نگرانی از اسراف در هزینه‌های دولتی

گروه بازرگانی - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با استناد به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شاخص میزان اسراف در هزینه‌های دولتی ایران را نگران‌کننده قلمداد کرد و گفت: ایران از این نظر در میان ۱۳۹ کشور جهان رتبه ۸۵ را دارد.

غلامحسین شافعی در جلسه‌ای که با حضور مدیران ارشد بخش خصوصی و دولتی استان به منظور طرح مسائل، مشکلات و انتظارات در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این رده‌بندی کشورهای قطر، سنگاپور، عمان، ‌تونس، ‌عربستان و امارات جزو ۱۰ کشور اول هستند. وی افزود: در این شاخص رتبه ایران در آسیا ۳۲ و در خاورمیانه ۱۱ است و خود این شاخص‌ها توجه را به چگونگی نظارت بر مجموعه فعالیت‌های کشور معطوف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته ایران به لحاظ شاخص شرایط سیاسی دارای رتبه ۹۷ جهان است که فقط ۳ کشور از ایران بالاترند و این نشان می‌دهد در چه بخش‌هایی چقدر پیش رفته‌ایم و در چه بخش‌هایی مثل اقتصاد چقدر وامانده‌ایم.

شافعی با بیان اینکه نباید در کشور شاهد مدیریت یک طرفه باشیم و نظارت قطعا باید دوسویه باشد، گفت: قطعا قوانین اقتصادی نیاز به بازنگری دارد و خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

از سوی دیگر شمس اردکانی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در همایش «جهاد اقتصادی» که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به این نکته که ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را دارد، اما تولید ناخالص داخلی واقعی کشور بدون کالاهای خام کمتر از یک درصد است، تاکید کرد: بر اساس سند چشم‌انداز نه تنها به سوی اقتصاد اول منطقه حرکت نکرده‌ایم بلکه در برخی از شاخص‌ها نیز از کشورهای منطقه عقب‌تر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد یک شغل پایدار به ۶۰ هزار دلار نیازمندیم، افزود: برای ایجاد ۱۲ میلیون شغل در ۵ سال آینده به ۷۲۰ میلیارد دلار بودجه نیاز داریم بنابراین نباید بودجه‌های کشور را به باد هوا بدهیم.

شمس اردکانی یکی از دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد کشور را نسبت به کشورهای منطقه اندیشیدن مکانیکی در مورد اقتصاد کشور بر شمرد و افزود: در مورد اقتصاد ملی نباید همانند هویدا بگوییم که هر ایرانی باید یک پیکان داشته باشد.