل‌و‌نقل و مرکز پژوهش‌های مجلس بر سر اصلاح لایحه قاچاق کالا و ارز به «امیری» معاون دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای محول شد که او در این باره توضیح داد: «براساس ماده ۸ قانون قاچاق کالا و ارز که به عنوان یکی از مصادیق قاچاق مطرح است، در روند ترانزیت کالاها چنانچه اظهارنامه نادرست تشخیص داده شود، محموله قاچاق قلمداد خواهد شد.»

اما امیری گفت که پس از مذاکره با کارشناسان مرکز پژوهش‌ها «ترانزیت» به عنوان یک استثنا از دایره مصادیق قاچاق خارج شد و این امر براساس آنچه در قانون امور گمرکی پیش‌بینی شده تعیین تکلیف خواهد شد.

«فرود عسگری»، مدیرکل دفتر واردات گمرک نیز از مراحل پیشرفت سازوکارهای کاهش ایستایی کالا در گمرک سخن گفت. به گفته او، مواد اولیه واحدهای تولیدی با تعهد مدیرعامل و مدیر کنترل کیفیت این واحد‌ها از ارسال چندین‌باره به آزمایشگاه معاف می‌شوند و البته اینکه کالای مورد تایید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دیگر نیازی به مجوز گمرک نخواهند داشت. او در ادامه تعطیلی تعدادی از بازارچه‌های مرزی را که اخیرا هیات وزیران حکم ممنوعیت ورود کالا از آنها را صادر کرده است مورد اشاره قرارداد و گفت: «از میان ۵۷ بازارچه مرزی، ورود و خروج کالا از ۳۱ بازارچه غیر فعال ممنوع اعلام شد که به نظر می‌رسد این تصمیم، زمینه‌ساز کاهش قاچاق کالا شود.»

در همین حال «سیدحمید حسینی»، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل و ارتباطات از موانع جدید نقل و انتقال درآمد ناشی از مبادلات تجاری سخن گفت و اینکه «به‌رغم افزایش دو برابری حجم صادرات، واردات با رقم ۲۳ میلیارد دلار همچنان نسبت به ارزش صادرات پیشتاز است.» او گفت: «این در حالی است که متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۵۰۰ دلار و نرخ کالای صادراتی ۴۵۰ دلار برآورد می‌شود.»