اعتبار 80 میلیارد تومانی برای نهضت کاهش قیمت تمام شده

گروه بازرگانی- طرح نهضت کاهش قیمت‌ها که از سال گذشته به عنوان مکمل قانون یارانه‌ها تدوین شد اکنون به مرحله اجرایی رسیده و آن طور که رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی می‌گوید در اولین مرحله از اجرای آن ۳۰ برنامه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان به‌کار گرفته خواهد شد. بر این اساس در گام نخست که تا سال ۹۱ در نظر گرفته شده است، ۹۵ دستگاه دولتی مکلف به کاهش هزینه‌ها هستند. روز گذشته مهدی فتح‌الله توضیحاتی در این مورد به خبرنگاران داد و با اعلام اینکه سالانه در کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد از میزان تولیدات هدر می‌رود، گفت: همچنین میزان بهره‌وری انسانی نیز در بنگاه‌های تولیدی و نهادهای کشور ۵۰ درصد آمار جهانی است که این دو شاخص موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی با این توضیحات بر اجرایی شدن «نهضت کاهش قیمت تمام شده » تاکید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن این برنامه با وجود قانون هدفمندی یارانه‌ها امکان‌پذیر است یا نه، گفت: با این رویکرد دست کم می‌توانیم شیب و ضریب افزایش هزینه‌ها را کنترل کنیم. البته رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در عین حال یادآور شد که اجرای قانون یارانه‌ها موجب غفلت از برخی طرح‌های تحول اقتصادی از جمله اصلاح نظام توزیع شده است که از این پس تلاش می‌شود این برنامه‌ها در کنار نهضت کاهش قیمت‌ها دنبال شود.

نهضت کاهش قیمت تمام شده که از سال گذشته از طرف دولت به وزارت بازرگانی تکلیف شده است به گفته مسوولان مکمل قانون هدفمندی محسوب می‌شود. کمیسیون اقتصادی دولت نیز سال ۸۹ یک کمیته تخصصی برای نهضت کاهش قیمت‌ها تصویب کرد که اما تاکنون کلیات طرح به تصویب رسیده، اما هنوز جزئیات آن به تصویب نرسیده است.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های وزارت بازرگانی عوامل متعددی را در راستای بالارفتن قیمت تمام شده کالا در کشور دخیل دانست و تاکید کرد: فضای کسب‌وکار یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده تولید کالا در کشور است که باید از سوی دولت این عامل حذف شود.

فتح‌الله گفت: سند راهبردی نهضت کاهش قیمت تمام شده از سوی وزارت بازرگانی تدوین و به دولت ارسال شد، اما هنوز جزئیات آن از سوی هیات دولت مصوب نشده است.

۸۰ میلیارد تومان برای ۳۰ طرح

وی همچنین در مورد زمان تحقق طرح نهضت کاهش قیمت تمام شده گفت: زمان بازدهی طرح به عوامل مختلفی از جمله میزان حمایت‌های مالی بستگی دارد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این مورد به تدوین ۹۰ برنامه طی ۵ سال برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: در این میان ۳۰ طرح اولویت بیشتری دارد که برای اجرای این طرح‌ها ، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بر اساس این برنامه‌ها که طرح‌های زیرساختی، میان‌بخشی، اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی، اصلاح نظام بانکداری الکترونیکی و اصلاح نظام تامین مالی بانکی توسط بانک مرکزی از محورهای اصلی آنها هستند، بیش از ۹۰ دستگاه و مجموعه دولتی باید تا پایان سال ۹۵ نسبت به کاهش قیمت تمام شده خود اقدام کنند.

به گفته فتح‌الله، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مذاکراتی را با کارگروه تحول اقتصادی انجام داده تا این نهضت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های نظام ارتقای بهره‌وری در کارگروه تحول اقتصادی قرار گیرد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های وزارت بازرگانی در این مورد از برگزاری جشنواره ملی نهضت کاهش قیمت تمام شده در شهریور ماه امسال به منظور معرفی بنگاه‌های موفق در زمینه کاهش قیمت‌ها خبر داد و گفت: در این جشنواره ۶۰ بنگاه موفق راهکارها و تجربه‌های خود را در زمینه کاهش هزینه‌ها اعلام خواهند کرد.

فتح‌الله می‌گوید: تاکنون برخی از سازمان‌ها و بنگاه‌ها از جمله سازمان کشتیرانی که زیر نظر وزارت بازرگانی فعالیت می‌کند، موفق به کاهش قیمت‌ها شده‌اند که جزئیات آن در جشنواره تشریح خواهد شد.