تشدید بازرسی‌های صنفی در ماه رمضان

گروه بازرگانی - امسال ماه رمضان با افزایش قیمت‌های جهانی غذا همزمان شده است، به همین دلیل در ایران نیز قیمت برخی از اقلام پرمصرف در این ماه از جمله شکر به طور قابل‌توجهی بالا رفته است. در این شرایط مسوولان سه راهکار؛ برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، اجرا و تشدید طرح نظارتی و عرضه محصولات با قیمت مناسب تر را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا از افزایش هزینه خرید کالا در این ماه جلوگیری کنند. در این زمینه وزیر بازرگانی از آغاز به کار نمایشگاه عرضه مستقیم کالاها به مناسبت ماه رمضان از هفته آینده خبر داده و گفته است : در این نمایشگاه، کالاها مشمول تخفیف‌هایی از سوی اصناف می‌شوند. وزیر بازرگانی همچنین تاکید کرده است : بعد از افزایش جهانی قیمت برخی مواد خام در بازارهای جهانی با افزایش قیمت برخی کالاها موافقت شد، اما در مورد سایر کالاها اگر افزایش قیمت را مشاهده کنیم حتما برای آن پرونده تشکیل داده و متخلف را جریمه می‌کنیم.

این در حالی است که به گفته رییس سازمان بازرگانی تهران با افزایش قیمت جهانی شکر، این کالا در ایران نیز گران شده، به طوری که در حال حاضر قیمت آن کیلویی ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان است. از این رو وزارت بازرگانی با عرضه نامحدود شکر ۹۰۰ گرمی با قیمت۱۲۵۰ تومان نرخ فروش این کالای مصرفی را کاهش می‌دهد. در همین حال معاون وزیر بازرگانی نیز از اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از اول مردادماه خبر داده و گفته است: علاوه بر نظارت، ۳۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از ۵ مردادماه با ارائه تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی به تامین مایحتاج مردم می‌پردازند. به گفته محمدحسن نکویی مهر طرح تشدید بازرسی از بازار در ماه مبارک رمضان از اول مردادماه به اجرا در خواهد آمد.

همچنین در کنار آن تامین کالاها و مایحتاج مورد نیاز مردم نیز با تخفیف‌های مناسب در دستور کار قرار دارد. تلاش متولیان نظارت بر بازار برای کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان در حالی است که طی هفته‌های گذشته به موازات ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن، از یک‌سو و اصرار فعالان بخش خصوصی به انحلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به بهانه مخل بودن این سازمان در بازار شدت گرفته و از سوی دیگر، تعداد بازرسی‌ها و برخوردهای سازمان با بنگاه‌های اقتصادی بیشتر شده است؛ به طوری که به گفته رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پس از اجرای قانون یارانه‌ها، بیش از ۶ میلیون بنگاه مورد بازرسی قرار گرفته و بیش از ۵۰۰ هزار بنگاه متخلف شناخته شده‌اند، اما با وجود اصرار بخش خصوصی بر انحلال سازمان حمایت، دیروز معاون برنامه ریزی وزارت بازرگانی اعلام کرد تا زمانی که انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده شکل نگیرد باید سازمان حمایت وجود داشته باشد.

محمود دودانگه در تشریح وضعیت سازمان توسعه تجارت نیز گفت: سازمان توسعه تجارت نیز حتما وجود خواهد داشت؛ چرا که بنگاه‌های ما عادت نکرده‌اند تا برنامه‌های صادراتی داشته باشند.